Kontrola to podstawa
Układ hamulcowy jest jednym z tych elementów, których stan możemy kontrolować na bieżąco. Wszystkie ewentualne niedomagania zazwyczaj są widoczne i kierowca może je odczuć po prostu prowadząc auto. Budowa tego układu składa się od lat z tych samych części i jest niemal identyczna w każdym samochodzie - mamy hamulec ręczny oraz podstawowy, czyli ten, którym spowalniamy pojazd podczas jazdy.
Obecnie stosuje się układy hydrauliczne, gdzie w przewodach znajduje się płyn, a ten, jako że jest nieściśliwy, "pchany" przez pedał przemieszcza się do tłoków w zaciskach hamulcowych. Znajdują się one zarówno na przednich, jak i na tylnych kołach, tyle że te pierwsze zawsze mają większą siłę hamowania i szybciej się zużywają. Współcześnie znakomita większość aut wyposażana jest w układy tarczowe (zaciski oraz tarcze), choć na naszych drogach wiele jest jeszcze aut z układami bębnowymi (głównie na kołach tylnych).