Ursus: od posagu siedmiu panien, przez ciągniki, po autobus elektryczny
Po transformacji ustrojowej w 1991 r. powołano Zakłady Przemysłu Ciągnikowego "Ursus". W latach 1988 - 2003 przeprowadzono głęboką restrukturyzację, w wyniku której w 9 polskich miastach (w Warszawie, Żyrardowie, Gorzowie Wielkopolskim, Chełmnie, Nisku, Sulęcinie, Włocławku, Lublinie, Poznaniu) powstało kilka nowych podmiotów gospodarczych - produkcyjnych i usługowych - należących do wspólnej grupy. Część z nich upadła, nie mogąc odnaleźć swojego miejsca na rynku, a w 2001 r. z głównej części holdingu wydzielono nowe podmioty gospodarcze: Fabrykę Ciągników "Ursus" Sp. z o.o. i Lubuskie Zakłady Mechaniczne Sp. z o.o w Gorzowie Wielkopolskim, które w 2003 r. wspólnie z Przedsiębiorstwem Handlu Zagranicznego "Bumar" utworzyły nowe przedsiębiorstwo o nazwie "Ursus" Sp. z o.o. W 2009 r. uruchomiono seryjną produkcję ciągników 3702, 3722, 3724 wyposażonych w silniki Perkins EURO IIIA. Rok później wprowadzono nową gamę, w skład której weszły zmodernizowane modele 3702, 3704, 5524, 1674, pod nowymi nazwami: 3702
Piko, 3724 Piko, 5524 Mido, 1674 Forte oraz całkiem nowy model 6824 Mido. Przełomowy dla firmy był rok 2011, kiedy to spółka Ursus połączyła siły z innym rodzimym producentem maszyn dla rolnictwa - POL-MOT Warfama SA. Władze spółki zadecydowały o przeniesieniu produkcji ciągników do Lublina oraz rozszerzeniu zakresu produkowanych wyrobów. Zgodnie z tymi założeniami, w grudniu 2011 r. odbyło się uroczyste uruchomienie produkcji ciągnika nowej generacji Ursus 11024. Obecnie głównym kierunkiem eksportowym jest Afryka, jednak polskie ciągniki trafiają również na Bliski Wschód czy do Ameryki Południowej.