Trwa ładowanie...

W 2011 r. wzrósł eksport polskich fabryk motoryzacyjnych

W 2011 r. wzrósł eksport polskich fabryk motoryzacyjnychŹródło: zdjęcie producenta
d258bat
d258bat

W 2011 r. z zakładów motoryzacyjnych w Polsce wyeksportowano produkty za 19,06 mld euro, o 1,8 mld euro więcej niż rok wcześniej - wynika z raportu firmy analitycznej Automotivesuppliers.pl.

Wojciech Drzewiecki, szef Instytutu Badań Rynku Samochodowego Samar, który analizuje rynek motoryzacyjny w Polsce wskazał, że nastąpił wzrost eksportu do krajów, w których fabryki produkują auta z części wytwarzanych w Polsce. - Wzrost obrotów z Niemcami to efekt uruchomienia produkcji Astry i jej poszczególnych wersji. Nowe modele przyciągają klientów, co wywołuje większy popyt - powiedział PAP Drzewiecki.

Małgorzata Zięba, rzeczniczka firmy Faurecia posiadającej w Polsce dziewięć wytwórni części samochodowych powiedziała PAP, że wartość sprzedaży polskich spółek grupy wyniosła w 2011 r. 3,8 mld zł, czyli wzrosła o 16,4 proc. w porównaniu z rokiem 2010.

- Największą zmianę w sprzedaży, sięgającą 32,4 proc., odnotowała spółka Faurecia Gorzów produkująca panele drzwiowe oraz deski rozdzielcze dla takich odbiorców jak Volkswagen, Volvo, Audi, Opel, Ford, Mercedes - dodała.

Firma Automotivesuppliers.pl podała też we wtorek szacunki tegorocznego eksportu. W dwóch pierwszych miesiącach 2012 r. eksport wyniósł 3,14 mld euro, czyli był o niespełna 4 proc. niższy niż przed rokiem. W kolejnych miesiącach 2012 r. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego może zmaleć i na koniec roku osiągnie - 17,8 mld euro.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W raporcie podkreślono, że sektor motoryzacyjny w Polsce jest silnie uzależniony od sytuacji na rynkach zagranicznych, głównie od Europy Zachodniej. Jeśli na Zachodzie spada popyt na samochody, spodziewać się należy mniejszego polskiego eksportu.

d258bat

Grzegorz Górski, rzecznik zakładów Toyota Motor w Wałbrzychu produkujących silniki oraz skrzynie biegów powiedział PAP, że fabryka odnotowuje spadek eksportu.

Dodał, że to efekt spadku popytu na małe auta w Europie. W latach 2008-2009 sprzedaż tych samochodów utrzymywała się na wysokim poziomie dzięki rządowym dopłatom. Otrzymywali je kupujący np. w Niemczech czy Włoszech. Teraz, gdy nie ma dopłat, fabryka odczuwa spadek popytu i jak dodał, "niestety odczuje go najprawdopodobniej też w 2012 roku".

d258bat
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d258bat
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj