Używane: Renault Laguna II 1,6 16V Grandtour - tania "Francuzka"
Stereotypy od niepamiętnych czasów kształtują rzeczywistość w wielu sferach życia. Niezależnie czy mowa o narodowości, kolorze skóry czy producencie samochodów, zawsze znajdzie się odpowiednia ludowa mądrość przedstawiająca go w negatywnym świetle. Wystarczy rzut oka na dyskusje prowadzone przez forumowiczów, by zauważyć podział wśród zmotoryzowanych na miłośników Volkswagena i pozostałych traktujących Golfa i spółkę jako auta prowincjuszy. Podobne krzywdzące opinie skutecznie obniżają ceny używanych francuskich samochodów. Mityczna awaryjność konstrukcji znad Sekwany urosła niemal do rangi legendarnej bezawaryjności VW, a wiadomo przecież, że to nieprawda, bowiem PSA jak i Renault mają na swym koncie modele bijące na głowę niemiecką konkurencję. Niem
Druga odsłona francuskiego przedstawiciela segmentu D zadebiutowała w 2001, zastępując wysłużoną poprzedniczkę, która nie wytrzymała zażartej rywalizacji w klasie. Designerzy Renault swoim zwyczajem stworzyli stylowego średniaka, przyćmiewającego prezencją nijakie niemieckie propozycje. W ofercie znalazł się pięciodrzwiowy liftback oraz kombi. Wykonana z aluminium maska płynnie łączy się z plastikowymi błotnikami i podłużnymi reflektorami. Lagunę Grandtour należy zaliczyć do wąskiego grona urodziwych kombi z bagażnikiem rozsądnych rozmiarów, 475 litrów zadowoli większość kierowców.
Wnętrze francuza średniej klasy, wzorem nadwozia, prezentuje typową nadsekwańską elegancję połączoną z nienaganną ergonomią. Deska rozdzielcza wykonana została z przyzwoitej jakości materiałów, jedynie mocno wyeksploatowane egzemplarze obfitują w nadprogramowe dźwięki. Panel centralny w przedliftingowej wersji zdominowany został przez klapkę zasłaniającą radio 1DIN oraz niewielką półkę - w sam raz na telefon czy portfel. Poniżej zgrupowano pokrętła i przyciski odpowiedzialne za sterowanie klimatyzacją - manualną bądź automatyczną.
Miejsce pracy kierowcy dzięki dwuosiowej regulacji kolumny kierowniczej pozwala na wielogodzinne podróże bez większego zmęczenia i dyskomfortu. Z tyłu wygodnie rozsiądą się nawet europejscy koszykarze (statystyczny Jankes już nie), wysoko poprowadzona linia dachu w kombi, wpływa na taką sytuację. Egzemplarz prezentowany na zdjęciach nie może poszczycić się bogatym wyposażeniem, poza tempomatem i klimatyzacją na pokładzie nic nie znajdziemy. Bogatsze odmiany oferowały skórzaną tapicerkę, szyberdach, podgrzewane fotele przednie a nawet kolorową nawigację Carminat.
Laguna II niezależnie od poziomu wyposażenia, zaopatrzona była w kartę zastępującą kluczyk, wystarczyło ją wsunąć do gniazda i wcisnąć przycisk start by uruchomić silnik (z opcją hands free kartę wystarczyło mieć przy sobie). Niestety nowatorskie rozwiązanie z biegiem czasu potrafi się zepsuć, uniemożliwiając odpalenie auta. Naprawa uszkodzonej przez wilgoć lub zginanie karty wyniesie około 100 złotych.
Laguna niczym niemieccy konkurenci występowała z ogromną paletą jednostek napędowych. Począwszy od bazowego 1,6 16V przez awaryjne silniki wysokoprężne, po doładowane 2,0 T i topowe 3,0 V6. Decydując się na francuską technologię z nadzieją taniej eksploatacji, warto zainteresować się najsłabszym 107-konnym benzyniakiem. Prosta budowa zapewnia niskie koszty utrzymania, awaryjność na poziomie oponentów, a co najważniejsze dla większości kierowców - wzorowo współpracuje z sekwencyjną instalacją gazową (większy 1,8 boryka się z usterkowymi cewkami - komplet nawet 1000 złotych).
Niewielka moc w zestawieniu ze sporą masą własną 1400 kg zwiastuje mizerne osiągi. W istocie dotrzymanie kroku wariantom wysokoprężnym wymaga korzystania z wysokich partii obrotów. Niemniej jednak rozsądnie traktowany czterocylindrowiec w mieście zadowala się 10-11 litrami, zaś w trasie około 8-9 jednostkami.
Zaskakująco duże zapotrzebowanie na paliwo poza miastem w dużej mierze wynika z zestopniowania pięciobiegowej przekładni. Na piątym biegu przy 90 km/h wskazówka obrotomierza zatrzymuje się na około 3000 obr./min. Cóż, długotrwała jazda z wyższymi szybkościami okupiona jest sporym hałasem. Co więcej, praca skrzyni przywodzi na myśl starsze francuskie konstrukcje, dla których pojęcie precyzji zmiany przełożeń nie istniało. Notoryczne są problemy z wrzuceniem pierwszego biegu czy haczenie.
Renault podobnie jak PSA stawia na komfort jazdy i łatwość późniejszej obsługi. By spełnić te założenia inżynierowie postawili na sprawdzone rozwiązania. Przy przedniej osi pracują kolumny McPhersona, natomiast z tyłu umieszczono belkę zespoloną. Utrzymanie przedniego zawieszenia w należytej kondycji jest niezwykle łatwe, poszczególne elementy metalowo gumowe wahaczy możemy wymieniać oddzielnie redukując tym samym koszty. Obsługa tylnego zestawu sprowadza się właściwie do wymian poduszek wycenianych na 200 złotych za sztukę co około 100 tys. km.
Poszukując rodzinnego kombi w rozsądnej cenie, nie jesteśmy skazani na leciwe Ople i Volkswageny. Spora utrata wartości przyczynia się do niezwykle atrakcyjnych cen Laguny na rynku wtórnym. 10 tysięcy złotych z powodzeniem wystarczy na zakup przyzwoitej benzynowej wersji.
Piotr Mokwiński/ll/moto.wp.pl
"Renault Laguna II 1,6 16V Grand Tour" - DANE TECHNICZNE
Typ silnika | "R4, benzynowy" |
Pojemność silnika cm3 | "1 598" |
Moc KM / przy obr./min | "107 / 5 750" |
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. | "148 / 4 800" |
Skrzynia biegów | "manualna, 5-biegowa" |
Prędkość maksymalna km/h | "188" |
Przyspieszenie (0-100 km/h) s | "11,7" |
Zużycie paliwa: | |
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) | "10 / 6,4 / 7,5" |
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) | "10-11 / 8 / 9" |
Pojemność bagażnika min./max. / l | "475 / b.d." |
Wymiary (dł./szer./wys.) mm | "4 695 / 1 772 / 1 443" |
Cena wersji podstawowej w zł | "- " |
Cena testowanego modelu w zł | "8 000" |
Plusy | null |
Minusy | null |