Trwa ładowanie...
06-02-2016 09:17

Wynajem długoterminowy rekordowo popularny

Wynajem długoterminowy rekordowo popularny
d436xbb
d436xbb

Już co piąty samochód osobowy, który został nabyty przez firmę, znajduje się w usłudze wynajmu długoterminowego. Miniony rok był bardzo udany dla branży CFM (zarządzania flotami samochodów), która z 16,6-procentowym wzrostem liczby obsługiwanych aut osiągnęła rekordowy wynik w historii Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.

Jak wynika z opublikowanych przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) danych za 2015 rok, rynek wynajmu długoterminowego na polskim rynku w minionych dwunastu miesiącach powiększył się o blisko 21 tys. samochodów (20 872), co oznacza wzrost o 16,6 proc. w stosunku do 2014 r.

To rekordowe osiągnięcie w ciągu ostatnich 7 lat, a więc od kiedy Związek prowadzi szczegółową analizę danych. Warto podkreślić, że dynamika wzrostu branży zwiększała się w kolejnych kwartałach (kolejno o 11,1 proc., 12,4 proc., 14,0 proc. i 16,6 proc.), co może oznaczać, że to tempo będzie się jeszcze utrzymywać.

Na koniec 2015 roku firmy zrzeszone w PZWLP dysponowały łączną flotą blisko 147 tys. samochodów, co stanowi ok. 80 proc. udziału w całym rynku CFM w Polsce. W całym 2015 r. firmy CFM zakupiły 46,5 tys. nowych aut, czyli o 10,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Oznacza to, iż co piąty nowy samochód nabyty przez przedsiębiorstwo, był obsługiwany przez podmiot CFM. Firmowe zakupy nowych samochodów napędzają, a właściwie utrzymują polski rynek aut nowych na przyzwoitym poziomie, stanowiąc już 2/3 łącznej sprzedaży w 2015 r.

Największą flotą samochodów w wynajmie długoterminowym na koniec 2015 r. zarządzała firma LeasePlan FM (25 024), nieznacznie wyprzedzając Volkswagen Leasing (22 551). Na najniższym stopniu podium uplasował się Arval Polska (17 245), zaś czołową piątkę uzupełniają Alphabet Polska (14 072) oraz Carefleet S.A. (12 867).

d436xbb

Full Service Leasing najpopularniejszy

Tak jak i w poprzednich okresach, tak i w całym 2015 r. najpopularniejszą usługą finansowania i zarządzania flotą był Full Service Leasing, który zapewnia przedsiębiorcy komfort, a także spore oszczędności. W ramach tej formy zarządzania flotą pojazdów firmowych firma z branży CFM zapewnia nie tylko zewnętrzne finansowanie poprzez leasing operacyjny, ale również przejmuje kompleksową obsługę administracyjną oraz serwisową, pozwalając uwolnić zasoby firmowe od codziennej pracy związanej z pojazdami. Usługa FSL umożliwia również dość precyzyjnie określić koszty związane z posiadaniem samochodów służbowych oraz uzyskać preferencyjne stawki firmy CFM na różnego rodzaju usługi serwisowe, naprawy, czy części zamienne. Szacuje się, że oszczędności przy wyborze tej formy zarządzania samochodami firmowymi mogą sięgnąć nawet kilkunastu procent w porównaniu do posiadania floty zakupionej za pieniądze bądź wziętej w kredyt, czy też w leasing finansowy.

Ta część sektora CFM w 2015 r. osiągnęła wzrost na poziomie 10,2 proc., czyli o prawie 10 tys. aut (9742). Na zakończenie roku ponad 105 tys. samochodów (105 154) było zarządzanych w usłudze Full Service Leasing, czyli 71,7 proc. łącznego parku pojazdów PZWLP.

16,8 proc. wszystkich pojazdów znajdujących się w zarządzie firm zrzeszonych w PZWLP, czyli niemalże 25 tys. samochodów (24 711), korzystało z usługi Wyłączne Zarządzanie (Fleet Management). Polega ona na tym, iż wprawdzie to firma finansuje samodzielnie zakup floty pojazdów, ale ich zarządzaniem w pełnym, bądź częściowym zakresie (np. serwis mechaniczny i zarządzanie wymianą opon) zajmuje się już firma CFM.

W przypadku tej usługi w 2015 r. odnotowano bardzo dynamiczny, bo aż 81-proc. wzrost. To zasługa głównie coraz bardziej popularnej wśród małych firm oferty, obejmującej częściową obsługę floty pojazdów.

d436xbb

I wreszcie trzecią, najmniej popularną wśród przedsiębiorców usługą jest Leasing z Serwisem, który jest uproszczoną formą usługi FSL. Polega ona na tym, iż flota jest wprawdzie finansowana ze źródeł zewnętrznych, ale już zarządzanie nią jest ograniczone do góra dwóch elementów, np. serwis i wymiana opon. Na zakończenie minionego roku tą usługą objętych było 17 tys. aut (16 838), tj. 11,5 proc. całej floty PZWLP.

Skoda Octavia liderem branży CFM

Nie ma zaskoczenia, jeśli chodzi o najchętniej wybierane marki i modele przez firmy korzystające z usług wynajmu długoterminowego. Wśród najpopularniejszych modeli znalazły się Skoda Octavia, Skoda Fabia, Ford Focus, Toyota Yaris oraz Opel Astra. Wciąż we flotach dominują wersje wysokoprężne, choć ich udział na koniec grudnia zmniejszył się o 1 punkt procentowy (70,5 proc.) w stosunku do końcówki marca. Modele z silnikami benzynowymi pod koniec roku stanowiły ok. 29,25 proc. wszystkich pojazdów.

d436xbb

Wciąż marginalne znaczenie stanowią tzw. ekologiczne samochody. Na koniec ubiegłego roku w wynajmie długoterminowym znajdowało się 310 takich aut, z czego 300 to były hybrydy i zaledwie 10 samochodów elektrycznych. Trzeba jednak przyznać, że w okresie marzec-grudzień o ponad 50 proc. wzrosła ich liczba.

(fot. Autocentrum)
Źródło: (fot. Autocentrum)

Wynajem krótkoterminowy również do góry

Siedem najważniejszych na polskim rynku dużych, sieciowych międzynarodowych i krajowych wypożyczalni samochodów (Avis, Budget, Express, Hertz, Panek, Sixt, 99rent), funkcjonujących w ramach odrębnej struktury organizacyjnej PZWLP - Grupy Firm Rent a Car, na koniec 2015 r. dysponowało łączną flotą prawie 10,5 tys. aut (10 349). Firmy te, na potrzeby oferowanych usług wynajmu krótkoterminowego (1-30 dni) oraz średnioterminowego (1 miesiąc-2 lata), zakupiły w ubiegłym roku razem 7,5 tys. (7545) nowych aut osobowych. Liderem tego sektora, jeśli chodzi o wielkość posiadanej floty, pozostaje firma Express, która dysponuje 4230 samochodami. Druga pod względem wielkości jest Avis Polska/Jupol-Car (1663), zaś trzecia Hertz/Motorent (1247).

Jak szacują eksperci rynkowi, w bieżącym roku kontynuowany będzie dynamiczny rozwój branży wynajmu długoterminowego. Coraz bardziej popularne powinny stawać się oferty kierowane do sektora MSP, co powinno przekładać się na wzrost udziału mikro, małych i średnich przedsiębiorstw wśród klientów usług CFM.

Źródło: Autocentrum

d436xbb
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d436xbb
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj