Trujący gaz - koniec mitu czystego paliwa

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP
Obraz

Gaz kosztuje na stacjach paliw prawie o połowę mniej od benzyny. Ale wcale nie dlatego, że wyprodukowanie go jest tak tanie. Powód jest inny - fiskus obciąża go znacznie niższą akcyzą. Dla zwolenników autogazu sprawa oczywista - LPG musi być promowany, bo to paliwo ekologiczne.

Obraz
© (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Z badań przeprowadzonych przez Instytut Transportu Samochodowego wynikają zupełnie inne wnioski. Autogaz był paliwem ekologicznym, ale już nie jest. Starsze auta gaźnikowe po przerobieniu ich na zasilanie gazem emitowały znacznie mniej szkodliwych substancji. Według ekspertów z ITS stastystycznie bilans ekologiczny aut na gaz wypadał pozytywnie do ok. 2001 r. Mniej więcej od tego okresu samochody gaźnikowe zaczęły stanowić mniejszość wśród przerabianych pojazdów. Warsztaty zaczęły masowo dostosowywać auta niskoemisyjne wyposażone w katalizatory. W ciągu ostatnich kilku lat znacznie poprawiła się też jakość benzyny.

Obraz
© (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Kiedyś za stosowaniem LPG przemawiała niższa emisja związków ołowiu i siarki. Obecnie wszystkie paliwa są bezołowiowe, coraz więcej benzyn nie zawiera też siarki. Żeby sprostać coraz ostrzejszym normom emisyjnym, układ zasilania musi pracować niezwykle precyzyjnie. W nowoczesnych autach zmiana współczynnika nadmiaru powietrza o zaledwie 1 proc. może spowodować pogorszenie parametrów emisji o ponad 100 proc.! Żaden warsztat nie ma wyposażenia pozwalającego na tak dokładne dostrojenie instalacji do silnika. Trudno też oczekiwać, że mechanik przy pomocy uniwersalnych podzespołów osiągnie efekty porównywalne z tymi, nad którymi pracują sztaby konstruktów.

Według szacunków z 2004 r. auta na gaz emitują przeciętnie o 40 proc. więcej tlenku węgla i o 20 proc. więcej tlenków azotu. Większość użytkowników aut na gaz może to sprawdzić samemu - wystarczy użyć zwykłego analizatora spalin dostępnego w każdym warsztacie diagnostycznym. Nowe auto przy zasilaniu benzyną mają spaliny czystsze niż na LPG. Koniec autogazu? Jeszcze nie! Mimo silnych argumentów przeciwników.

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Usuwamy instalację LPG

Źródło artykułu: Auto Świat
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟