Trwa ładowanie...
21-12-2012 08:54

Toyota Auris Valvematic 1.6 130 Dynamic: zmiany na lepsze

Toyota Auris Valvematic 1.6 130 Dynamic: zmiany na lepszeŹródło: Marek Wieliński
d3gukzi
d3gukzi

Projektując nową Toyotę Auris, japońscy inżynierowie skupili się przede wszystkim na przebudowaniu zawieszenia, optymalizacji efektywności silników oraz obniżeniu masy samochodu i lepszym dopasowaniu pakietów wyposażenia. Efektem jest nowy, lżejszy i lepiej wyposażony Auris. Na naszym rynku samochód debiutuje z dwoma silnikami benzynowymi i dwiema jednostkami diesla. Na wiosnę będzie dostępna również wersja hybrydowa, po której - podobnie jak przypadku Yarisa HSD - można się spodziewać sporej popularności. Nowy model powstaje w zakładach Toyoty w Wielkiej Brytanii. Tych samych, w których produkowany jest Avensis.

Z zewnątrz nowy Auris mocno różni się od poprzednika. Z każdej strony ten samochód wygląda inaczej. To nowa linia Toyoty, którą znamy już z Yarisa. Z przodu wyróżniają się charakterystyczne lampy ze światami LED do jazdy dziennej. Długość w stosunku do poprzedniego modelu wzrosła zaledwie o 30 mm. Nie zmienił się rozstaw osi (2600 mm), co oznacza, że Auris pozostaje jednym z najbardziej kompaktowych samochodów w swojej klasie. Wysokość nadwozia zmniejszyła się o 55 mm.

W karoserii i podwoziu umieszczono elementy, mające za zadanie poprawić płynność przepływu powietrza i dzięki temu poprawić aerodynamikę, zmniejszyć hałas i zużycie paliwa. To pierwsze z całą pewnością się udało. Podczas jazdy autostradą można swobodnie prowadzić rozmowę. We wnętrzu wersji benzynowej panuje cisza, zakłócana jedynie – wyraźnie słyszalnymi przy prędkości 140 km/h - szumami powietrza w okolicach ramek szyb przednich drzwi.

Pod maską może się znaleźć jeden z czterech silników. Do wyboru są dwie jednostki benzynowe i dwa diesle. Podstawowy silnik ma pojemność 1.33 litra, rozwija moc niecałych 100 KM przy 6000 obr./min. i maksymalny moment 128 Nm, przy 2800 obr./min. Średnie spalanie to, według producenta: 5,5 l/100 km. Poza miastem 4,7 l/100 km, a w mieście 7 l/100 km. Ta wersja rozpędza się do setki w 12,6 s. i rozwija prędkość 175 km/h.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

My jeździliśmy wersją 1.6 o mocy 132 KM, dostępnej przy 6000 obr./min. i maksymalnym momencie 160 Nm, osiąganym przy 4400 obr./min. Zaopatrzona w ten silnik Toyota Auris rozpędza się do setki w 10 s. i osiąga maksymalną prędkość 200 km/h. Zapewnia całkiem przyzwoitą dynamikę i rozsądne zużycie paliwa. Średnio, według producenta: od 5,9 do 6,1 l/100 km. W mieście 7,9 l/100 km, a w trasie 5,0 l/100 km. Trzeba przyznać, że podczas pierwszych jazd, wyniki średniego spalania nie były o wiele większe i kształtowały się na poziomie 6,3 l/100 km. Maksymalnie udało się uzyskać 8,2 l/100 km. W tej wersji zachowano dobrą proporcję mocy do masy samochodu (ok. 1300 kg). Większą jednostkę benzynową trzeba pochwalić za wysoką kulturę pracy, płynny przyrost mocy i niski poziom hałasu. To optymalny silnik dla Aurisa.

d3gukzi
(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Kto będzie chciał jeździć oszczędniej, ma do wyboru dwie możliwości. Pierwsza to silnik 1.4 o mocy 90 KM, przy 3800 obr./min. i o maksymalnym momencie 205 Nm, dostępnym w zakresie od 1800 do 2800 obr./min. Przyspieszenie do setki trwa w tym przypadku 12,5 s., a prędkość maksymalna to 180 km/h. Bardzo ciekawie przedstawiają się w jego przypadku dane na temat spalania. Średnio 4,1 l/100 km, w mieście 4,5 l/100 km, a w trasie, zaledwie 3,6 l/100 km. Jeżeli, oprócz niskiego spalania, chcemy jeszcze dobrej dynamiki, powinniśmy rozważyć możliwość zakupu wersji z 2-litrowym dieslem D-4D o mocy 124 KM (przy 3600 obr./min.) i maksymalnym momencie 310 Nm (w zakresie 1600 - 2400 obr./min.). Wyposażona w ten silnik Toyota Auris przyspiesza do setki w 10 s. i rozpędza się do 200 km/h. Najważniejsze, że spala przy tym średnio tylko 0,2 l oleju napędowego więcej, niż mały diesel. W mieście,
odpowiednio: 5,2 - 5,3 l/100 km, a w trasie: 3,8 - 3,9 l/100 km.

W zależności od wersji silnikowych, stosowane są dwa rodzaje tylnego zawieszenia. Dla mniejszych i słabszych silników, belka skrętna oraz podwójne wahacze dla wersji z mocniejszymi silnikami.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Nowa Toyota Auris prowadzi się znacznie lepiej, za sprawą modyfikacji układu kierowniczego, zawieszenia i nadwozia. Nadwozie jest sztywniejsze o 10 proc. W tylnym zawieszeniu (mocniejsze wersje) zastosowano podwójne wahacze. Skrócono też sprężyny i zamontowano - skalibrowane inaczej, niż w poprzedniej wersji - amortyzatory. Układ kierowniczy jest bardziej bezpośredni, dając kierowcy lepsze wyczucie auta i zapewniając szybszą reakcję.

d3gukzi

W wyposażeniu znalazł się nowy system parkowania. Teraz, z pomocą układu o nazwie SIPA, Toyota Auris sama zaparkuje równolegle do chodnika. Kierowca musi tylko operować gazem i hamulcem. System wykorzystuje przednie i tylne, ultradźwiękowe czujniki parkowania.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Bagażnik o pojemności 360 l trudno nazwać przesadnie wielkim, ale pomieści z powodzeniem najpotrzebniejsze rzeczy na weekendowy, rodzinny wyjazd.

d3gukzi
(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Statystycznymi nabywcami tych samochodów będą, według badań Toyoty, małżeństwa w wieku 36-45 lat, posiadające dzieci. Drugą i prawdopodobnie większą grupę mają stanowić małżeństwa w wieku powyżej 56 lat, które mają już wnuki. Krótko mówiąc, Aurisem zainteresują się przede wszystkim rodziny.

Produkcja nowej Toyoty Auris ruszyła w grudniu 2012. Sprzedaż w naszych salonach ma się rozpocząć w styczniu 2013. Nowy model z Japonii będzie walczyć o pierwsze miejsce w segmencie C, który w Polsce jest najważniejszy. Stanowi aż 27 proc. wszystkich, sprzedanych w naszym kraju aut. Konkurencja jest ogromna: aż 19 marek oferuje w sumie 25 modeli. Toyota liczy na dobrą sprzedaż flotową. Obecnie Toyota zajmuje w segmencie C na polskim ryku 7 miejsce. Nowy model ma pomóc w zdobyciu pierwszego - z ceną wersji podstawowej w wysokości 59 900 zł.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

To jednak nie wszystko. Na polskim rynku nadal będzie dostępna poprzednia wersja Toyoty Auris, którą roboczo nazwano Classic. Samochód już standardzie ma być wyposażony w klimatyzację, elektrycznie podnoszone szyby i radio. Prawdopodobnie będzie kosztować 49 900 zł. Wszystko to ma pomóc w tym, by Toyota stała się w 2012 roku numerem jeden w segmencie C na naszym rynku.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Podstawowa wersja nowego Aurisa, seryjnie jest wyposażona w elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, wspomaganie - regulowanej w dwóch płaszczyznach - kierownicy, centralny zamek z pilotem i elektrycznie regulowane przednie szyby. Jest również regulacja wysokości fotela kierowcy i podłokietnik ze schowkiem pomiędzy przednimi fotelami. Dobrze się prezentuje lista standardowego wyposażenia, odpowiadającego za bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Otrzymujemy 7 poduszek powietrznych, ABS z EBD i BA, ESP z systemem, zapobiegającym poślizgom przednich kół podczas ruszania, system wspomagający ruszanie na wzniesieniach, mocowania ISOFIX do fotelików na tylnej kanapie oraz wyłącznik poduszki powietrznej pasażera.

d3gukzi
(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Do wyboru jest pięć wersji wyposażenia: Life, Active, Premium, Dynamic i Prestige. Wersja z benzynowym silnikiem 1.33 o mocy 99 KM, kosztuje w wersjach Active i Premium, odpowiednio: 62 900 i 66 400 zł. Kolejna pozycja w cenniku to wersja, wyposażona w benzynowy silnik 1.6 o mocy 132 KM, która kosztuje od 66 000 do 80 900 zł i nie jest dostępna w podstawowej wersji wyposażenia. W ofercie są jeszcze dwa diesle D-4D o pojemnościach 1.4 i 2.0 oraz mocach - odpowiednio: 90 i 124 KM. Mniejszy diesel kosztuje od 69 000 do 75 500 zł i nie jest dostępny w dwóch najwyższych wersjach wyposażenia. Mocniejszy to wydatek od 81 500 do 92 500 zł. Ten, dla odmiany, nie jest dostępny w dwóch najniższych wersjach.

d3gukzi

Ceny można oczywiście podnieść, dokupując jeden lub kilka pakietów. Pierwszym z nich jest Comfort za 3700 zł, obejmujący podwójną podłogę bagażnika, system automatycznego parkowania SIPA z czujnikami z tyłu i przodu, a także podgrzewane przednie fotele i elektrycznie regulowane tylne szyby.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

W pakiecie Tech, za 5000 zł, otrzymujemy podążające w zakrętach za ruchami kierownicy, ksenonowe reflektory oraz tempomat. Za 2500 zł dostaniemy szklany, panoramiczny dach z elektryczną roletą i przyciemniane, tylne szyby. Sporo, bo aż 6000 zł trzeba wydać na pakiet, obejmujący fabryczną nawigację Toyota Touch&Go Plus z kamerą cofania i systemem audio firmy JBL, wyposażony w 9 głośników.

d3gukzi

Pakiet Executive kosztuje aż 7500 zł i obejmuje wspomniany już szklany, panoramiczny dach, skórzaną tapicerkę foteli i deski rozdzielczej oraz 17-calowe, aluminiowe felgi. Są także pakiety stylistyczne, które wydają się jednak być nieco za drogie w stosunku do tego, co oferują. Pakiet Chrome za 1950 zł, to: boczne chromowane listwy, chromowana listwa na pokrywie bagażnika i ochronna nakładka tylnego zderzaka. Kolejnym pakietem jest Sport za 1700 zł, w którym dostaniemy tylko… tylny dyfuzor i listwy progowe. Ostatnia możliwość to pakiet Utility, w którym za 1050 zł otrzymujemy wspomniane wcześniej nakładki progowe i osłonę tylnego zderzaka, wraz z gumową wykładziną bagażnika.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

W ramach rynkowej ofensywy Toyota w 2013 roku chce sprzedać w Polsce 10 000 sztuk Aurisa, a w sumie ponad 21 000 samochodów. Czy ma na to szansę? Na pewno może mówić o sukcesach. Model Auris był numerem dwa na krajowym rynku w 2008 roku, a Corolla numerem jeden wśród sedanów. Wiadomo już, że nie będzie szans na zakup wersji trzydrzwiowej nowego Aurisa. W poprzedniej generacji cieszyła się tak małą popularnością, że teraz szefowie Toyoty po prostu z niej zrezygnowali. Ciekawym samochodem może się za to okazać Toyota Auris Sport Tourer, czyli wersja kombi, której debiut zaplanowano na rok 2013.

Marek Wieliński, moto.wp.pl

"Toyota Auris Valvematic 1.6 130 Dynamic" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, benzynowy"
Pojemność silnika cm3 "1598"
Moc KM / przy obr./min "132 / 6400"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "160 / 4400"
Skrzynia biegów "6-biegowa, manualna"
Prędkość maksymalna km/h "200"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "10"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "7,9 / 5,0 / 5,9"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "b.d. / b.d. / 6,3 - 8,2"
Pojemność bagażnika min./max. / l "360"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "1830 / 1485 / 1180"
Cena wersji podstawowej w zł "59 900"
Cena testowanego modelu w zł "74 900"
Plusy null
Minusy null
d3gukzi
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3gukzi
Więcej tematów