LOTOS
Od 16 listopada na stacjach sieci LOTOS dostępny jest zimowy olej napędowy. Od 1 listopada jest już dostępna benzyna spełniająca normy paliwa zimowego. LOTOS sprzedaje również w swojej sieci olej napędowy LOTOS Dynamic, produkowany na bazie oleju arktycznego IZ-40.
Czym różni się paliwo letnie od zimowego? W przypadku benzyn zwiększa się prężność tego paliwa przez dodanie większej ilości komponentów lekkich np. butanu. Wyższa prężność benzyny w jesienno-zimowym okresie pozwala bezproblemowo uruchomić silnik w niskich temperaturach. W okresie letnim prężność par może być maksymalna 60 kPa, a w okresie zimowym parametr ten może wynosić maksymalnie 90 kPa.
W Polsce, wg normy, w okresie letnim CFPP limitowany jest na poziomie maksymalnie 0°C, w okresie przejściowym -10°C, a w okresie zimowym limit tego parametru to maksymalnie -20°C. Warto podkreślić, że standardowy olej napędowy zimowy to nie to samo co olej arktyczny IZ-40 z rafinerii Grupy LOTOS, który gwarantuje temperaturę blokady zimnego filtra (CFPP) do -32°C oraz temperaturę mętnienia do -22°C.
W Dynamic Diesel są dodatki uszlachetniające. Depresatory, dodawane do oleju - od początku października do połowy kwietnia - sprawiają, że podczas krystalizacji parafin, gdy temperatura spada poniżej temperatury mętnienia, powstają mniejsze kryształy, które do pewnej temperatury nie zapychają filtra. Natomiast dodatki WASA spowalniają opadanie na dno zbiornika już skrystalizowanych parafin. To ważne, bo paliwo zasysane jest z dołu zbiornika i jeśli jest tam warstwa parafin, to filtr szybko się zapcha.