Toyota Racing mistrzem świata serii WEC
Zespół Toyota Racing zdobył mistrzostwo świata producentów i kierowców po sukcesie w 6-godzinnym wyścigu serii FIA WEC w Sao Paulo. Były to ostatnie zawody w tegorocznej edycji.
Toyota zwyciężyła w klasyfikacji producentów po raz pierwszy od wygranej w FIA World Rally Championship w 1999 r. Sukces potwierdza rosnącą przewagę technologii hybrydowej nad konwencjonalną. Szczególnie mocno widać to w wyścigach długodystansowych, które wymagają połączenia osiągów z niezawodnością i wytrzymałością konstrukcji. Auta hybrydowe zajęły trzy pierwsze miejsca w klasyfikacji producentów. Toyota wyprzedziła w „generalce” takie firmy, jak Audi, Porsche, Aston Martin czy Ferrari.
To zwycięstwo jest historycznym momentem w sportach motorowych – po raz pierwszy japoński producent zdobył mistrzostwo w serii zawodów długodystansowych od początku ich istnienia, tj. od 1953 r. Oznacza ono również przełom dla projektu Toyota Hybrid System-Racing. Przedsięwzięcie wprowadziło napęd hybrydowy do sportów motorowych w 2006 r. W lipcu 2007 Supra wygrała 24-godzinny wyścig w Tokach i i była pierwszą zwycięską hybrydą w zawodach motorowych.
Do kolejnych sukcesów bolidów hybrydowych przyczynił się stały rozwój technologii superkondensatorów, który doprowadził do powstania samochodu wyścigowego TS040 Hybrid z napędem na cztery koła. Jego moc sięgnęła 1 000 KM pomimo zmniejszania zużycia paliwa o 25 proc. w stosunku do normy z 2013 r. Bolid odniósł 5 zwycięstw w 8 wyścigach, 12 razy zajął miejsce na podium, 4 razy wykonał najszybsze okrążenie wyścigu i 4 razy startował z pole position.
Wyścig w Sao Paulo zakończył się dla Anthony`ego Davidsona i Sebastiena Buemi zajęciem drugiej lokaty. Z powodu złej pogody na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa, który przerwał walkę Davidsona o zwycięstwo. Obaj kierowcy zagwarantowali sobie tytuł mistrzowski już w poprzednich zawodach w Bahrajnie. Druga ekipa (Alex Wurz, Stephane Sarrazin i Mike Conway) zajęła 4 miejsce w wyścigu po tym, jak wykonała karny przejazd przez strefę serwisową. W klasyfikacji generalnej Wurz i Sarrazin zakończyli sezon na 5 pozycji.
Źródło: Toyota
ll/moto.wp.pl