Przy zakupie auta używanego warto zwrócić uwagę na układ napędowy. Jego naprawy są bowiem dość kosztowne.
Jednostka napędowa i skrzynia biegów nie powinny być zabrudzone olejem, co sugeruje wyciek oleju przez zużyte uszczelki. Jeżeli już to się zdarzy, warto przyjrzeć się skąd wycieka olej: spod uszczelki pokrywy zaworów, uszczelki głowicy, miski olejowej, rozdzielacza zapłonu czy może spod pompy paliwa. Jednak gdy silnik jest umyty, może to świadczyć o chęci ukrycia przez sprzedającego wycieków oleju.
Warto też wyjąć miernik bagnetowy do kontroli ilości oleju w misce olejowej i upuścić kilka kropel na białą kartkę papieru. Ciemny kolor oleju jest naturalny. Olej nie powinien być jednak zbyt rzadki, gdyż zachodzi podejrzenie, że przedostała się do niego benzyna. Przyczyną może być uszkodzenie pompy paliwa lub urządzenia wtryskowego, co jednak zdarza się dość rzadko.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9118/silnik.jpeg',500,375) ) |
| --- | Taką diagnozę potwierdza zapach paliwa po odkręceniu korka wlewu oleju i ciemna, pokryta mokrym osadem końcówka rury wydechowej (zbyt bogata mieszanka paliwowo-powietrzna). Kakaowy kolor oleju i jego rzadka konsystencja świadczą o przedostawaniu się do niego cieczy chłodzącej w wyniku uszkodzenia uszczelki głowicy lub pęknięcia głowicy. Ubytek cieczy chłodzącej w zbiorniczku wyrównawczym potwierdza taką diagnozę. W tych dwóch przypadkach poziom oleju odczytany na bagnetowym mierniku jest wyższy od dopuszczalnego.
Smarowanie silnika olejem z domieszką benzyny czy cieczy chłodzącej powoduje przyspieszone zużycie pierścieni tłokowych i gładzi cylindrowej, łożysk wału korbowego i wałka rozrządu. W takim przypadku konieczna jest natychmiastowa naprawa jednostki napędowej.
Elementem zużywającym się podczas eksploatacji jest sprzęgło. Warto zwrócić uwagę, czy po wyciśnięciu pedału nie słychać szumu, który zanika po zwolnieniu pedału. Świadczy to o zużytym łożysku oporowym sprzęgła. Jeżeli podczas energicznego wciśnięcia pedału „gazu” obroty silnika rosną, a samochód przyspiesza z opóźnieniem, świadczy to o poślizgu sprzęgła. Po zatrzymaniu pojazdu warto nacisnąć pedał hamulca i spróbować ruszyć. Jeżeli silnik nie zgaśnie świadczy to o poślizgu sprzęgła i konieczności wymiany zużytej lub zaolejonej tarczy dociskowej. Jeżeli sprzęgło szarpie, świadczy to o zużytej tarczy dociskowej, nierównej powierzchni tarczy lub uszkodzeniu zawieszenia silnika. Biegi powinny dawać się włączać lekko i bez zgrzytów.
Trudności z przełączaniem biegów świadczą o zużytych synchronizatorach, kołach zębatych lub wodzikach. We współczesnych autach skrzynie biegów nie wymagają uzupełniania oleju przekładniowego. Warto jednak się upewnić, że na pewno znajduje się on w skrzyni biegów.
Ogromna ilość używanych samochodów oferowanych do sprzedaży ma duże przebiegi, a przecież i tak liczniki przejechanych kilometrów są z reguły cofnięte. Przyglądajmy się więc silnikowi. To prawda, że współczesne, benzynowe jednostki napędowe mają wydłużone przebiegi międzynaprawcze, ale podczas pracy zużywają się i jest to proces naturalny. Największy kłopot nabywcy polega na tym, że trudno jest ustalić dokładny przebieg auta i związany z tym stopień zużycia jednostki napędowej.
Autor: Ryszard Polit