W Polsce wyprodukowano w tym roku ponad 718 tys. aut
Od początku tego roku do końca listopada z taśm zakładów motoryzacyjnych w Polsce zjechały 718 674 auta osobowe i dostawcze, o 9,1 proc. więcej niż rok wcześniej - podał instytut Samar.
Tylko w listopadzie br. wyprodukowano 78 369 pojazdów, o 2,9 proc. mniej niż w poprzednim miesiącu i o 25 proc. więcej niż przed rokiem.
Zdaniem ekspertów Samaru, utrzymanie takiej wielkości produkcji w grudniu pozwoliłoby na zbliżenie się do poziomu 800 tys. samochodów wyprodukowanych w ciągu jednego roku. Biorąc jednak pod uwagę fakt, iż w ciągu ostatnich lat wyniki grudnia były nieco gorsze niż listopadowe, najprawdopodobniej poziom ten nie zostanie osiągnięty - uważają analitycy.
Tegoroczna produkcja samochodów osobowych wyniosła 619 507 sztuk, co oznacza 10,3 proc. wzrostu w ciągu roku.
Największym producentem tych aut pozostaje Fiat Auto Poland, który opanował prawie 51 proc. polskiego rynku. Zakład Fiata w Tychach opuściło od początku roku 315 587 aut, o 21,7 proc. więcej niż rok wcześniej.
Drugą pozycję zajmuje Opel Polska, który wyprodukował w ciągu jedenastu miesięcy 171 257 aut, o 1,7 proc. mniej w porównaniu z ub. rokiem. To 27,6 proc. całości produkcji samochodów osobowych w Polsce.
W poznańskiej fabryce Volkswagena powstało blisko 69,4 tys. aut, o 16 proc. mniej niż przed rokiem, natomiast z fabryki FSO na Żeraniu wyjechało 63,1 tys. samochodów (wzrost o 39,8 proc.).
Lubelski Intrall, który w bieżącym roku wyprodukował zaledwie 35 samochodów (spadek o 83,6 proc.), w związku z ogłoszeniem upadłości wstrzymał produkcję.
Tylko niespełna 3,0 proc. wyprodukowanych w Polsce aut osobowych pozostało w kraju (18 535 sztuk). Zdecydowana większość (97,0 proc., 600 972 sztuk) trafiła za granicę.
W ciągu jedenastu miesięcy bieżącego roku w Polsce wyprodukowano 99 167 samochodów dostawczych, o 2,2 proc. więcej niż rok wcześniej.
Na pozycji lidera w rankingu producentów umocnił się Volskwagen Poznań, który z wynikiem 84 508 wyprodukowanych aut (wzrost o 20,3 proc.) zwiększył swój udział w rynku z 72,3 do 85,2 proc.
Drugi na liście Fiat Auto Poland wykazał spadek wielkości produkcji o ponad 43 proc. Od początku roku linie produkcyjne tyskich zakładów Fiata opuściło 14 586 samochodów dostawczych.
Klasyfikowany w tym roku na trzeciej pozycji Intrall nie produkuje już samochodów. Do chwili ogłoszenia upadłości produkcja Intralla wyniosła 73 samochody. W porównaniu z rokiem ubiegłym wynik ten jest o 94 proc. mniejszy.
Z całej produkcji aut dostawczych, w Polsce pozostało zaledwie 5,1 proc. (przed rokiem było to 7,5 proc.). Na eksport trafiło natomiast 94,9 proc. wytworzonych aut (rok wcześniej 92,5 proc.).