Trwa ładowanie...
d3ka8e1
25-02-2014 17:51

Wymiana opon: o tym mogłeś nie wiedzieć

d3ka8e1
d3ka8e1

Wiele czynników wpływa na nierównomierne zużycie opon. Aby temu zapobiec, oprócz regularnej kontroli ciśnienia i głębokości bieżnika zaleca się także okresową rotację ogumienia.

Jest ona ważnym elementem konserwacji opon, której głównym celem jest zapewnienie jak najdłuższego czasu użytkowania opon i bezpieczeństwa jazdy. Z reguły opony osi napędowej zużywają się szybciej, co jest spowodowane intensywnością pracy, jaką oś napędowa, a tym samym jej opony muszą wykonać w porównaniu do osi wleczonej. - Niejednolita głębokość na różnych bieżnikach może być przyczyną nierównego hamowania i prowadzenia pojazdu, zwłaszcza w warunkach deszczowych. Zmieniając miejsce montowania opony robimy to nie tylko po to, aby zapewnić im dłuższy okres eksploatacji, ale także by zmniejszyć utratę przyczepności osi nienapędzanej samochodu - mówi Michał Jan Twardowski z Bridgestone.

Opony nie mogą być rotowane dowolnie. Wszystkie "sezonówki" powinny być zamieniane według przyjętych wzorców. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na budowę bieżnika opon naszego auta. Jego konstrukcja - kierunkowa, symetryczna, asymetryczna - warunkuje sposób przekładania opon względem osi i stron pojazdu. Najczęściej opony przenoszone na oś napędową zamienia się oponami osi wleczonej. Taka metoda przyczynia się do bardziej jednolitego zużycia całego zestawu. - W przypadku zużycia bieżnika w stopniu, który wyklucza oponę z dalszego użytku, należy zakupić nowe ogumienie. Oczywiście istnieje możliwość wymiany jednej pary, jednak rekomendowana jest zmiana całego kompletu. W przypadku decyzji o zakupie tylko dwóch opon, powinniśmy zamontować je na osi nienapędzanej, ponieważ ma ona większą tendencję do "uciekania" w razie poślizgu i wymaga większej przyczepności - dodaje Twardowski.

Opony symetryczne pozostawiają większą dowolność rotacji. Zazwyczaj stosowane są w popularnych małych i średnich autach miejskich, a szerszy zakres adaptacji względem osi dodatkowo zwiększa ich praktyczność. W tym przypadku rotacja może przebiegać zarówno między osiami, jak i stronami oraz według wzorca "X". Opony kierunkowe natomiast narzucają kierunek obrotu w związku z czym mogą być rotowane wyłącznie po jednej stronie pojazdu, bez zmiany kierunku toczenia. Kierunkowy wzór bieżnika najlepiej sprawdza się w oponach zimowych, ze względu na prawidłowe odprowadzanie wody i śniegu. Po sezonie warto sprawdzić, czy któraś para z zimowego jest bardziej wyeksploatowana, aby w kolejnym sezonie zadbać o jej prawidłową rotację.

Opony asymetryczne także mogą być rotowane pomiędzy osiami, należy jednak pamiętać, że wzór ich bieżnika po zewnętrznej i wewnętrznej stronie czoła opony jest inny. Ta dwojaka budowa odpowiada za balans parametrów na suchej i mokrej nawierzchni, dlatego przy przekładaniu opon trzeba zwrócić uwagę na symbole "Inside" oraz "Outside" na ścianie bocznej opony. Opony asymetryczne są coraz bardziej popularne, szczególnie przy montażu na autach o dużej mocy silnika i wysokim momencie obrotowym. Są to także często opony do aut sportowych najwyższej klasy - Ferrari czy Aston Martin.

d3ka8e1

Informacji o prawidłowej kolejności i harmonogramie rotacji w danym pojeździe należy szukać w instrukcji obsługi. W przypadku braku wytycznych w książce auta rekomendowana w przypadku aut osobowych zamiana jest rekomendowana co 8 000 - 12 000 km lub wcześniej, jeżeli zauważymy nierównomierne zużycie. Opony aut z napędem na cztery koła powinny być rotowane nieco częściej, nawet co 6 000 km. Nie należy jednak zapominać, że podstawowym czynnikiem wpływającym na żywotność ogumienia wciąż pozostaje ciśnienie podczas eksploatacji, dlatego zaleca się jego kontrolę minimum raz w miesiącu. Sprawdzenie napompowania może zaoszczędzić nawet kilka tysięcy kilometrów przebiegu opony.

Źródło: Bridgestone

ll/moto.wp.pl

d3ka8e1
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3ka8e1
Więcej tematów