Volkswagen XL Sport: prawdziwy wyczynowiec
Podczas Salonu Samochodowego w Paryżu debiutuje Volkswagen XL Sport. Jest on wyposażony w najmocniejszy dwucylindrowy silnik na świecie.
Samochód powstał na bazie modelu XL1 i rozwija prędkość 270 km/h. Pozwala na to zmodyfikowana jednostka V2 z nowego Ducati 1199 Superleggera, najmocniejszego na świecie dwucylindrowego motocykla. Silnik DOHC ma pojemność 1,2 l i rozwija prędkość obrotową do 11 000 obr./min. Takie rezultaty są efektem zastosowania tytanowych korbowodów, ekstremalnego stosunku średnicy cylindrów do skoku (112 mm/60,8 mm) oraz bardzo krótkiego skoku wału korbowego. Pokrywy sprzęgła, głowicy cylindrów i miski olejowej wykonano ze stopu magnezu. Moc silnika V2 (200 KM) jest przenoszona na tylną oś przez 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową. Przyspieszenie do "setki" wynosi 5,7 s.
Ciekawym rozwiązaniem są tzw. Air Curtains, które kierują powietrze z przodu do specjalnych kanałów. Niski współczynnik oporu powietrza (0,258) udało się uzyskać również dzięki odpowietrzeniu nadkoli, kanałom prowadzącym powietrze w przedniej pokrywie i poprawiającym docisk, wysuwanemu tylnemu spojlerowi z mechanizmem z Lamborghini Aventador oraz regulowanym otworom wentylacyjnym w tylnej pokrywie. Konstrukcja zawieszenia wbudowanego w ramę typu "spaceframe" składa się z przedniej osi z podwójnymi wahaczami poprzecznymi z układem "pull-rod" i osi tylnej z podwójnymi wahaczami poprzecznymi w układzie "push-rod). Konstruktorzy zastosowali kute obręcze z magnezu, lżejsze od aluminiowych o ponad 23,9 kg. Za hamowanie odpowiedzialny jest układ hamulcowy z tarczami ceramicznymi.
Nadwozie wykonano w znacznej części z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym. Do wnętrza wsiada się przez podnoszone do góry drzwi, które zamocowano w dwóch punktach. Długość XL Sport to 4 291 mm (w XL1 - 3 888 mm), szerokość - 1 847 mm (1 664 mm) a wysokość 1 152 mm (1 153 mm). Względem XL1 rozstaw osi zwiększył się o 200 mm (do 2 424 mm). W aucie tył nadwozia ma taką samą szerokość jak przód. W okolicach słupka A i B znajdują się duże wloty i wyloty zapewniające optymalny przepływ powietrza i chłodzenie jednostki napędowej. Zamiast lusterek zamontowano małe, opływowe kamery.
Z przodu i z tyłu znajdują się podwójne reflektory diodowe. XL Sport nie ma typowej osłony chłodnicy - powietrze doprowadzane jest przez otwory w tylnych błotnikach. Linia dachu z kolei nawiązuje do coupe i nie posiada tylnej szyby. Wnętrze opiera się na modelu XL1, jednak przeprowadzono kilka modyfikacji. Cyfrowy wskaźnik wielofunkcyjny pokazuje czasy okrążeń, płaski element z karbonu przedłuża "daszek" nad wyświetlaczem, zaś kierownica została ozdobiona czerwonymi szwami. Nie zabrakło też detali z anodowanego aluminium.
Źródło: Volkswagen
ll/moto.wp.pl