Trwa ładowanie...
porady
06-10-2006 13:46

Zmieniać rozmiar kół, czy nie?

Zmieniać rozmiar kół, czy nie?
d1hbpnk
d1hbpnk

Koła pojazdu pełnią bardzo ważną funkcję, ponieważ przenoszą wszystkie siły z samochodu na drogę i w dużej mierze to od nich zależy bezpieczna jazda. Koła pełnią także funkcję ozdobną, bardzo ważną dla wielu kierowców, więc aby poprawić wygląd auta zmieniają oni rozmiar felg i opon. Ale nie można przesadzać, bo większe i szersze nie zawsze oznacza lepsze.

Wymianę felg stalowych na felgi ze stopów lekkich (potocznie nazywane aluminiowymi) można już nazwać wstępem do tuningu, gdyż założenie atrakcyjnych "alusów" znacznie poprawia wygląd samochodu i nadaje mu indywidualne cechy. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10694/warsztat-5-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Wiele osób wybiera felgi o większej średnicy i zakłada znacznie szersze opony niż zaleca producent. Takie postępowanie uatrakcyjnia wygląd samochodu, ale niekoniecznie poprawia właściwości jezdne auta, a wręcz przeciwnie może je nawet pogorszyć.

Felga o większej średnicy i szersza opona powoduje usztywnienie samochodu. W wielu przypadkach jest to plus, ponieważ auto zachowuje się stabilniej na zakrętach i przy dużych prędkościach jazdy. Ale na naszych dziurawych i pełnych kolein drogach nie zawsze tak się dzieje. Niskoprofilowa opona (np. o profilu 45) ma twarde boki, więc każda, nawet najmniejsza nierówność dociera do pleców kierowcy. Ponadto opona jest bardzo narażona na uszkodzenia. Nawet ostrożne przejeżdżanie przez torowiska lub wjeżdżanie na wysokie krawężniki może spowodować uszkodzenie opony lub felgi. Ponadto np. samochód segmentu B z oponami o szerokości 225 mm będzie prowadził się w koleinach zdecydowanie gorzej niż na fabrycznym ogumieniu. Dodatkowo szersze opony powodują większe opory toczenia, a to z kolei oznacza wzrost zużycia paliwa i zauważalny spadek osiągów, zwłaszcza jeśli w aucie najsłabszy jest motor. Ponadto nacisk szerszej opony na jezdnię jest mniejszy, więc taki samochód gorzej się prowadzi i bardziej jest narażony na
powstawanie aquaplaningu. Opony o niższym profilu przyczyniają się także do szybszego zużycia zawieszenia, bo niskoprofilowa guma praktycznie nie pochłania nierówności, tylko w całości przenosi je na zawieszenie.

d1hbpnk

Przy wyborze większych felg należy kierować się zdrowym rozsądkiem i najlepiej wziąć pod uwagę wskazówki producenta pojazdu. W instrukcji znajdziemy zalecane i dopuszczalne średnice felg i szerokości opon. Aby po wymianie felg auto zachowywało się lepiej i nie utrudniało normalnej eksploatacji należy kierować się kilkoma wskazówkami. Średnica koła, a więc i obwód opony musi być taki sam jak opon fabrycznych. Założenie opon o innej średnicy spowoduje błędne wskazania prędkościomierza. Jeśli zakładamy felgi o większej średnicy to szersze opony muszą mieć niższy profil. Np. jeśli w naszym aucie są opony 175/70 R13 to możemy założyć 185/60 R14 lub 195/50 R15. Tylko wówczas zostanie zachowany taki sam obwód. Wybierając felgi należy zwracać uwagę także na taki parametr jak odsadzenie (ET). Jego wartość powinna być wytłoczona na feldze. Parametr ten jest często lekceważony. Jednak zmiana jego wartości może spowodować zmianę geometrii zawieszenia ponieważ promień zataczania koła może się zmienić z dodatniego na
ujemny lub odwrotnie. Opona nie może także wystawać poza obrys błotnika lub obcierać o nadkole.
Wymieniając felgi ze stalowych na aluminiowe należy wymienić także śruby lub nakrętki. Felgi wykonane z lekkich stopów często wymagają dłuższych śrub i o innym kształcie stożka łba śruby. Warto pamiętać, że koło zapasowe nadal pozostaje stalowe, więc do bagażnika należy włożyć jeden komplet śrub do felgi stalowej tak, aby była możliwość przykręcenia zapasówki.

Autor: Grzegorz Burda

d1hbpnk
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1hbpnk
Więcej tematów