Z Warszawy do Lublina pojedziemy znacznie szybciej – kiedy otwarcie S17?
Mamy dobrą wiadomość dla wszystkich, którzy podróżują pomiędzy Warszawą a Lublinem. Ruszyła budowa trasy S17 na odcinku Kurów-Skrudki. Oprócz tego złożono wnioski na budowę kolejnego odcinka tej drogi ekspresowej.
Odcinek S17 mierzący niemal 100 kilometrów długości ma powstać do 2019 roku i kosztować 3,2 miliarda złotych. Obecnie przy drodze krajowej numer 17 rozpoczęto wycinkę drzew i na odcinku pomiędzy miejscowościami Żyrzyn i Skrudki wprowadzono zmianę organizacji ruchu.
Całą realizację drogi ekspresowej pomiędzy Warszawą a Lublinem podzielono na siedem etapów. Całość budowy nadzoruje lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wojewoda Lubelski wydał już pozwolenie na budowę jednego z odcinków – Kurów – Skrudki. Ma on ponad 13 kilometrów długości i wykonawcą tej inwestycji jest firma Mota Engil Central Europe. Koszt budowy to 270,8 miliona złotych.
Wojewoda mazowiecki otrzymał też wnioski o wydanie decyzji o pozwoleniu na zrealizowanie kolejnych inwestycji. Pierwszy z nich ma długość 15,2 kilometra, który połączy obwodnicę Kołbieli z węzłem Lubelska (jeden z węzłów południowej obwodnicy Warszawy). Procesy decyzyjne w sprawach pozostałych etapów toczą się w mazowieckim i lubelskim urzędzie wojewódzkim.
Z pięciu odcinków, które położone będą w woj. Mazowieckim, zostaną wykonane przez spółkę Budimex. Pierwszy z nich ma 13 kilometrów i biegnie od granicy województwa do Gończyc i będzie kosztował ponad 313 milionów złotych. Natomiast ponad 288 milionów będzie kosztował fragment od obwodnicy Gończyc do obwodnicy Garwollina (długość to ponad 12 kilometrów), a 13 kilometrów drogi od obwodnicy Kołbieli do obwodnicy Garwolina będzie kosztowało prawie 290 milionów złotych.
Jak donosi serwis tvn24.pl, pozostałe dwa odcinki - 8,7 km obwodnicy Kołbieli (ok. 225,5 mln zł) i 15,2 km od obwodnicy Kołbieli do węzła Lubelska (370,5 mln zł) - wybuduje konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe.
Całość inwestycji jest realizowana według trybu „projektuj i buduj, co oznacza, że to wykonawca ma opracować projekty, starać się o zezwolenia na ich realizację, a na końcu wybudować konkretny odcinek drogi. Następnie przeprowadzone zostaną ekspertyzy, a jeśli wypadną dobrze to wydana zostanie zgoda o dopuszczenie drogi do użytku.
Z informacji podanych przez GDDKiA wynika, że nawierzchnia drogi S17 będzie wykonana z betonu cementowego. Jeśli wszyscy wykonawcy dotrzymają terminów, to 95,5 kilometra trasy od węzla Lubelska do Kurowa powstanie już w 2019 roku.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to pokonanie 150 kilometrów drogi od południowej obwodnicy Warszawy do Lublina zajmie kierowcom około 90 minut. Teraz trwa to ponad 2 razy dłużej.