Tyska fabryka Fiata rozpoczęła produkcję nowej wersji Fiata 500
W 2014 roku fabryka w Tychach wytworzyła blisko 200 tys. egzemplarzy Fiata 500 i pokrewnego Abartha 500. To niespełna dwie trzecie całej ubiegłorocznej produkcji zakładu. Przedstawiciele Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Poland przyznają, że ze względu na tę skalę powodzenie nowej wersji Fiata 500 ma duży wpływ na kondycję tyskiego zakładu, zatrudniającego blisko 3,3 tys. osób.
Nową wersję wytwarzanej w Tychach "pięćsetki" zaprezentowano już we włoskim Turynie. Na razie auto będzie dostępne na rynkach włoskim i niemieckim, gdzie sprzedaż tego modelu jest największa. Do polskich salonów auto zawita dopiero we wrześniu.
Przedstawiciele FCA podkreślają, że wprowadzone w nowej wersji zmiany dotyczą ok. 40 proc. samochodu, który jednak zmodyfikowano tak, by nie zatracił swego charakterystycznego wyglądu i stylu - w sumie modyfikacje objęły aż 1,8 tys. rozmaitych detali.
- Naszym celem było gruntowne zmodyfikowanie "pięćsetki" bez radykalnego zmieniania jej. Chcieliśmy pozostawić jej awangardowe cechy, a jednocześnie wprowadzić nowe wyposażenie i nowe technologie - powiedział Andrea Wuppinger z FCA z zespołu przygotowującego nową wersję auta, które pozostaje liderem europejskiego rynku w segmencie małych samochodów.
- Tego typu zmiany oznaczają wielkie wyzwanie nie tylko dla zakładu, gdzie auto jest produkowane, ale także dla naszych dostawców - m.in. producentów reflektorów, układów kierowniczych, zderzaków, siedzeń oraz zastosowanych tu inteligentnych rozwiązań dających np. dostęp do rozrywki, multimediów czy portali społecznościowych - wskazał rzecznik FCA Poland Bogusław Cieślar.
Do połowy roku fabryka w Tychach wytworzyła ok. 110 tys. aut marki Fiat 500 i Abarth 500, przy całkowitej produkcji w tym okresie rzędu 168,6 tys. aut. Powodzenie nowej wersji "pięćsetki" powinno oznaczać, że całkowita produkcja w tym i kolejnych latach utrzyma się na wysokim poziomie.
- Dla fabryki i jej pracowników jest bardzo istotne, że auto będące liderem europejskiego rynku w swojej klasie powstaje właśnie w Tychach. To powód do dumy i perspektywa stabilności dla zakładu - ocenił Cieślar.
W 2014 roku tyska fabryka wyprodukowała blisko 314 tys. samochodów, wobec 295,7 tys. aut rok wcześniej. Zakład zanotował wzrost (o ponad 6 proc.) po raz pierwszy od pięciu lat. Fabryka w Tychach jest jedyną europejską fabryką koncernu FCA, gdzie wytwarzany jest Fiat 500. Samochód powstaje również w Meksyku, z przeznaczeniem głównie na rynek amerykański. Za oceanem produkcja nowej wersji rozpocznie się w przyszłym roku.
Fiat 500 jest obecnie sprzedawany w ponad 100 krajach świata; dotychczas do klientów trafiło ponad 1,5 mln egzemplarzy produkowanego od ośmiu lat modelu. Auto jest liderem europejskiego rynku w swoim segmencie - ma w nim ok. 15-procentowy udział.
W Tychach, oprócz Fiata 500 i Abartha 500, wytwarzana jest także Lancia Ypsilon (w pierwszym półroczu wyprodukowano jej 32,5 tys. egzemplarzy) oraz - na zlecenie Forda - model Ka (ok. 26,3 tys. sztuk w pierwszym półroczu). Przedstawiciele FCA nie komentują nieoficjalnych informacji o tym, że produkcja tego modelu w Tychach będzie prowadzona jedynie do połowy przyszłego roku.
Zaprzestanie wytwarzania Forda nie powinno spowodować redukcji zatrudnienia w zakładzie. Dziś fabryka pracuje na dwie zmiany, a w okresach dużego zapotrzebowania - także w nadgodzinach. Zmniejszenie produkcji może oznaczać rezygnację z nadgodzin.
Zakład w Tychach zatrudnia obecnie prawie 3,3 tys. osób. Od lipca załoga otrzymała po 130 zł podwyżki na każdego pracownika, a w sierpniu każdy dostanie jednorazową nagrodę w wysokości 780 zł. Średnia płaca w FCA Poland w ubiegłym roku wyniosła 5,6 tys. zł. Zarząd i związki ustaliły też ścieżkę wypłaty dodatkowych świadczeń w trzech kolejnych latach, w zależności od wyników spółki i realizacji planu przemysłowego koncernu.
1 sierpnia w zakładzie rozpocznie się dwutygodniowa przerwa urlopowa. Fabryka wznowi produkcję 17 sierpnia. Tyski zakład Fiata należy do największych pracodawców w woj. śląskim. Spółka jest też liderem eksportu w polskiej branży motoryzacyjnej. W polskich firmach kooperujących z Fiatem pracuje ok. 10 tys. osób.