Trwa ładowanie...
d3qosuf
d3qosuf

Volvo XC60 D5 AWD:w służbie komfortu

Share
d3qosuf

XC60 to bezsprzecznie jeden z bardziej udanych marketingowo pomysłów Volvo ostatnich lat. W dobie ogromnej popularności BMW X3 i Audi Q5, szwedzki producent nie mógł zostawić wolnego miejsca w segmencie SUV-ów.

XC90 ma już siwą brodę, a w palecie brakowało powiewu świeżości. O tym, jak ważny był to model, może świadczyć stworzenie specjalnego internetowego kanału telewizyjnego promującego właśnie bezpośredniego konkurenta Mercedesa GLK. W zeszłym roku auto doczekało się pierwszego liftingu, mającego wzmocnić jego pozycję na Starym Kontynencie. Nieznacznie zmieniła się stylizacja, pojawił się nowy diesel i kilka gadżetów podnoszących komfort codziennej eksploatacji.

Najnowsze wcielenie XC60 poznamy po LED-owym oświetlenie do jazdy dziennej wkomponowanym w przedni zderzak, delikatnie przeprojektowany kształt reflektorów oraz atrapy chłodnicy. W ofercie są dostępne także nowe wzory aluminiowych obręczy i kilka lakierów nadwozia. Osadzone na 20-calowych kołach Volvo w kolorze czekolady wygląda co najmniej atrakcyjnie. Dobrego efektu dopełniają relingi utrzymane w srebrnej tonacji, a także szereg listew ozdobnych w tym samym kolorze. Plastikowe osłony imitujące rasowy pakiet off-roadowy służą jedynie jako dekoracje, bo nikt o zdrowych zmysłach nie zapędzi się w bardziej wymagający teren. Mimo, że standardowo mamy do dyspozycji 23-centymetrowy prześwit i opcjonalny napęd na cztery koła.

Wnętrze prezentowanego samochodu nie zmieniło się przez ostatnie lata, chociaż w poliftingowej wersji możemy doposażyć pojazd w bardzo dobrze wyprofilowane fotele pokryte dwukolorową skórzaną tapicerką. Takie same odnajdziemy w serii S i V60. Niemniej, wraz z wszechstronną i elektryczną regulacją stanowią zgrany tandem. Sprawdzą się zarówno podczas kilkusetkilometrowych podróży, jak i w dynamicznie pokonywanych zakrętach, gdzie wbrew pozorom, ponad 1700-kilogramowe XC60 radzi sobie całkiem przyzwoicie. Oczywiście, nie jest to poziom BMW X3, ale nie powinniśmy narzekać.

d3qosuf

Na pokładzie znalazło się też miejsce dla modemu internetowego, umożliwiającego surfowanie po sieci z wykorzystaniem ciekłokrystalicznego ekranu dotykowego (wcześniej, ta opcja była niedostępna). Możemy oglądać filmy, przeglądać zdjęcia, a także słuchać stacji radiowych z całego świata. W porównaniu z poprzednią wersją, zmieniono też zegary. W dobie smartfonów i diodowych telewizorów, na pokładzie Szweda nie mogło zabraknąć wyświetlacza informującego o najważniejszych parametrach za sprawą cyfrowej grafiki. Do dyspozycji pozostają trzy tryby kolorystyczne wskaźników. Volvo nieźle wypada w kwestii przestrzeni w dwóch rzędach. Zarówno z przodu jak i z tyłu, z powodzeniem zmieszczą się cztery rosłe osoby z marginesem kilku centymetrów nad głowami i przed kolanami. Bagażnik o pojemności 495 litrów i regularnej powierzchni, bez kłopotu zmieści niezbędny ekwipunek na kilkudniowy wyjazd. Po złożeniu oparcia asymetrycznej kanapy uzyskamy 1455 litrów. W tej klasie to więcej niż dobry rezultat.

Akumulatory samochodowe w atrakcyjnych cenach. Kliknij i sprawdź oferty!

 (fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Decydując się na XC60, możemy wybierać spośród czterech wariantów wysokoprężnych i dwóch benzynowych. Gamę diesli otwiera 136-konny dwulitrowiec, który będzie mieć problemy z zapewnieniem rozsądnej dynamiki blisko 1700-kilogramowemu autu. Znacznie lepszym wyborem okaże się debiutujący pod koniec zeszłego roku D4 o mocy 181 koni mechanicznych i 400 Nm. Jako jedyny w palecie spełnia normy emisji spalin Euro 6. Setkę uzyskuje w 8,5 sekundy, a dla zwolenników jazdy w nieco trudniejszych warunkach, warto go wyposażyć w opcjonalny napęd AWD.

d3qosuf

Dla najbardziej wymagających przygotowano motor od lat stosowany w produktach szwedzkiego producenta. Pięciocylindrowy ropniak wspomagany turbodoładowaniem generuje 215 KM i 440 Nm (230 KM i 470 Nm z pakietem Polestar), a także elastyczność, dzięki której wyprzedzanie ciężarówek z kompletem pasażerów na pokładzie nie powinno stanowić najmniejszego problemu. Volvo z D5 pod maską może też holować przyczepę o masie własnej do dwóch ton i z powodzeniem poruszać się bezpiecznie po zaśnieżonych nawierzchniach.

 (fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Poliftingową odmianę zaopatrzono w aktywny tempomat i możliwość dokupienia zestawu multimedialnego z monitorami ukrytymi w zagłówkach przednich foteli. Auto gwarantuje bardzo wysoki komfort, niedostępny dla większości konkurentów. Nie odnajdziemy w nim co prawda prowadzenia jak w BMW X3, ale na niezbyt dobrej jakości polskie drogi, powyższy zestaw okaże się więcej, niż satysfakcjonujący. Nie powinno też odstraszać zużycie paliwa na poziomie 9,5-10 litrów w mieście i 7,5-8 w trasie.

XC60 po liftingu oferuje jeszcze więcej komfortu przy nieco niższym zużyciu paliwa, a także lepsze ceny względem BMW, Mercedesa i Audi. Nie ma jednak takiej renomy, jak bardziej zasłużeni rywale, ale wyniki sprzedaży w tym segmencie nasuwają inne wnioski. Volvo sprzedaje się bardzo dobrze w całej Europie, co wróży spory sukces kolejnym modelom. Ponadto, bazowy wariant D3 w specyfikacji Base kosztuje 136 tysięcy złotych. Za lepiej wyposażoną odmianę D5 z napędem na obie osie przyjdzie nam zapłacić ponad 207 tysięcy. Dołożenie kilku gadżetów elektronicznych wywinduje cenę auta do 250 tysięcy. To niemało, ale wciąż mniej od podobnie wyposażonego X3, Q5 i GLK.

d3qosuf

Piotr Mokwiński/ll/moto.wp.pl

Akumulatory samochodowe w atrakcyjnych cenach. Kliknij i sprawdź oferty!

"Volvo XC60 D5 AWD" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R5, turbodiesel"
Pojemność silnika cm3 "2 400"
Moc KM / przy obr./min "215 / 4 000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "440 / 1 500 – 3 000"
Skrzynia biegów "automatyczna, 6-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "205"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "8,3"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "8,5 / 5,3 /6,4"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "9,8 / 7,4 / 8,5"
Pojemność bagażnika min./max. / l "495 / 1 455"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4 644 / 1 891 / 1 713"
Cena wersji podstawowej w zł "134 300"
Cena testowanego modelu w zł "246 500"
Plusy null
Minusy null
d3qosuf

Podziel się opinią

Share
d3qosuf
d3qosuf
Więcej tematów