Trwa ładowanie...
25-01-2016 16:06

Volkswagen Touran: klasyczna alternatywa dla SUV-a

Volkswagen Touran: klasyczna alternatywa dla SUV-aŹródło: Szymon Jasina
da0lcha
da0lcha

Na całym świecie rolę samochodów rodzinnych przejęły SUV-y. Moda na takie auta zepchnęła na dalszy plan minivany, które przez lata zyskały negatywny obraz. Czy taka opinia jest uzasadniona? Postanowiliśmy to sprawdzić na przykładzie nowego Volkswagena Tourana.

Jeremy Clarkson w „Top Gearze” powiedział kiedyś, że jeśli mężczyzna kupuje minivana, to oświadcza światu, że się poddał w życiu. Opinia ta idealnie podsumowywała opinię o takich autach – jeździli nimi ojcowie, którzy mogli już zapomnieć o luzie i przyjemnościach życia. Samochody te stały się niemodne, a ich miejsce zajęły muskularnie wyglądające SUV-y, mające świadczyć o bardziej awanturniczym charakterze właściciela. Jednak dziś łatwo zauważyć, że tak nieprzychylne wypowiedzi o minivanach nie do końca były uzasadnione.

SUV-y może i wyglądają lepiej – w końcu nawet najnowszy Touran przypomina raczej pudełko na kołach – ale czy są lepszymi samochodami? Ich właściciele chwalą sobie wyższe zawieszenie, jednak dla zdecydowanej większości, jedyną „jazdą terenową” jest pokonywanie miejskich krawężników podczas parkowania pod sklepem. Z tym minivany radzą sobie równie dobrze, a pod względem strony praktycznej zdecydowanie wygrywają z SUV-ami.

W 2014 roku do sprzedaży trafił Volkswagen Golf Sportsvan, który plasuje się w połowie drogi pomiędzy standardowym hatchbackiem a typowym kompaktowym minivanem. Z jednej strony model ten zachęca przestronnym wnętrzem i nieco niższą ceną niż Touran, ale z drugiej pozostawia pewien niedosyt. Teraz wreszcie doczekaliśmy się najnowszej generacji kompaktowego minivana od Volkswagena, samochodu, którym powinien się zainteresować każdy poszukujący auta rodzinnego w tej klasie.

da0lcha

Z zewnątrz Touran drugiej generacji niczym się nie wyróżnia i prezentuje typowy dla niemieckiej marki konserwatywny styl. Jednak już w środku czeka nas spore zaskoczenie. Choć nie znajdziemy tam ekstrawagancji znanej np. z Citroena C4 Picasso, to wnętrze Tourana prezentuje się dużo ciekawiej niż w innych modelach niemieckiej marki. Kształt nawiewów na konsoli środkowej i nierównolegle poprowadzone do siebie linie tworzą klasyczny, ale już nie tak nudny styl. Jak widać, drobne różnice mają znaczenie. Zadbano również o szczegóły użytkowe. Standardowo we wszystkich modelach Volkswagena wyposażonych w droższy zestaw multimedialny, panel na płyty i karty SD umieszczany jest w schowku przed pasażerem, przez co zmniejsza się jego pojemność. W przypadku Tourana, element ten schowano za znajdującą się nieco wyżej ozdobną listwą.

Nadwozie rodzinnego Volkswagena mierzy 4527 mm długości, 1829 mm szerokości i 1659 mm wysokości, ale zarówno z zewnątrz, jak i w środku, sprawia wrażenie zdecydowanie większego. Miejsca nie zabraknie nie tylko w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń, ale też w dużym, liczącym 743 l w wersji siedmioosobowej, bagażniku. Po dodatkowym złożeniu trzech niezależnych foteli uzyskać można aż 1980 l. W obu przypadkach to sporo oraz – co najważniejsze – zdecydowanie więcej niż w SUV-ach o podobnych wymiarach. Dodatkowo, co jest już standardem w tej klasie, Touran może być wyposażony w dwa dodatkowe siedzenia, które kosztem przestrzeni bagażowej pozwolą w awaryjnej sytuacji przewieźć dodatkowych pasażerów. Również typowo dla tej klasy, niemiecki minivan otrzymał cały zestaw praktycznych schowków.

(fot. Szymon Jasina)
Źródło: (fot. Szymon Jasina)

Wzorem wszystkich Volkswagenów lista dodatków oferowana w Touranie jest bardzo długa. Klienci mogą wybrać zarówno opcje z zakresu bezpieczeństwa (np. systemy elektroniczne zapobiegające wypadkom), komfortu (np. trójstrefowa klimatyzacja automatyczna czy panoramiczny dach), jak i elektroniki (w tym rozbudowany system multimedialny z dużym wyświetlaczem dotykowym i nawigacją). Dzięki temu – w zależności od potrzeb i zasobności portfela – z praktycznego rodzinnego auta można zrobić prawdziwie luksusowy samochód.

da0lcha

Nowy Touran może być napędzany jednym z trzech silników benzynowych (110, 150 i 180 KM) lub jednym z trzech diesli (110, 150 i 190 KM). W obu przypadkach rozsądnym kompromisem pomiędzy osiągami i ceną jest opcja 150-konna, która zapewni odpowiednią dynamikę, ale pozwoli zaoszczędzić zarówno przy zakupie, jak i podczas tankowania. Wybór między rodzajami paliwa w baku natomiast powinien zależeć jedynie od liczby pokonywanych kilometrów.

Pod maską testowanego egzemplarza znalazł się wariant benzynowy – właśnie o mocy 150 KM – współpracujący z 7-biegowową automatyczną skrzynią DSG. Dzięki turbodoładowaniu silnik o pojemności 1,4 l zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w 8,9 s i prędkość maksymalną równą 209 km/h. Zawieszenie Tourana to typowy dla Volkswagena kompromis pomiędzy komfortem, a pewnością prowadzania się (z ukłonem w tę drugą stronę). Z jednej strony jest mniej komfortowy od bardzo miękkiego Citroena C4 Picasso, ale z drugiej zapewnia dużo większą pewność za kierownicą niż w przypadku francuskiego auta.

(fot. Szymon Jasina)
Źródło: (fot. Szymon Jasina)

Przy cenie rozpoczynającej się od 83 390 zł, Touran jest droższy od swoich największych konkurentów jak Ford C-Max, Toyota Verso i Citroen C4 Picasso. W zamian za to oferuje lepszą ergonomię i jakość wnętrza. Jednak ważniejsze jest to, że swoją ceną i tak pokonuje kompaktowe SUV-y, za które trzeba zapłacić jeszcze więcej. Jednak podstawa to jedno, a rzeczywistość drugie. Ile zatem trzeba wydać na Tourana? Odmiana wyposażeniowa Highline ze 150-konnym silnikiem benzynową i manualną przekładnią to wydatek 98 690 zł. W przypadku identycznego diesla, trzeba zapłacić aż o 13 700 zł więcej.

da0lcha

Nowy Volkswagen Touran to samochód, któremu niewiele można zarzucić poza tym, że swoim wyglądem zewnętrznym nie przyciągnie zazdrosnego wzroku sąsiadów. Choć niemiecka marka przyzwyczaiła nas do raczej nudnej stylistyki, to w połączeniu z kształtem praktycznego nadwozia, ten minivan przypomina pudełko na kołach. Jednak warto zauważyć, że zamiast wyglądu SUV-a, otrzymujemy dużo bardziej praktyczny samochód, ze zdecydowanie większym wnętrzem. Zatem jeśli potrafimy zrezygnować z modnego typu nadwozia, to warto przypomnieć sobie o istnieniu minivanów – np. Volkswagena Tourana.

Szymon Jasina, moto.wp.pl

da0lcha

"Volkswagen Touran 1,4 TSI DSG" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, benzynowy, turbo"
Pojemność silnika cm3 "1395"
Moc KM / przy obr./min "150 / 5000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "250 / 1500-3500"
Skrzynia biegów "automatycza, 7-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "209"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "8,9"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "6,5 / 4,8 / 5,4"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "8,9 / 6,0 / 7,6"
Pojemność bagażnika min./max. / l "743 / 1980"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4527 / 1829 / 1659"
Cena wersji podstawowej w zł "83 390"
Cena testowanego modelu w zł "b.d."
Plusy null
Minusy null
da0lcha
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
da0lcha
Więcej tematów