Trwa ładowanie...
d39vxfq
18-12-2006 18:30

UE/ Zgoda na pomoc dla FSO w zamian za ograniczenie produkcji do 150 tys. aut rocznie

d39vxfq
d39vxfq

Komisja Europejska zatwierdzi w środę udzielenie z polskiego budżetu wsparcia dla inwestora żerańskiej fabryki samochodów FSO, czyli ukraińskiego AwtoZAZ, pod warunkiem ograniczenia produkcji do 150 tys. aut rocznie - dowiedziała się PAP w poniedziałek.

Chodzi o gwarancje kredytowe w wysokości 66 mln euro, a także rozłożenie na raty należnych podatków oraz umorzenie kosztów egzekucji różnego rodzaju zobowiązań, łącznie na kwotę 16 mln euro.

Zdaniem źródeł PAP, to sukces polskiego rządu, zważywszy na bardzo negatywne nastawienie Komisji Europejskiej do zatwierdzenia pomocy dla zatrudniających 4 tys. osób zakładów, widoczne jeszcze przed wakacjami.

"Polski rząd dobrze współpracował w tej sprawie i przedstawiał wiarygodne argumenty; zatwierdzenie pomocy to wynik tych działań" - twierdzą źródła.

d39vxfq

Ukraiński inwestor planował na Żeraniu produkcję ok. 220 tys. aut rocznie, przeznaczonych głównie na rynek wschodni. AwtoZAZ twierdzi, że tylko taki poziom produkcji, zapewni mu rentowność. Największym problemem - z punktu widzenia inwestora - są lata 2008- 2011, bo do 2008 roku żerańska fabryka i tak nie osiągnęłaby poziomu produkcji powyżej 150 tys. aut rocznie.

Ograniczenie produkcji ma obowiązywać do lutego 2011 - wtedy bowiem wygasają umowy licencyjne podpisane przez inwestora. W ten sposób KE chce się upewnić, że pomoc dla FSO nie zakłóci konkurencji na unijnym rynku - to znaczy nie postawi żerańskiej fabryki w uprzywilejowanej pozycji wobec innych europejskich producentów, którzy także działają na rynku wschodnim.

Przewidując takie rozstrzygnięcie Komisji Europejskiej, wiceminister gospodarki Paweł Poncyljusz mówił w listopadzie o "pyrrusowym zwycięstwie". "Dlatego jest to pyrrusowe zwycięstwo, bo FSO chciało produkować 220 tys. aut rocznie" - powiedział Poncyljusz.

Prawa do produkcji obecnych modeli spółki z Żerania - lanosa i matiza - wygasają z końcem 2006 roku. Według wcześniejszych informacji medialnych, ukraiński koncern AwtoZAZ, obecny inwestor w FSO, miałby produkować na Żeraniu jeden z modeli chevroleta.

Michał Kot

d39vxfq
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d39vxfq
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj