Trwa ładowanie...
01-07-2013 12:28

Toyota Avensis Wagon 2,0: wybór rozsądku

Toyota Avensis Wagon 2,0: wybór rozsądkuŹródło: Piotr Mokwiński
d1wuq1e
d1wuq1e

W latach 80-tych opinia o japońskich samochodach nie była zbyt pochlebna. Dopiero kolejne wcielenia niezniszczalnych Corolli czy Land Cruserów zmieniały ten pogląd, co dobitnie widać dziś na rynku wtórnym. Ceny używanych Japończyków w przeważającej większości plasują się na tym samym lub nawet wyższym poziomie niż aut niemieckich, co z całą stanowczością motywują coroczne rankingi awaryjności, w których Toyota zajmuje wysokie lokaty.

Wśród polskich kierowców poszukujących rodzinnego samochodu klasy średniej panuje przekonanie, że najlepiej w tej materii sprawdzają się właśnie wyroby zza Odry i z Japonii. Pośród azjatyckich marek na naszym rynku największym uznaniem cieszy się Toyota Avensis, swego czasu zajmująca pierwsze miejsce w klasie w rankingach sprzedaży. Właśnie przez to w trakcie późniejszej eksploatacji nie musimy martwić się o dostępność części mechanicznych, tudzież blacharskich. Sprawdźmy zatem, co ma do zaoferowania Toyota w praktycznej wersji kombi z silnikiem benzynowym pod maską.

Druga odsłona Toyoty Avensis zadebiutowała w 2003 roku, by w roku 2008 zajść ze sceny z nieposzlakowaną opinią wśród użytkowników. Wzorem Opla Vectry C Japończycy oferowali trzy warianty nadwozia, sedan, liftback oraz kombi. Prezencja produkowanej w Anglii Toyoty niczym klasowy wzór - Volkswagen Passat - nie wzbudza żadnych emocji. Designerzy z sukcesem stworzyli niezwykle estetyczną bryłę pozbawioną kontrowersyjnych fajerwerków czy wyszukanych form. Nawet w wariancie kombi, niebędącym liderem w kwestii przestronności, nie razi "doklejony" plecak. Jedynym wyróżnikiem Avensisa na tle pozostałych nijakich graczy jest sporych rozmiarów plastikowy, chromowany grill otulający od dołu logo producenta.

Nim zajmiemy miejsce w kabinie powinniśmy przypomnieć sobie o podejściu Azjatów do kwestii wykończenia wnętrza i projektu deski rozdzielczej. W przeciwnym razie przeciętny użytkownik europejskiego kompaktu tudzież innego przedstawiciela segmentu D przeżyje niemiłą niespodziankę. Wedle starej japońskiej tradycji, podtrzymywanej przez Toyotę w każdym modelu, wnętrze wykonano z twardych i dosyć tanio wyglądających tworzyw. Mają one jednak niepodważalną zaletę, jaką jest trwałość i solidne spasowanie zapewniające ciszę w kabinie na długie lata. Nie zawiedziemy się za to w kwestii funkcjonalności i ergonomii użytkowania, gdyż projektanci stanęli na wysokości zadania oddając nam do dyspozycji rozsądnie skrojoną przestrzeń. Kierowca ma do dyspozycji obszerny fotel z należytym zakresem regulacji, w bogatszych wersjach sterowany elektrycznie jak i podgrzewany, zapewniający dogodne warunki do przemierzenia całej Polski. Podobnie sytuacja wygląda z miejscem po prawej stronie, gdzie pasażerowi nie przeszkadza
rozbudowany schowek.

d1wuq1e

Na tylnej kanapie z powodzeniem zameldujemy dwóch dorosłych osobników lub trzy typowe przedstawicielki płci pięknej. Największym przyjacielem ojca rodziny w przypadku Avensisa jest 520-litrowy bagażnik o regularnych kształtach, w razie potrzeby możemy skorzystać z relingów dachowych. Włodarze Toyoty na całe szczęście nie każą sobie płacić za każdą drobnostkę niczym Volkswagen. Nawet bazowe odmiany posiadają klimatyzację, kontrolę trakcji czy osiem poduszek powietrznych. Im wyżej skali wyposażenia, tym więcej intratnych dodatków możemy spotkać na pokładzie. Skórzana tapicerka, nawigacja czy dwustrefowa klimatyzacja jak i komputer pokładowy to tylko niektóre z nich.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Wydawać by się mogło, że w przypadku potężnego kombi klasy średniej, najlepszym rozwiązaniem pracującym pod maską będzie jednostka wysokoprężna dbająca przy dystrybutorze o kieszeń użytkownika. W palecie Avensisa rodzina wysokoprężnych konstrukcji D4-D od lat cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem i dobrą opinią. Nie każdy pokonuje jednak takie dystanse, by droższy w zakupie i eksploatacji diesel miał rację bytu. Dla wielu kierowców najrozsądniejszym rozwiązaniem jest silnik benzynowy, będący skutecznym antidotum na problematyczny osprzęt ropniaków. W przypadku omawianej Toyoty nie warto interesować się dwoma bazowymi silnikami 1,6 i 1,8 (generujących odpowiednio 110 i 129 KM), są one po prostu za słabe.

d1wuq1e

Optymalnym, zasilanym etyliną wyborem będzie 147-konny dwulitrowy wariant z rodziny VVT-i. Szesnastozaworowa jednostka sprzęgnięta została z manualna przekładnią o pięciu przełożeniach, co w praktyce sprawdza się nadzwyczaj dobrze, jedynie w trasie doskwiera brak szóstego biegu obniżającego hałas i spalanie. W ruchu miejskim ważący 1400 kg Japończyk potrzebuje 12 litrów, zaś poza nim przynajmniej 7 jednostek na 100 km. O awaryjności tego motoru nie można powiedzieć dosłownie nic, jedynie warto powtórzyć mantrę mechaników traktującą o systematycznym serwisie i odpowiedzialnej eksploatacji. Jakiekolwiek poważne awarie wynikają z winy użytkownika nie zaś nieudolności twórców. Dla dobra silnika lepiej zaniechać montażu instalacji LPG.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Toyota Avensis jak przystało na poważnego gracza segmentu średnich pojazdów otrzymała niezależne zawieszenie osi tylnej (wahacze wyceniane na 190 złotych sztuka) i kolumny McPhersona z przodu - przyzwoite amortyzatory dostaniemy już za 240 złotych. Jak powszechnie wiadomo, żaden samochód średniej klasy autorstwa Japończyków nie miał nawet najmniejszych konotacji ze sportem. Tak jest i tym razem, bowiem układ jezdny zestrojono z wyraźnym nastawieniem na komfort jazdy. Co oczywiści nie oznacza, że Avensis panicznie boi się zakrętów, pokonuje je pewnie lecz konkurenci z Europy robią to dużo lepiej.

d1wuq1e

Poszukując sprawdzonego i niemal bezawaryjnego samochodu dla rodziny nie znajdziemy dogodniejszej propozycji niż Toyota Avensis, uchodząca za wzór bezproblemowego samochodu. Wystarczy pogodzić się z mizerną jakością wykonania wnętrza by cieszyć się z długich miesięcy bez pomocy znajomego mechanika.

Piotr Mokwiński/ll/moto.wp.pl

"Toyota Avensis Wagon 2,0" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, benzynowy"
Pojemność silnika cm3 "1 998"
Moc KM / przy obr./min "147 / 5 700"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "196 / 4 500"
Skrzynia biegów "manualna, 5-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "205"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "9,6"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "10,7 / 7 / 8,1"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "12 / 7 / 8,5"
Pojemność bagażnika min./max. / l "520 / 1 500"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4 715 / 1 760 / 1 525"
Cena wersji podstawowej w zł "30 000"
Cena testowanego modelu w zł "30 000"
Plusy null
Minusy null
d1wuq1e
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1wuq1e
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj