VŪHL 05: sportowiec z Meksyku
Lekkie samochody przeznaczone przede wszystkim do zabawy na torze stają się coraz bardziej popularne. Powstają kolejne marki, które tworzą jedno- lub dwumiejscowe auta, w których nie liczy się komfort, a jedynie osiągi. Kolejnym graczem na tym niewielkim rynku jest meksykańska marka VŪHL i jej pierwszy model oznaczony symbolem 05.
Caterham, Ariel Atom i KTM X-Bow to samochody ekstremalne, które nie nadają się do codziennego użytkowania. Mimo to bez problemu znajdują nabywców. VŪHL 05 jest podobny. Z wyglądu nieco mniej ekstremalny, ale nadal daleki od „normalnego” samochodu. Otwarte nadwozie kryje konstrukcję, która w całości waży 695 kg. Trochę więcej niż u konkurentów, jednak mniej niż tradycyjne auta.
Za napęd modelu 05 odpowiada 2-litrowy silnik Forda EcoBoost. Po kuracji wzmacniającej czterocylindrowiec dostarcza 285 KM i 420 Nm. Dzięki temu stosunek mocy do masy wynosi 400 KM na tonę. Efekt jest imponujący. Pierwsza setka na liczniku pojawia się po 3,7 s, a prędkość maksymalna wynosi 245 km/h. Moc przekazywana jest na koła za pośrednictwem 6-biegowej przekładni manualnej.
Lekkie samochody na tor, to nie tylko osiągi na prostej. Jeszcze ważniejsze są możliwości takich aut w zakrętach. VŪHL 05 otrzymał odpowiedni pakiet aerodynamiczny zawierający splitter, tylny dyfuzor i spoiler. O przyczepność dba sportowe zawieszenie i szerokie opony. Siłę hamowania zapewniają wentylowane tarcze o średnicy 310 mm z przodu i 280 mm z tyłu. VŪHL 05 nie jest tanią zabawka. To proste auto kosztuje równowartość 275 tys. zł. Pierwsze egzemplarze trafią do klientów w 2014 roku.
sj, moto.wp.pl