Volkswagen Passat: nowe wcielenie bestsellera
Volkswagen zaprezentował nową generację Passata. Tworząc ten model Niemcy zastosowali sprawdzony sposób – zarówno na zewnątrz jak i w środku samochód przypomina poprzednika, ale cała konstrukcja jest zupełnie nowa. W ten sposób Volkswagen od lat poprawia lubiane przez klientów modele. Nie inaczej jest z nową odsłoną przedstawiciela segmentu D.
Nowy Passat powstał na bazie modułowej platformy podłogowej MQB, a jego stylistykę idealnie określa podsumowanie przedstawione przez Volkswagena – „nie podąża za modą, lecz jest ponadczasowa”. Podobnie jak dotychczas Passat nie wyróżnia się z tłumu, nie jest samochodem ekstrawaganckim, ale już wiadomo, że nawet za 15 lat taka stylistyka nie wyjdzie z mody. Nie każdemu klientowi takie podejście się podoba, ale wyniki sprzedaży pokazują, że Volkswagen wie co robi. Podobnie jest we wnętrzu. Każdy, kto widział jakikolwiek inny współczesny model niemieckiej marki od razu poczuje się jak w domu – jest to ewolucja kabiny znanej z poprzedniej generacji.
Najnowsza generacja niemieckiego bestsellera ma bardziej sportowe proporcje – o ile określenie „sportowe” pasuje do klasycznego sedana. Samochód mierzy 4767 mm długości (2 mm mniej niż stary model), jest też o 14 mm niższy, ale przy tym 12 mm szerszy (mierzy 1832 mm szerokości). Więcej miejsca wewnątrz zapewni też aż o 80 mm większy rozstaw osi (2791 mm). Urósł też bagażnik, który w wersji sedan pomieści 586 l, natomiast w kombi 650 l. Inżynierom udało się tez mocno odchudzić Passata, który w zależności od wersji jest lżejszy o nawet 85 kg.
Volkswagen oferuje w nowym Passacie szereg nowoczesnych rozwiązań. Do technologii tych należą – oprócz Active Info Display i wyświetlacza Head-up – także takie systemy, jak wykorzystujący odpowiednie aplikacje Rear Seat Entertainment na tablet, Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście i rozpoznawania pieszych oraz trzy światowe nowości: Emergency Assist (zatrzymanie samochodu w przypadku zasłabnięcia kierowcy), Trailer Assist (wspomaganie manewrowania z przyczepą) i asystent jazdy w korkach.
Oferta silników benzynowych rozpoczyna się od jednostki o mocy 125 KM. Kolejnym silnikiem jest czterocylindrowy TSI o pojemności 1,4 litra i 150 KM z funkcją aktywnego odłączania cylindrów. Zużywa on 4,9 l/100, czyli o 1,3 litra na 100 km mniej, niż porównywalny poprzednik. Pozostałe silniki oferują: 180 KM, 220 KM i 280 KM. Lista silników wysokoprężnych w momencie wprowadzenia nowego Passata na rynek obejmuje jednostkę TDI o mocy 150 KM, spalającą średnio 4,1 l/100 km oraz mocniejsze turbodiesle: 190 KM i 240 KM.
Po raz pierwszy Passat będzie dostępny z napędem hybrydowym plug-in i będzie mógł pokonać maksymalnie 50 km tylko na prąd, nie emitując szkodliwych substancji. Z mocą systemową 211 KM jest to jak na razie najmocniejsza hybryda plug-in Volkswagena.