Trwa ładowanie...
porady
13-06-2016 13:29

Wyważanie kół

Wyważanie kół
d1yxfv0
d1yxfv0

Okresowe wyważanie kół jest dla większości kierowców czynnością zbędną i wykonywaną tylko przy okazji sezonowej wymiany opon. Niewielu natomiast zdaje sobie sprawę, że może to grozić zniszczeniem zawieszenia i mniejszym komfortem jazdy.

Od kilku lat większość z nas jeździ na oponach zimowych i jeśli nie dysponujemy dwoma kompletami kół, tylko mamy same opony, to jesteśmy zmuszeni do wyważania kół co najmniej dwa razy w roku. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10626/wywazanie-kol-b.jpeg',375,500) ) |
| --- | Natomiast kierowcy, którzy posiadają dwa komplety kół wyważają koła tylko przy montażu nowych opon uważając, że wyważanie ich w trakcji eksploatacji to niepotrzebna strata czasu oraz wyrzucanie pieniędzy.

d1yxfv0

Są jednak w wielkim błędzie, gdyż koła powinno się wyważać co ok. 10 tys. km. Niektóre serwisy dysponują specjalnymi przyrządami, dzięki którym można się przekonać o potrzebie częstego wyważania kół. Przyrząd ten składa się z metalowego krążka z nawierconymi na obwodzie otworami, w które włożone są ciężarki. Jeśli przyrząd jest wyważony (ciężarki w odpowiednich miejscach) to podczas obracania można bez problemu utrzymać krążek w jednej ręce, natomiast jeśli niewielki ciężarek przesuniemy w inne miejsce, czyli doprowadzimy do niewyważenia, to nie jesteśmy w stanie go utrzymać nawet w dwóch rękach. Takie doświadczenie powinno przekonać wszystkich jak ważne jest wyważanie kół.

Już kilkugramowe niewyważenie powoduje, że w czasie jazdy masa ta, wskutek siły odśrodkowej, wzrasta nawet do kilku kilogramów. Jest to dodatkowa i zupełnie niepotrzebna masa, która prowadzi do szybszego zużycia opon, zawieszenia, układu kierowniczego i łożysk.

Wyważanie kół jest czynnością prostą, ale z drugiej strony bardzo łatwo można popełnić błędy. Gdy zbliża się pora sezonowej wymiany, w serwisach oponiarskich panuje duży ruch i czasem pogarsza się jakość usług. Jeśli mamy dwa komplety kół, to lepiej je wyważyć wcześniej. Będzie taniej i dokładniej.
Aby wyważenie zostało wykonane poprawnie, koło należy najpierw umyć i usunąć nagromadzone błoto.

Dużo ciężarków na feldze świadczy o sporym niewyważeniu opony i felgi. Ale można zmniejszyć ich liczbę. Wystarczy przesunąć oponę względem felgi i najcięższy punkt felgi ustawić naprzeciwko takiego samego punku opony. Wówczas masy będą się nawzajem znosić, a nie sumować. W ten sposób liczbę ciężarków można zredukować nawet o połowę. Niestety chyba żaden serwis z własnej woli nie wykonuje takiego wyważenia, a większość do takiej operacji podchodzi nawet z niechęcią.

d1yxfv0

Ostatnią czynnością jest dokręcenie kół, przy której również można popełnić błędy. Pierwszy to sposób dokręcania. Koło powinno być dokręcane „na krzyż”, czyli po przekątnej i stopniowo, najpierw lekko, a następnie z odpowiednią siłą. I tutaj pojawia się kolejny błąd. Odpowiednia siła jest różnie interpretowana i przeważnie koła dokręcane są zbyt mocno, tak na wszelki wypadek. Na klucze zakładane są przedłużki, albo koła dokręcane są kluczami pneumatycznymi z maksymalną siłą. A później jeśli kierowca musi zmienić koło na drodze, to korzystając z fabrycznego zestawu narzędzi ma duże problemy. Ponadto zbyt mocne dokręcenie kół może zniszczyć felgi lub być przyczyną urwania się śrub podczas jazdy. Koło powinno być dokręcone kluczem dynamometrycznym (około 10-12 kGm). Tylko z użyciem takiego narzędzia mamy możliwość kontrolowania siły dokręcania.

Autor: Grzegorz Burda

d1yxfv0
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1yxfv0
Więcej tematów