Trwa ładowanie...
20-02-2013 10:21

ZiŁ: rosyjska odpowiedź na Mercedesa i BMW

ZiŁ: rosyjska odpowiedź na Mercedesa i BMWŹródło: Slava Saakyan
d4invjc
d4invjc

Władze Rosji chcą, by krajowy przemysł motoryzacyjny znów mógł przeciwstawić swoją propozycję flagowym samochodom takich marek jak Mercedes i BMW. Wiele wskazuje na to, że jeśli rzeczywiście do tego dojdzie, z „grobu” wyciągnięta zostanie marka ZiŁ. Szansę mają jednak także dwie inne firmy.

Gdy państwo bezpośrednio wspiera przemysł, zwykle powstaje coś mało innowacyjnego i niekoniecznie potrzebnego. Niewykluczone, że tak właśnie będzie i tym razem. Chodzi o stworzenie rosyjskiej limuzyny wysokiej klasy, która mogłaby być używana jako auto reprezentacyjne i służyć miejscowym biznesmenom. Jak informuje Automotive News Europe, w grę wchodzą właściwie tylko trzy firmy: ZiŁ, GAZ oraz Marussia. Co prawda ostatnio najgłośniej jest o tej ostatniej, jednak to ZiŁ oraz GAZ posiadają tradycję, do której można byłoby nawiązać.

ZiŁ, który teraz wytwarza głównie samochody ciężarowe specjalnego przeznaczenia, w czasach Związku Radzieckiego dostarczał najwyższym oficjelom luksusowych i wręcz gigantycznych limuzyn. Aż do roku 2000 najbardziej prestiżowym produktem ZiŁ-a był model 41047, czyli siedmioosobowa limuzyna z nadwoziem zamkniętym lub otwartym, wyposażona w silnik o pojemności 7,7 l. Samochód, który często był wyposażany w opancerzenie, pod koniec produkcji powstawał w tak małej liczbie sztuk, że był droższy niż Mercedes Klasy S.

Inny rosyjski zakład, GAZ, również kojarzony jest raczej z produkcją aut ciężarowych. W latach 1959-81 z linii produkcyjnej tej firmy zjeżdżała jednak również Czajka. Model ten również zabierał na pokład siedem osób i był w swoim czasie najbardziej prestiżowym autem z Kraju Rad. Pod maską Czajki pracował benzynowy silnik V8 5.5 l, który znany był z ogromnej paliwożerności. Ponoć osiągnięcie spalania przekraczającego 30 l/100 km nie stanowiło tu problemu.

d4invjc

Kto zbuduje rosyjską limuzynę? Cytowana przez Automotive News Europe rzeczniczka ZiŁ-a stwierdziła, że firma jest gotowa podjąć wyzwanie, na razie jednak koncentruje się na stworzeniu opancerzonej limuzyny dla Władymira Putina. Rzeczniczka firmy GAZ odmówiła komentarza, natomiast rzecznik Marussi stwierdził, że propozycja jest rozważana. A jest się o co bić. W 2012 roku Mercedes i BMW zanotowało w Rosji sprzedaż na poziomie 37 tys. samochodów, a Audi udało tam się pozbyć 34 tys. aut.

tb, moto.wp.pl

d4invjc
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4invjc
Więcej tematów