Trwa ładowanie...
20-02-2013 10:21

ZiŁ: rosyjska odpowiedź na Mercedesa i BMW

ZiŁ: rosyjska odpowiedź na Mercedesa i BMWŹródło: Slava Saakyan
d4ey0r9
d4ey0r9

Władze Rosji chcą, by krajowy przemysł motoryzacyjny znów mógł przeciwstawić swoją propozycję flagowym samochodom takich marek jak Mercedes i BMW. Wiele wskazuje na to, że jeśli rzeczywiście do tego dojdzie, z „grobu” wyciągnięta zostanie marka ZiŁ. Szansę mają jednak także dwie inne firmy.

Gdy państwo bezpośrednio wspiera przemysł, zwykle powstaje coś mało innowacyjnego i niekoniecznie potrzebnego. Niewykluczone, że tak właśnie będzie i tym razem. Chodzi o stworzenie rosyjskiej limuzyny wysokiej klasy, która mogłaby być używana jako auto reprezentacyjne i służyć miejscowym biznesmenom. Jak informuje Automotive News Europe, w grę wchodzą właściwie tylko trzy firmy: ZiŁ, GAZ oraz Marussia. Co prawda ostatnio najgłośniej jest o tej ostatniej, jednak to ZiŁ oraz GAZ posiadają tradycję, do której można byłoby nawiązać.

ZiŁ, który teraz wytwarza głównie samochody ciężarowe specjalnego przeznaczenia, w czasach Związku Radzieckiego dostarczał najwyższym oficjelom luksusowych i wręcz gigantycznych limuzyn. Aż do roku 2000 najbardziej prestiżowym produktem ZiŁ-a był model 41047, czyli siedmioosobowa limuzyna z nadwoziem zamkniętym lub otwartym, wyposażona w silnik o pojemności 7,7 l. Samochód, który często był wyposażany w opancerzenie, pod koniec produkcji powstawał w tak małej liczbie sztuk, że był droższy niż Mercedes Klasy S.

Inny rosyjski zakład, GAZ, również kojarzony jest raczej z produkcją aut ciężarowych. W latach 1959-81 z linii produkcyjnej tej firmy zjeżdżała jednak również Czajka. Model ten również zabierał na pokład siedem osób i był w swoim czasie najbardziej prestiżowym autem z Kraju Rad. Pod maską Czajki pracował benzynowy silnik V8 5.5 l, który znany był z ogromnej paliwożerności. Ponoć osiągnięcie spalania przekraczającego 30 l/100 km nie stanowiło tu problemu.

d4ey0r9

Kto zbuduje rosyjską limuzynę? Cytowana przez Automotive News Europe rzeczniczka ZiŁ-a stwierdziła, że firma jest gotowa podjąć wyzwanie, na razie jednak koncentruje się na stworzeniu opancerzonej limuzyny dla Władymira Putina. Rzeczniczka firmy GAZ odmówiła komentarza, natomiast rzecznik Marussi stwierdził, że propozycja jest rozważana. A jest się o co bić. W 2012 roku Mercedes i BMW zanotowało w Rosji sprzedaż na poziomie 37 tys. samochodów, a Audi udało tam się pozbyć 34 tys. aut.

tb, moto.wp.pl

d4ey0r9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4ey0r9
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj