ZiŁ: rosyjska odpowiedź na Mercedesa i BMW

Obraz
Źródło zdjęć: © Slava Saakyan

Władze Rosji chcą, by krajowy przemysł motoryzacyjny znów mógł przeciwstawić swoją propozycję flagowym samochodom takich marek jak Mercedes i BMW. Wiele wskazuje na to, że jeśli rzeczywiście do tego dojdzie, z „grobu” wyciągnięta zostanie marka ZiŁ. Szansę mają jednak także dwie inne firmy.

Gdy państwo bezpośrednio wspiera przemysł, zwykle powstaje coś mało innowacyjnego i niekoniecznie potrzebnego. Niewykluczone, że tak właśnie będzie i tym razem. Chodzi o stworzenie rosyjskiej limuzyny wysokiej klasy, która mogłaby być używana jako auto reprezentacyjne i służyć miejscowym biznesmenom. Jak informuje Automotive News Europe, w grę wchodzą właściwie tylko trzy firmy: ZiŁ, GAZ oraz Marussia. Co prawda ostatnio najgłośniej jest o tej ostatniej, jednak to ZiŁ oraz GAZ posiadają tradycję, do której można byłoby nawiązać.

ZiŁ, który teraz wytwarza głównie samochody ciężarowe specjalnego przeznaczenia, w czasach Związku Radzieckiego dostarczał najwyższym oficjelom luksusowych i wręcz gigantycznych limuzyn. Aż do roku 2000 najbardziej prestiżowym produktem ZiŁ-a był model 41047, czyli siedmioosobowa limuzyna z nadwoziem zamkniętym lub otwartym, wyposażona w silnik o pojemności 7,7 l. Samochód, który często był wyposażany w opancerzenie, pod koniec produkcji powstawał w tak małej liczbie sztuk, że był droższy niż Mercedes Klasy S.

Inny rosyjski zakład, GAZ, również kojarzony jest raczej z produkcją aut ciężarowych. W latach 1959-81 z linii produkcyjnej tej firmy zjeżdżała jednak również Czajka. Model ten również zabierał na pokład siedem osób i był w swoim czasie najbardziej prestiżowym autem z Kraju Rad. Pod maską Czajki pracował benzynowy silnik V8 5.5 l, który znany był z ogromnej paliwożerności. Ponoć osiągnięcie spalania przekraczającego 30 l/100 km nie stanowiło tu problemu.

Kto zbuduje rosyjską limuzynę? Cytowana przez Automotive News Europe rzeczniczka ZiŁ-a stwierdziła, że firma jest gotowa podjąć wyzwanie, na razie jednak koncentruje się na stworzeniu opancerzonej limuzyny dla Władymira Putina. Rzeczniczka firmy GAZ odmówiła komentarza, natomiast rzecznik Marussi stwierdził, że propozycja jest rozważana. A jest się o co bić. W 2012 roku Mercedes i BMW zanotowało w Rosji sprzedaż na poziomie 37 tys. samochodów, a Audi udało tam się pozbyć 34 tys. aut.

tb, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy