Trwa ładowanie...

Wybieramy opony całoroczne i sezonowe. Podejmij dobrą decyzję

Wysoki komfort jazdy i doskonała przyczepność – aby je sobie zapewnić, musisz mieć dobrej jakości opony. Mając do wyboru modele całoroczne i sezonowe, warto przez chwilę zastanowić się nad wyborem. Wygoda nie zawsze idzie w parze z komfortem jazdy.

Wybieramy opony całoroczne i sezonowe. Podejmij dobrą decyzjęŹródło: Shutterstock.com
d2x3pqc
d2x3pqc

Poniżej podajemy główne różnice między oponami całorocznymi i sezonowymi. Każdy typ ma swoich zwolenników, dlatego warto zasięgnąć informacji przed ewentualnym zakupem. Różnica między jednym a drugim typem jest widoczna gołym okiem. Chodzi przede wszystkim o kształt samej opony, rodzaj użytego bieżnika, a także twardość użytej do produkcji gumy.

Opony sezonowe i całoroczne – najważniejsze różnice

Bieżnik opon letnich przystosowany jest do jazdy po suchej i mokrej nawierzchni, ma mniejsze i węższe nacięcia niż wersja zimowa, zdecydowanie lepiej odprowadza wodę. Ponadto wykonany jest z twardszej gumy, która zapobiega poślizgom przy gwałtownym przyspieszaniu na gorącym asfalcie. Bieżnik w oponach zimowych jest chropowaty, koło jest również wykonane z miękkiej gumy, dzięki czemu lepiej znosi niskie temperatury. Lamele są tak wyprofilowane, by usuwać śnieg i błoto z tyłu opony.

Opony całoroczne łączą w sobie najważniejsze właściwości dwóch powyższych: bieżnik, który radzi sobie w warunkach zimowych, a także ma znacznie mniejsze lamele, dzięki czemu opona nie zużywa się tak szybko na suchym asfalcie. Guma, z której produkuje się opony wielosezonowe, jest bardziej miękka niż letnia, ale zachowuje odpowiednią elastyczność, która zbliża ją pod tym względem do opon zimowych.

Opony sezonowe dla wymagających

Przy większej dynamice jazdy, a także wzmożonym ruchu na drodze, w okresie jesienno-zimowym posiadanie dobrej jakości opon jest kluczowe dla komfortu jazdy. Dobra przyczepność skutkuje większą kontrolą nad autem, która przydaje się zarówno w chwilach kryzysu w aucie, jak i podczas codziennej jazdy. Warto również pamiętać, że opony zimowe używane poza sezonem tracą pełnię swoich osiągów.

Domyślny opis zdjęcia na stronę główną Fotolia
Domyślny opis zdjęcia na stronę główną Źródło: Fotolia, fot: chalabala

Opony letnie i zimowe są przystosowane do warunków pogodowych panujących w poszczególnych miesiącach. Ogumienie letnie traci swoje właściwości, gdy temperatura otoczenia spada poniżej 7 st. i pojawiają się pierwsze przymrozki. Przy ośnieżonej lub oblodzonej drodze problemem będzie nawet wjazd na niewielkie wzniesienie. Z kolei jazda na oponach zimowych latem oznacza znacznie dłuższą drogę hamowania i pogorszoną przyczepność zwłaszcza na zakrętach.

Opony całoroczne dla wygody jazdy

Opony całoroczne to połączenie cech ogumienia letniego i zimowego. Nie da się tego osiągnąć bez pewnych kompromisów. Niemniej jednak, porównując opony uniwersalne sprzed kilku lat z nowoczesnymi modelami, widać, że w określonych warunkach te drugie dorównują modelom sezonowym. Opony całoroczne dobrze pracują w temperaturach od -20 do 30 st. C. Radzą sobie zarówno podczas jazdy po ośnieżonej czy oblodzonej jezdni, jak i w deszczu lub podczas suszy, gdy asfalt jest rozgrzany.

Opony całoroczne mogą okazać się nietrafionym pomysłem dla kierowców, którzy rocznie pokonują dziesiątki tysięcy kilometrów, często w skrajnie nieprzyjaznych warunkach. Zdecydowanie lepiej sprawdza się u osób, które jeżdżą mniej i wolniej, głównie w mieście, a w dodatku nie chcą lub nie mają miejsca na przechowywanie kompletu opon sezonowych w garażu. Żywotność opon to kwestia indywidualna dla każdego modelu i sposobu użytkowania, jednak przyjmuje się, że opony całoroczne eksploatują się nieco szybciej.

d2x3pqc
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2x3pqc
Więcej tematów