Trwa ładowanie...
21-01-2014 14:19

Toyota Land Cruiser 150: legenda po licznych zmianach

Toyota Land Cruiser 150: legenda po licznych zmianachŹródło: zdjęcie producenta
d4jdngl
d4jdngl

W 2014 r. Toyota Land Cruiser 150 otrzymała wiele modyfikacji wizualnych i technicznych. Mają one umocnić jej pozycję w segmencie luksusowych pojazdów terenowych.

Model ma ponad 60-letnią historię i dzięki wysokiej trwałości oraz dużej dzielności w terenie wyrobił sobie reputację jednego z najtwardszych samochodów 4x4 na świecie. Od momentu debiutu w 1951 r. jego kolejne generacje zdobyły ponad 6 mln klientów. O wyjątkowości Land Cruisera decyduje jego trwała konstrukcja z podwoziem na ramie oraz szereg systemów dodatkowych, oferujących kierowcy pomoc zarówno na drodze, jak i w trudnym terenie. W 2014 r. debiutuje zmodernizowana wersja tego pojazdu.

Wymiary zewnętrzne pozostały niemal bez zmian - przy długości 4 780 mm są one o 20 mm większe od dotychczasowego modelu. Mimo nowego przodu nie zmienił się kąt natarcia, nadal wynoszący 32 stopnie. Na tym samym poziomie pozostały również inne parametry terenowe - kąt rampowy 22 stopnie, kąt zejścia 25 stopni, przechył boczny 42 stopnie, zdolność pokonywania wzniesień o nachyleniu 42 stopni oraz głębokość brodzenia 70 cm. Zmodyfikowany przód posiada wyżej poprowadzoną linię maski, nowe reflektory ze światłami LED i oznaczeniami oraz grill, które zostały zintegrowane w bardziej masywną strukturę. Pionowe poprzeczki grilla przechodzą bezpośrednio w górną część nowego zderzaka.

Z tyłu zmieniono wygląd świateł. Na drzwiach pojawiło się także większe, chromowane wykończenie wokół tablicy rejestracyjnej. Land Cruiser otrzymał nowe wzory 17- i 18-calowych felg aluminiowych oraz nowe kolory nadwozia - odcień czarnego, ciemnozielonego, ciemnoniebieskiego i brązowego. We wnętrzu znajdziemy szereg udogodnień - nowy panel górny konsoli centralnej, panel obsługi funkcji terenowych, zestaw zegarów z 4,2-calowym wyświetlaczem centralnym, poprawiony projekt trzeciego rzędu siedzeń, nowe materiały wykończeniowe (m. in. lakier fortepianowy, aluminium, drewno) i nowe możliwości kolorystyki kabiny.

d4jdngl

Uzupełnieniem ramowej konstrukcji podwozia są liczne systemy terenowe. Modernizacji poddano elementy zawieszenia z zestawem stabilizatorów o zmiennej sztywności, dzięki czemu wzrosły możliwości w terenie i stabilność na drodze. Pozwalają one na duży wykrzyż kół w trudnych warunkach. Podobnie jak do tej pory dostępne jest także aktywne zawieszenie z trzema trybami pracy - normalnym, komfortowym i sportowym. Dodatkowo tylne zawieszenie ma regulowaną wysokość i system auto-poziomowania.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Stały napęd na 4 koła obejmuje centralny mechanizm różnicowy typu LSD, który automatycznie rozdziela moment obrotowy na przednią i tylną oś w proporcji od 50/50 do ok. 30/70 w zależności od warunków. Dostępne są również centralna i tylna blokada mechanizmu różnicowego. Do elementów podnoszących możliwości terenowe Land Cruisera należy zaliczyć także system A-TRC (rozdzielający moment obrotowy na poszczególne koła), Multi Terrain Select (5 trybów jazdy w zależności od podłoża), Crawl Control (automatyczne utrzymywanie prędkości jazdy) oraz Multi Terrain Monitor (zestaw kamer zewnętrznych wokół samochodu).

d4jdngl

Pod maską Land Cruisera 150 może pracować 4-litrowy silnik benzynowy V6 (282 KM, 385 Nm) oraz 3-litrowy Diesel (190 KM, 420 Nm), który można zamówić z modułem PowerBoost, powiększającym moc do 225 KM a moment obrotowy do 500 Nm. Wersja benzynowa występuje z automatyczną, 5-stopniową skrzynią biegów, zaś wysokoprężna z manualną, 6-biegową lub automatyczną, 5-stopniową.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Auto wyposażono w wiele technologii podnoszących bezpieczeństwo czynne i bierne. Należą do nich m. in. system ochrony przedzderzeniowej Pre-Crash, aktywny tempomat, funkcja monitorowania martwego pola w lusterkach, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu, który za pomocą tylnej kamery ułatwia wyjazd z prostopadłego miejsca parkingowego, ostrzegając o przejeżdżających samochodach.

d4jdngl

Na polskim rynku pojawiły się także nowe wersje wyposażeniowe. Trzy odmiany bazowe to Prado, Premium oraz Executive, które można dodatkowo personalizować dwunastoma pakietami wyposażenia dodatkowego. Wprowadzono również wersję specjalną Invincible. Ceny pojazdu rozpoczynają się od 189 000 zł (wersja 3-drzwiowa) i 199 000 zł (wersja 5-drzwiowa.). Model oferowany jest w wersji z homologacją ciężarową, umożliwiającą odliczenie podatku VAT.

Źródło: Toyota

ll/moto.wp.pl

d4jdngl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4jdngl
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj