Trwa ładowanie...
04-04-2013 15:50

Tyle zaoszczędzi Toyota Auris Hybrid

Tyle zaoszczędzi Toyota Auris HybridŹródło: Marek Wieliński
drtwlmq
drtwlmq

Toyota od lat jest jednym z liderów produkcji modeli hybrydowych. Prius stał się już ikoną pojazdów o takim napędzie. Jednak japońska marka oferuje też hybrydowe wersje innych aut - między innymi nowego Aurisa. Mimo wyższego kosztu zakupu, auto o napędzie spalinowo-elektrycznym pozwoli zaoszczędzić na paliwie i kosztach eksploatacji.

Napęd hybrydowy od lat wyróżnia się najniższym poziomem zużycia paliwa w ruchu miejskim. Dzięki optymalnemu zestrojeniu pracy silnika elektrycznego i spalinowego, obie jednostki uzupełniają się, komplementarnie wykorzystując swoje charakterystyki. W nowej Toyocie Auris układ hybrydowy został zaprogramowany w taki sposób, aby w ruchu miejskim minimalizować wykorzystanie silnika spalinowego i możliwie często pozwalać użytkownikowi na poruszanie się w trybie elektrycznym.

Dzięki temu konstruktorom Aurisa udało się osiągnąć średnie zużycie paliwa w mieście na poziomie jedynie 3,7 l/100 km, co jest najlepszym rezultatem w klasie kompaktów. Według danych katalogowych Auris Hybrid zużywa wyraźnie mniej paliwa w mieście niż konkurencyjne pojazdy z silnikami Diesla o niższej mocy i ekologicznej charakterystyce, oraz aż 2 l/100 km mniej niż najbardziej ekonomiczne pojazdy benzynowe (o mocy niższej od Aurisa Hybrid o 30 KM).

W cyklu mieszanym zużycie paliwa Aurisa Hybrid jest zbliżone do najbardziej oszczędnych Diesli innych producentów. Dzieje się to ze względu na odwrócone zależności zużycia paliwa samochodów z napędem hybrydowym w stosunku do samochodów z napędami konwencjonalnymi (w napędzie hybrydowym w cyklu pozamiejskim jest mniejszy poziom odzyskiwania energii niż w cyklu miejskim). Oznacza to, że hybrydy pala mniej w mieście niż na trasie.

Ze względu na istotę napędu hybrydowego Toyoty, 60 proc. pracy potrzebnej do hamowania pojazdu wykonywane jest przez system hybrydowy. W efekcie w radykalny sposób zostaje zmniejszone zużycie hamulców (klocków i tarcz). Jak wynika z danych serwisowych Toyota Motor Poland, w 2012 roku w modelu Prius z napędem hybrydowym, klocki hamulcowe wymieniano niemal dwukrotnie rzadziej niż w Avensisach, wykorzystujących tradycyjny napęd spalinowy (badanie objęło ten sam pokonany dystans).

drtwlmq

Podobnie jak w przypadku innych pojazdów hybrydowych Toyoty, Auris Hybrid jest pozbawiony takich elementów jak paski klinowe, alternator, rozrusznik, czy oddzielnie funkcjonujące sprzęgło. Łączny koszt wymiany tych elementów w Aurisach o tradycyjnym napędzie to wydatek 8-9 tys. zł. Połączenie tych wszystkich czynników wraz ze spadkiem wartości samochodu oznacza, że po 3 latach i przejechani 120 tys. km hybrydowy Auris wiąże się z mniejszym wydatkiem niż modele o tradycyjnym napędzie.

O korzyściach użytkowania samochodu hybrydowego decyduje także najniższy poziom awaryjności tej technologii spośród wszystkich rodzajów napędów. Samochody hybrydowe od lat zajmują czołowe miejsca w niezależnych raportach bezawaryjności niemieckiego instytutu TUV. W raporcie TUV 2013 Toyota Prius zajmuje pierwsze miejsce w kategorii wiekowej 4-5 lat.

drtwlmq
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
drtwlmq
Więcej tematów