Używane samochody 2016: co wybierają Polacy?
Więcej, ale młodsze
Na kolejnych slajdach przedstawiamy marki, które według danych PZPS w 2016 cieszą się największą popularnością.
Choć politycy od lat atakują nas komunikatami o rosnącej stopie życiowej Polaków, wciąż niewielu naszych rodaków może sobie pozwolić na nowe auto wprost z salonu. Lwiej części zmotoryzowanych pozostaje rynek wtórny, który w tym roku przechodzi ciekawą przemianę.
W związku z likwidacją opłaty recyklingowej większą popularnością cieszą się auta z zagranicy. Wiele wskazuje na to, że chęć wymiany środka transportu na nowszy i bezpieczniejszy podsyca również wprowadzenie programu 500+. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego od początku stycznia do końca maja 2016 roku Polacy sprowadzili z zagranicy 372 557 używanych samochodów. W analogicznym okresie roku 2015 było to 321 568 aut, czyli o prawie 16 proc. mniej.
Zmianie uległ też przekrój wiekowy sprowadzanych aut. W 2015 roku historią krótszą niż 4 lata mogło pochwalić się 6,5 proc. aut. 37,9 proc. stanowiły pojazdy liczące sobie od 4 do 10 lat, a 55,6 proc. starsze niż 10 lat. Wśród aut, które przekroczyły polską granicę w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2016 roku tylko 4,6 proc. miało mniej niż 4 lata, ale za to aż 63,7 proc. od 4 do 10 lat. Grupa najstarszych, liczących sobie więcej niż 10 lat pojazdów stopniała do 31,8 proc.
Na kolejnych slajdach przedstawiamy marki, które według danych PZPS w 2016 cieszą się największą popularnością. Przy każdej z nich przedstawimy najciekawsze modele danego producenta liczące sobie siedem lat - czyli będące w połowie najpopularniejszej grupy wiekowej sprowadzanych aut. Dla każdego z nich podamy indeks niezawodności określony przez brytyjską firmę Warranty Direct (im niższy, tym lepiej).