Toyota Avensis Touring Sports 2.0 D-4D: nie tylko dla flot

Obraz
Źródło zdjęć: © Piotr Mokwiński

Avensis po liftingu zyskał nowe oblicze i znów może z powodzeniem walczyć o klienta w segmencie D. Wersja kombi wyróżnia się przestronną kabiną i potężnym bagażnikiem. Zestaw uzupełnia wysokoprężny motor zapożyczony z magazynów BMW, lepsze materiały wykończeniowe, nowe multimedia i poprawione zawieszenie, nastawione na wyższy komfort jazdy.

Touring Sports mocno zmienił się z zewnątrz. Przednia część uległa gruntowej modernizacji. Względem poprzednika, zainstalowano klosze układające się w poprzecznie ustawioną literę X, a także wydatny zderzak z chromowaną listwą i czarnymi akcentami. W reflektorach zadomowiły się inaczej uformowane diody do jazdy dziennej, a w wyższych specyfikacjach także biksenonowe światła. Z tyłu nową wersję rozpoznamy przede wszystkim po LED-ach, które zostały zgrabnie wkomponowane w lampy zachodzące na błotniki. O gustach się nie dyskutuje, ale Toyoty nie da się pomylić z żadnym innym autem klasy średniej.

Wewnątrz postawiono na lepsze materiały wykończeniowe i ciekawe kolorystycznie wstawki. Widoczny na zdjęciach egzemplarz wzbogacono brązowymi akcentami z alcantary, skórzaną tapicerką, jak również dekoracyjnymi listwami imitującymi drewno oraz włókno węglowe. Jakość tworzyw w górnej części kokpitu nie pozostawia wiele do życzenia. Są one miękkie i dobrze spasowane. Gorzej w dolnych partiach, zwłaszcza w rejonie panelu automatycznej klimatyzacji i wokół dotykowego ekranu systemu multimedialnego. Wygodny jest za to obszerny podłokietnik i boczki drzwiowe. Na komfort nastawiono też fotele. Ich podparcie boczne nie należy do najlepszych, jednak w długiej podróży łatwo pozwalają ciału znieść przebywanie w jednej pozycji.

Sporo miejsca dla dwóch rosłych pasażerów wygospodarowano z tyłu. Osoby o wzroście do 190 cm nie powinny odczuwać dyskomfortu związanego z brakiem przestrzeni nad głowami, przed kolanami czy na wysokości barków. Masywny podłokietnik, opadający na oparcie, pomaga w przyjęciu salonowej pozycji. Bagażnik w standardowej konfiguracji ma 543 litry. Po złożeniu asymetrycznego oparcia drugiego rzędu, jego pojemność wzrośnie do 1609 litrów. Na tle Hyundaia i40, Mazdy 6 czy Opla Insignii, to niezły wynik.

Inżynierowie chwalili się przy okazji prezentacji poliftingowej wersji bogactwem multimediów. Faktycznie, można zanotować w tej kwestii wyraźny postęp, ale nie jest to jeszcze poziom rozwiązań stosowanych chociażby w VW Passacie. Nawigacja Touch&Go wymaga dopłaty w wysokości 2500 złotych. Jej mapa w czytelny sposób przekazuje kluczowe informacje, ale sama rozdzielczość dotykowego ekranu mogłaby być nieco wyższa. Podobnie ma się rzecz z kamerą cofania, gdzie wierne odzwierciedlenie detali zza auta kuleje. Cieszy natomiast możliwość połączenia z internetem i korzystania z pokładowych aplikacji umożliwiających sprawdzenie pogody, cen paliwa na okolicznych stacjach czy swobodnego surfowania w sieci. Zestaw może uzupełnić panoramiczne okno dachowe z otwieraną przednią częścią czy wydajny system audio.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

143-konny diesel to optymalny kompromis między osiągami, a akceptowalnym zużyciem paliwa. Touring Sports potrzebuje 9,8 sekundy, aby osiągnąć setkę, a wskazówka prędkościomierza kończy swą pracę na wartości 200 km/h. Takie parametry komponują się z kalibracją zawieszenia nastawionego na komfort. Mimo, że Toyota zakrętów się nie boi, to znacznie lepiej czuje się na prostych odcinkach. Nie ma też problemów z pokonywaniem nierówności, choć na poprzecznych przeszkodach potrafi wydać nieprzyjemny odgłos. Przy wyższych prędkościach autostradowych dostrzeżemy różnice w wyciszeniu kabiny względem poprzednika. W poliftingowym modelu jest znacznie ciszej, co umożliwia swobodne prowadzenie rozmów bez konieczności podnoszenia głosu.

Przyzwyczajenia wymaga natomiast obsługa manualnej skrzyni. 6-stopniowy mechanizm ma dość długą drogę prowadzenia lewarka i przeciętną precyzję wbijania poszczególnych przełożeń. Poprawiono za to układ kierowniczy, który lepiej oddaje aktualne położenie kół. Zużycie paliwa to także mocna strona japońskiego kombi. Wysokoprężny wariant w mieście potrzebuje około 7-8 litrów, zaś w spokojnej trasie nikogo nie zdziwią wyniki rzędu 5-5,3 litra.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

Avensis ze 143-konnym dieslem kosztuje ponad 124 tysięcy złotych. W standardzie znajdziemy 7 poduszek powietrznych, system zapobiegający kolizji, klimatyzację oraz radio z CD, USB i Bluetooth. W celu poprawienia bezpieczeństwa, warto dokupić pakiet układów bezpieczeństwa z autonomicznym hamowaniem przed przeszkodą, asystentem pasa ruchu, czy też dynamicznym odczytywaniem ograniczeń prędkości.

Toyota sukcesywnie odświeża kolejne modele, chcąc wzmocnić konkurencyjność i nadążyć za elektronicznymi nowinkami. Ma to swoje odbicie w Polsce, gdzie jest drugą, najchętniej wybieraną marką (pierwsza Skoda, trzeci VW). Avensis Touring Sports przekonuje przestronnym i komfortowym wnętrzem, a także dieslem z niewielkim apetytem na paliwo. Czy to wystarczy, aby pokonać VW, Skodę, Forda i Opla? Ważne też, aby poza klientem flotowym, trafić w serca osób fizycznych.

Piotr Mokwiński/ll

"Toyota Avensis Touring Sports 2.0 D-4D" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, turbodiesel"
Pojemność silnika cm3 "1 995"
Moc KM / przy obr./min "143 / 4 000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "320 / 1 750 – 2 500"
Skrzynia biegów "manualna, 6-stopniowa"
Prędkość maksymalna km/h "200"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "9,8"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "5,7 / 4 / 4,6"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "7,3 / 5,1 / 6,3"
Pojemność bagażnika min./max. / l "543 / 1 609"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4 820 / 1 810 / 1 480"
Cena wersji podstawowej w zł "124 900"
Cena testowanego modelu w zł "142 700"
Plusy null
Minusy null
Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji