Volkswagen Golf R: nowy król hot-hatchów

Obraz
Źródło zdjęć: © Szymon Jasina

Trudno znaleźć spokojniejszy, bardziej klasyczny i niewyróżniający się z tłumu samochód niż Volkswagen Golf. Mimo tych cech, to właśnie niemiecki kompakt zapoczątkował modę na ekscytujące hot-hatche. We Frankfurcie Volkswagen zaprezentował najnowszą, najmocniejszą i najszybszą odsłonę sportowego Golfa - odmianę R o mocy 300 KM.

Hot-hatche to samochody, które oferują świetne osiągi, a przy tym nie tracą nic ze swojej praktyczności i są dyskretne. Nie inaczej jest z nowym Golfem R. Z zewnątrz samochód ten wyróżniają 18-calowe felgi, cztery końcówki układu wydechowego, a w środku kubełkowe fotele, jednak poza tymi niewielkimi różnicami jest to klasyczny Golf. Na pierwszy rzut oka można nawet nie zauważyć, że jest w nim coś wyjątkowego. Nie jest to samochód, dla tych, którzy chcą się pokazać, on zapewnia zupełnie inny rodzaj satysfakcji. Gdy stanie na światłach, jego niepozorny wygląd pozwoli innym kierowcom uwierzyć w możliwości swoich aut. Jednak po chwili pokazuje na co go stać, a na twarzach innych kierowców pojawia się zdziwienie.

Nowy Golf R ma czym zadziwiać. Napędzający go 2-litrowy silnik TSI dostarcza aż 300 KM i 380 Nm. Volkswagen zapewnia też, że jest on o 18 proc. bardziej oszczędny niż w poprzedniej generacji słabszej o 30 KM. Podobnie jak wcześniejszy model, tak też nowy Golf R został wyposażony w napęd na cztery koła. Zapewnia w ten sposób trakcja pozwala rozpędzić kompaktowego hatchbacka do 100 km/h w zaledwie 4,9 s. To tylko 0,1 s wolniej niż podstawowe Porsche 911 i o tyle samo szybciej niż Cayman S. Volkswagen zapewnia też, że poprawiono jeszcze układ napędu na cztery koła, a już w "starym" Golfie R gwarantował on pewność prowadzenia.

Niemiecka marka wie, że hot-hatche mają być praktyczne, ale po wciśnięciu gazu zapewnić maksimum zabawy. Dlatego Volkswagen nie zrezygnował z montażu manualnej skrzyni biegów dla osób, które preferują taką formę kontroli nad samochodem. Natomiast kierowcy, którym zależy na walce o kolejne dziesiąte części sekundy na torze mogą zdecydować na dwusprzęgłową przekładnię automatyczną DSG. O odpowiednie prowadzenie się samochodu zadba nowy progresywny układ kierowniczy.

Ford nadal zwleka ze stworzeniem nowego Focusa RS, a modele klasy premium to już inna półka cenowa. Oznacza to, że Golf siódmej generacji w wersji R staje się liderem wśród klasycznych hot-hatchy.

Szymon Jasina

ll/moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy