Volkswagen Golf I - 1974
*To była pierwsza i w zasadzie jedyna rewolucja w życiorysie Golfa. * Następca Garbusa pochodził z zupełnie innego świata. Przednionapędowy, z silnikiem chłodzonym cieczą, umieszczonym na przedniej osi, rozpoczął epokę hatchbacków. Nie był naturalnie pod tym względem stylizacyjnym protoplastą, bowiem zbliżone kształtem nadwozie miał chociażby Morris Mini z 1959 r. czy Renault 4 z 1961 r., albo Fiat 128 z początku lat 70. ale to właśnie Golf łączył w sobie tyle cech, jakie przypadły do gustu klientom, że odniósł rynkowy sukces.
W 1978 r. VW jako pierwszy (powojenny), europejski producent uruchomił swoją fabrykę i rozpoczął wytwarzanie modelu Rabbit (jak przechrzczono Golfa) na rynek USA i Kanady.
W 1976 r. na rynku pojawił się pierwszy "hot hatch", czyli Golf GTI napędzany benzynowym silnikiem 1.6 o mocy 110 KM. Cztery lata później zaprezentowano wersję kabriolet (która zresztą oferowana była, jedynie po zmianach detali nadwozia, aż do wprowadzenia Golfa III). Ostatnie egzemplarze Golfa I zjechały z taśmy zakładu VW w RPA w 2009 r.