W ostatnim momencie UE wstrzymała ogromne cła na motocykle Harleya-Davidsona

Na razie nie będzie gorzej – z takiej wiadomości może cieszyć się Harley-Davidson. Plan wprowadzenia 56-procentowego na amerykańskie motocykle w Unii Europejskiej został odroczony. Szef marki mówi o pierwszym kroku w dobrym kierunku.

Harley-Davidson Fat BobHarley-Davidson Fat Bob
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Harley-Davidson
Szymon Jasina

Wojna celna między USA a Unią Europejską zapoczątkowana przez poprzednią amerykańską administrację mocno uderzyła w Harleya-Davidsona. Motocykle zza oceanu obłożone są teraz 31-procentowym podatkiem, co podbiło ceny tych nie tanich już wcześniej maszyn. W efekcie nawet ostatnio, gdy firma z Milwaukee radzi sobie coraz lepiej na rodzimym rynku, w Europie nadal nie sprzedaje się najlepiej.

Mogło się wydawać, że wraz ze zmianą w Białym Domu sytuacja się poprawi. Tymczasem wyglądała wręcz odwrotnie. Unia Europejska zapowiedziała, że cło na amerykańskie motocykle od czerwca 2021 r. zostanie podniesione do 56 proc. To byłoby gwoździem do europejskiej trumny Harleya. Jednak niemal w ostatnim momencie odroczono podniesienie podatku do końca 2021 r.

Jest to efekt rozpoczęcia rozmów pomiędzy reprezentującym Komisję Europejską Valdisem Dombrovskisem i odpowiedzialną za handel zagraniczny USA Katherine Tai oraz sekretarz handlu USA Giną Raimondo. Na razie poinformowano o zawieszeniu kolejnej podwyżki cła, ale daje to nadzieję na całkowite wycofanie się z tego, a nawet powrót do stawek sprzed kilku lat.

– To pierwszy krok w dobrym kierunku w konflikcie, którego nie spowodowaliśmy. Pracownicy, dilerzy, udziałowcy i motocykle Harleya-Davidsona nie biorą udziału w tej wojnie handlowej – z takim ostrożnym optymizmem informację tę skomentował Jochen Zeitz, szef amerykańskiej marki. Jak dodał, w branży motocyklowej europejscy producenci płacą tylko 2,4 proc. przy imporcie do USA. Dlatego Harley chce wolnego i uczciwego handlu. Pozostaje mieć nadzieję, że urzędnicy z obu stron oceanu wreszcie się dogadają i ceny amerykańskich motocykli spadną.

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3