Mimo szalejących cen ropy naftowej i ciągle drożejących paliw, wakacyjne podróże nie muszą pustoszyć naszych portfeli. Wydatki na paliwo można znacznie ograniczyć przez stosowanie zasady ekonomicznej, ekologicznej i bezpiecznej jazdy.
Radosław Jaskulski, instruktor eco-drivingu Szkoły Auto, jadąc Skodą Fabią II 1.4 TDI, zużył na liczącej 444km trasie V Supertestu Ekonomii 14,11 litra oleju napędowego za 66 zł i 18 gr (4,69 zł za litr), uzyskując przeciętne spalanie 3,20 l/100 km.
Wynik poniżej 4 l/100 km uzyskało jeszcze pięć innych samochodów:
- Fiat Panda 1.3 Miltijet
- Renault Modus 1.5 dCi
- Hyundai i10 1.1 CRDi
- Toyota Prius
- Peugeot 308 1.6 HDi FAP
Dwa kolejne: Citroen C4 Grand Picasso 1.6 HDi oraz Seat Ibiza Ecomotive spalały odpowiednio 4,09 oraz 4,13 l oleju napędowego na 100 km.
Pozostałe samochody uczestniczące w imprezie były zasilane benzyną, a najlepszy wynik to 4,4l/100 km Mazdy2 1.3. Renault Clio Grandtour 1.2 TCE spalało średnio 4,79, a Citroen C3 1.4 16V Stop & Start 4,98 l/100 km.
Jeszcze o prawie litr większe zużycie odnotowały dwa fordy focusy 1.6 z firmy Europcar, które różniły się tylko ogumieniem. Jeden jechał na oponach standardowych, drugi na tzw. „zielonych” Michelin Energy Saver. By próba była jak najbardziej zobiektywizowana, mniej więcej w połowie trasy miała miejsce zamiana kierowców w tych samochodach. Na mecie okazało się, że Focus ze standardowymi oponami zużył o 1,3 l więcej benzyny, a w przeliczeniu na 100km różnica wyniosła 0,28 l. Dodajmy, że firma Michalin podaje, że opony Energy Saver pozwalają oszczędzić 0,20 l paliwa na 100 km.
Wymienione wcześniej rezultaty zostały osiągnięte w warunkach normalnego ruchu, przy przeciętnej między 65 a 70 km/h, bo taka wynika z dopuszczalnych limitów prędkości obowiązujących na trasie przejazdu. Ta wiodła drogą nr 7 z Warszawy do Elbląga, potem drogą nr 22 przez Malbork do autostrady A1, a następnie trójmiejską obwodnicą S6 - i drogą nr 216 do Władysławowa.
W kilku miejscach ruch był spowolniony z powodu robót drogowych, na końcu obwodnicy Trójmiasta uczestnicy imprezy utknęli na kilka minut w z górą kilometrowym korku, a dalej do Redy poruszali się w kolumnie w porze popołudniowego szczytu komunikacyjnego.
Bardzo interesujące jest porównanie rezultatów uzyskanych w Superteście z danymi podawanymi przez producentów, które w przypadku 12 z 13 samochodów są niższe od wartości katalogowego średniego zużycia.
Największa różnica jest w przypadku zwycięskiej Fabii: katalogowe średnie zużycie wynosi 4,6 l/100 km, natomiast na trasie Supertestu - 3,2. Można więc stwierdzić, że jadący Fabią instruktor eco drivingu Szkoły Auto Radosław Jaskulski w praktyce dowiódł, jaka jest możliwa skala oszczędności (w tym przypadku wyniosła 30%).