Transport drogowy w 2010 r.
Ograniczenie środków na budowę nowych dróg w 2011 r., obietnice bezpłatnych przejazdów autostradowymi obwodnicami i problemy z wykonawcami autostrady A1 - to najważniejsze tematy w drogownictwie w 2010 r.
STYCZEŃ
23 - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że 180-kilometrowy odcinek autostrady A1 Stryków - Pyrzowice będzie budowany w systemie tradycyjnym, ponieważ konsorcjum Autostrada Południe SA (APSA) nie zapewniło finansowania tego projektu.
LUTY
8 - GDDKiA poinformowała, że w 2010 r. planuje ogłoszenie przetargów na ok. 400 km dróg ekspresowych. Dyrekcja chce, aby na EURO 2012 r. można było korzystać z ok. 1,8 tys. km ekspresówek.
11 - Wiceminister infrastruktury Radosław Stępień powiedział w Sejmie, że istnieją "poważne szanse", że autostrada A1 od Strykowa do Pyrzowic zostanie oddana o użytku do 2012 r.
KWIECIEŃ
1 - GDDKiA ogłosiła przetarg na kontynuację budowy ok. 18 km autostrady A1 od Świerklan do granicy z Czechami w Gorzyczkach. Jak zapewnia Dyrekcja, droga będzie gotowa przed EURO 2012.
9 - Wygasła decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych na przebudowę "zakopianki" pomiędzy Poroninem a Zakopanem. Realizacja tej inwestycji oddaliła się o kolejne lata. Wcześniej GDDKiA informowała, że decyzja ta ma być przedłużona o dwa lata.
21 - GDDKiA ogłosiła przetarg na wybór projektanta i wykonawcy budowy odcinka autostrady A1 o długości ok. 40 km, od Strykowa do węzła Tuszyn.
28 - GDDKiA poinformowała, że Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła protest firmy Alpine Bau w sprawie przetargu na kontynuację budowy ok. 18-km odcinka autostrady A1 od Świerklan do granicy z Czechami w Gorzyczkach.
30 - Sąd Apelacyjny w Warszawie uznał, że GDDKiA miała prawo zmusić konsorcjum Alpine Bau do opuszczenia placu budowy ok. 18-km odcinka autostrady A1 od Świerklan do granicy z Czechami w Gorzyczkach.
MAJ
10 - Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał w mocy karę w wysokości 1,3 mln zł dla spółki zarządzającej płatnym odcinkiem autostrady A-4 Kraków-Katowice. Sąd uznał, że firma powinna obniżyć cenę za przejazd na czas dokuczliwych remontów.
24 - GDDKiA poinformowała, że szacunkowe straty związane ze zniszczeniem sieci dróg krajowych przez powódź wynoszą 800 mln zł. Największe szkody woda wyrządziła m.in. na Śląsku i w Małopolsce.
CZERWIEC
19 - 1 mld 300 mln zł wynoszą straty związane ze zniszczeniem dróg krajowych przez powódź - poinformowała GDDKiA.
24 - Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk powiedział, że niemal wszystkie duże miasta, do których dochodzą autostrady, do 2012 r. będą miały autostradowe obwodnice. Resort analizuje możliwość oraz termin wprowadzenia ewentualnych opłat za korzystanie z tych obwodnic.
25 - Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk powiedział, że samochody osobowe do 3,5 tony oraz motocykle mają być zwolnione z obowiązku płacenia za przejazd odcinkami autostrad, finansowanych z budżetu państwa, a przebiegających w pobliżu miast.
SIERPIEŃ
28 - Wiceminister infrastruktury Radosław Stępień pokonał na rowerze ponad 200 km. W ten sposób wypełnił swoje zobowiązanie, że jeżeli odcinek autostrady A1 ze Strykowa do Pyrzowic, liczący 180 km, nie powstanie do Euro 2012, to pokona tyle liczącą trasę na rowerze.
WRZESIEŃ
9 - NIK poinformowała w raporcie przesłanym do Sejmu, że zaniedbania urzędników Ministerstwa Infrastruktury i GDDKiA doprowadziły do wypłacenia koncesjonariuszom autostrad A2 i A4 nienależnych im pieniędzy w wysokości około 200 mln zł.
PAŹDZIERNIK
1 - GDDKiA podpisała umowę na budowę autostrady A1 na odcinku Świerklany - Gorzyczki o długości 18,3 km. Drogę zbuduje firma Alpine Bau, która już raz została wyrzucona z placu budowy tego odcinka.
5 - Premier Donald Tusk pytany o ograniczenie wydatków na drogi krajowe w 2011 r. o ponad 5 mld zł zapewnił, że cięcia budżetu Krajowego Funduszu Drogowego nie będą miały wpływu na już rozpoczęte inwestycje drogowe bądź te zapowiedziane, gdzie są rozpisane przetargi.
LISTOPAD
15 - Premier Donald Tusk zapowiedział, że odcinki autostradowych obwodnic dużych miast, takich jak Wrocław, będą bezpłatne.
GRUDZIEŃ
21 - Wydatki na inwestycje związane z realizacją Programu Budowy Dróg Krajowych w latach 2011-2015 wyniosą 78 mld zł - wynika z "Informacji nt. planu rzeczowo-finansowego Krajowego Funduszu Drogowego na 2011 r."