Wraz z upływem lat stan powłoki lakierowej nadwozia jest coraz gorszy. Odpryski, rysy i pęcherze drastycznie obniżają estetykę samochodu i aby stan ten się nie pogłębiał, musimy działać natychmiast.
Powłoka lakierowa chroni blachę nadwozie przed korozją oraz pełni funkcję estetyczną. Wszelkie ubytki lakieru musimy natychmiast uzupełnić, a nasze lenistwo i zwlekanie doprowadzi tylko do jeszcze większych uszkodzeń. Naprawę możemy zrobić we własnym zakresie lub zlecić fachowcom. Pierwszy wariant jest tani i czasochłonny, drugi wygodny, ale jednocześnie znacznie droższy.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9311/lakier-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Sposób postępowania przy naprawie zależy od rodzaju uszkodzenia. Najprostsze do usunięcia są niezbyt głębokie rysy i niewielkie odpryski. Takie uszkodzenia możemy naprawić sami. Znacznie więcej pracy musimy włożyć, jeśli są już pęcherze.
Niewielkie uszkodzenia lakieru spowodowane np. uderzeniem kamyka można naprawić samemu. Starajmy się na bieżąco uzupełniać lakier, ponieważ po kilku miesiącach z niewielkiego uszkodzenia zrobi się duży odprysk wymagający interwencji lakiernika. A to już znacznie podnosi koszty, ponieważ bardzo często lakierowany jest cały element, a nawet, w przypadku niektórych kolorów, konieczne jest tzw. cieniowanie sąsiednich elementów, aby nie było różnicy w odcieniu. Skuteczność, a więc i widoczność zaprawek zależy w dużej mierze od rodzaju lakieru i koloru. Lakiery jednowarstwowe i jasne znacznie lepiej znoszą zaprawki, natomiast zaprawki lakierów dwuwarstwowych, metalicznych i perłowych wyglądają znacznie gorzej.
Drobne zakładki
Do naprawy odprysku nie są potrzebne jakieś specjalne umiejętności, czy drogie narzędzia. Wystarczy niewielka ilość lakieru i mały pędzelek. Jeśli uszkodzona jest tylko zewnętrzna warstwa wystarczy położyć właściwy kolor, natomiast gdy uszkodzenie sięga blachy konieczne jest zabezpieczenie podłoża podkładem. Farbę możemy kupić praktycznie w każdym sklepie motoryzacyjnym, a nawet w hipermarkecie, ale wówczas kolor będzie jedynie podobny do naszego. Natomiast w autoryzowanych serwisach po podaniu numeru lakieru, kolor zaprawki będzie taki sam jak nadwozia. Lakier na zaprawki jest w wygodnym pojemniku z pędzelkiem, a nawet miniaturową szczotką drucianą. Cena waha się od 20 do 30 zł za około 10 ml. Niewielkie ilości lakieru potrzebne do zaprawek można także zamówić w mieszalniach lakieru. Cena za 100 ml wynosi około 25 zł. Mniejsze ilości firmy niechętnie wykonują. Odradzamy zakup gotowego lakieru w sprayu, gdyż na pewno nie uda się nam idealnie dobrać koloru. Ponadto strumień farby powoduje, że zamalowany
zostaje duży kawałek i wygląda do niezbyt estetycznie. Znacznie lepszy jest efekt po zaprawkach robionych pędzlem.
Do lakiernika
Naprawianie większych uszkodzeń powłoki lakierowej lepiej powierzyć fachowcom. We własnym zakresie nie jesteśmy w stanie ich profesjonalnie naprawić, ponieważ potrzebna jest do tego wiedza oraz specjalistyczne narzędzia. Może się okazać, że efekt końcowy nie będzie zadowalający. Jednak jeśli zdecydujemy się na samodzielną naprawę prace zaczynamy od usunięcia korozji. Musimy zrobić to bardzo dokładnie, ponieważ w dużej mierze właśnie od tej czynności zależy trwałość naprawy. Kolejny etap to położenie podkładu. Do dyspozycji pozostaje nam tylko lakier w sprayu, gdyż profesjonalny pistolet jest drogi i wymaga instalacji sprężonego powietrza. Następnie nakładamy szpachlę i po wyschnięciu szlifujemy aż do uzyskania równej i gładkiej powierzchni. Jeśli nadal są nierówności to nakładamy szpachlę jeszcze raz, a nawet kolejny raz. Następnie jeszcze raz podkład i już mamy przygotowaną powierzchnię do położenia lakieru. Tak naprawione uszkodzenie wyglądem na pewno będzie różnić się od oryginału, ale dzięki wkładowi
własnej pracy oszczędzimy sporo grosza.
Autor: Grzegorz Burda