Ostatni bastion przemysłu motoryzacyjnego Ukrainy
Ukraina w teorii ma zaskakująco silny przemysł samochodowy jak na warunki ekonomiczne tego kraju. W rzeczywistości dawno zakończono produkcję ukraińskich modeli, a takie firmy jak ZAZ czy Bogdan Corporation zajmują się składaniem obcych konstrukcji, głównie chińskich i koreańskich.
Istnieje jednak jeden chlubny wyjątek: jest to producent specjalistycznych ciężarówek o nazwie KrAZ, który choć powstał w zamierzchłych czasach sowieckich, do dzisiaj funkcjonuje jako pełnoprawny i samodzielny ukraiński producent.
KrAZ sprzedaje, a biorąc pod uwagę obecną sytuację polityczną Ukrainy, sprzedawał swoje produkty głównie w krajach byłego ZSRR, ale swoje przedstawicielstwa ma w odległych punktach świata: na Filipinach, Kubie, w Singapurze, Indonezji, a nawet... w USA.
Zlokalizowany w 200-tysięcznym mieście Krzemieńczuk w centralnej Ukrainie producent jest obecnie spółką publiczną, której większościowy pakiet akcji należy do kontrolowanego przez miliardera Kostiantyna Żewaho konglomeratu Finances and Credit.
KrAZ specjalizuje się w produkcji potężnych ciężarówek o nadzwyczajnych zdolnościach terenowych, a jednym z głównych odbiorców jest wojsko. KrAZ produkuje też ciężarówki budowlane i specjalistyczne, np. do transportu drewna w najbardziej niedostępnych obszarach.
Jacek Bereźnicki
Biztok.pl