| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/794/mazda-rx8-03.jpg',432,257) ) |
| --- | Historia motoryzacji to ponad 100 lat nieustannego rozwoju i doskonalenia konstrukcji. Ta rywalizacja na pewno służy nam, kierowcom – samochody są coraz tańsze, mniej zawodne, bezpieczniejsze i nieporównywalnie bardziej przyjazne środowisku. Producenci aut zawsze mieli do wyboru dwie drogi: można było doskonalić klasyczne rozwiązania bądź pracować od podstaw nad zupełnie nowymi koncepcjami, które choć często wyglądają na znacznie sprawniejsze, nie znajdują zastosowania na masową skalę. Doskonałym przykładem jest silnik Wankla – niegdyś nadzieja masowej motoryzacji, dzisiaj stosowany w drogim sportowym modelu Mazdy - kreuje innowacyjny wizerunek japońskiej firmy.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/970/mazda-rx8-silnik.jpg',322,323) ) |
| --- | Wysiłek Mazdy docenili jurorzy konkursu Engine of The Year, nagradzając tytułem „International Engine of The Year 2003” silnik RENESIS, będący reprezentantem najnowszej generacji silników z tłokiem wirującym. Silnik ten montuje się we wprowadzonym ostatnio na rynek modelu Mazdy RX8 Jury złożone z 50 dziennikarzy pochodzących z 22 krajów rokrocznie nagradza najlepsze jednostki napędowe. Silniki przyporządkowane są do 8 grup w zależności od pojemności skokowej. Jury wybiera najlepszy silnik w każdej z grup a następnie głosuje nad zwycięzcą w kategorii generalnej – „International Engine of The Year”. Dodatkowo przyznawane są wyróżnienia: „debiut roku”, „najlepsze osiągi” oraz „ekonomiczne zużycie paliwa”. Poza główną nagrodą RENESIS zdobył wyróżnienie „debiut roku 2003”. Nasuwa się skojarzenie z legendarnym modelem RO 80, nieistniejącej już niemieckiej marki NSU. Ten najsłynniejszy w historii
motoryzacji samochód z silnikiem Wankla, oczarował swym nowatorstwem cały samochodowy świat, zdobywając wszystkie możliwe wyróżnienia, wraz z tytułem Car of The Year 1966. Niestety RO 80 był ostatnim samochodem firmy z Neckarsulm. Chwała japończykom za odwagę, że powrócili do ciekawej koncepcji sprzed blisko czterdziestu lat.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/794/mazda-rx8-02.jpg',517,292) ) |
| --- | Dlaczego Mazda, pracująca nad rozwojem silnika z tłokiem wirującym od 36 lat (czyli mniej więcej od upadku NSU) nie zdecydowała się wyposażać wszystkich swoich modeli w ten rodzaj napędu? Przecież silnik Wankla ma na pozór same zalety: ma dziecinnie prostą konstrukcję a co za tym idzie niewielkie rozmiary i wagę, ponadto silnik z tłokiem wirującym pracuje niezwykle równo – poziom hałasu i wibracji jest nieporównywalnie niższy niż w przypadku jednostek konwencjonalnych. Wadą eksploatacyjną jest nieco wyższe zużycie paliwa, jednak największe problemy sprawiała trwałość silnika, a konkretnie niewielka żywotność uszczelnień obrotowego tłoka. Dzisiaj jedynym samochodem korzystającym z wynalazku niemieckiego inżyniera jest Mazda RX8 – bardzo drogi sportowy samochód o znakomitych osiągach i wyraźnej paliwożerności. Ale czy kierowcy Porsche zwracają uwagę na taki parametr jak zużycie paliwa? W takim modelu z pewnością silnik Wankla wykazuje więcej zalet niż wad.