Trwa ładowanie...
11-09-2013 11:54

Toyota Yaris Hybrid-R: ekstremalne połączenie

Toyota Yaris Hybrid-R: ekstremalne połączenieŹródło: Szymon Jasina
d24efmw
d24efmw

Co się stanie jeśli technologię z bolidu wyścigowego startującego w Le Mans przeszczepi się do popularnego samochodu miejskiego? Na to pytanie odpowiada Toyota tworząc koncepcyjnego Yarisa Hybrid-R. Bazując na doświadczeniach zdobytych przy konstrukcji wyścigowego TS030 Hybrid, japońska marka stworzyła 420-konną wersję Yarisa.

Toyota, jako światowy lider rynku samochodów hybrydowych, chce udowodnić, że pojazdy tego typu nie muszą być nudne. Hybrydy to nie tylko powolne miejskie auta. Ten rodzaj napędu jest bardzo wydajny i równie dobrze może służyć świetnym osiągom przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa. Swoistym połączeniem dwóch światów jest też wykorzystanie miejskiego Yarisa w wersji trzydrzwiowej jako bazy do stworzenia tego wyjątkowego konceptu.

Przednie koła Yarisa Hybrid R napędzane są turbodoładowanym, 4-cylidrowym silnikiem o pojemności 1,6 l. Jednostka ta produkuje 300 KM i została skonstruowana zgodnie z przepisami FIA o Globalnym Silniku Wyścigowym. Na tylnej osi każde z kół napędzane jest indywidualnie silnikiem elektrycznym o mocy 60 KM każdy. Oznacza to, że cały układ dostarcza sumaryczną moc 420 KM.

Po naciśnięciu hamulca oba silniki elektryczne zaczynają działać jako dwa generatory prądu. Podobnie jak znanym z wyścigu w Le Mans TS030 Hybrid, tak też w Yarisie Hybrid R, energia odzyskana podczas hamowania przechowywana jest w superkondensatorze, który zastępuje tradycyjny akumulator. Takie rozwiązanie dobrze sprawdza się na torze wyścigowym, gdzie niezbędne jest szybkie ładowanie i rozładowywanie kondensatora. Dodatkowo w systemie zamontowano trzeci 60-konny silnik, który działa jedynie jako generator - standardowo podczas hamowani oraz podczas przyspieszania, aby zapewnić energię tylnym silnikom.

Toyota Yaris Hybrid R ma być samochodem uniwersalnym, który będzie posiadał tryb drogowy pozwalający na jazdę publicznymi drogami. Oczywiście najważniejszy będzie tryb "track", w którym wykorzystywane będą pełne możliwości samochodu.

sj/ll/moto.wp.pl

d24efmw
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d24efmw
Więcej tematów