Trwa ładowanie...
11-05-2006 11:33

Tłumiki

Tłumiki
dx6ja5q
dx6ja5q

Tłumik to najszybciej korodująca część samochodu. Zapewne w związku z tym, nie jest objęty gwarancją producenta pojazdu.

Układ wydechowy jest bardzo ważnym składnikiem osprzętu silnika, ponieważ zapewnia optymalne opróżnianie cylindrów ze spalin. Pełni również inne funkcje: tłumi hałas, transportuje spaliny poza karoserię i przyczynia się do zmniejszenia emisji szkodliwych składników gazów spalinowych.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9572/tlumik.jpeg',500,333) ) |
| --- | Układy wydechowe samochodów osobowych zalicza się do grupy zespołów, które nie są objęte gwarancją producenta. Powodem tego jest trudne do przewidzenia zużycie, w tym uszkodzenia mechaniczne. W popularnych samochodach układy wydechowe wytrzymują okres 3-4 lat eksploatacji.

dx6ja5q

Materiały, z których wytwarza się układy wydechowe, pracują w ekstremalnie trudnych warunkach. Podczas jazdy metalowe części nagrzewają się, w czasie postoju stygną i wtedy na zimnych ściankach gromadzi się para wodna zawarta w powietrzu. Gazowe składniki spalin reagują z wodą, tworząc kwasy przyczyniające się do zdynamizowania zjawiska korozji metali od wewnątrz tłumika. Woda chlapiąca na układ wydechowy od spodu pojazdu zawierająca często rozpuszczone sole przyczynia się do rdzewienia od zewnątrz. Drgania rur prowadzących spaliny i tłumików spowodowane brakiem lub zniszczeniem gumowych zawieszeń negatywnie wpływają na trwałość układu wydechowego. Najmniejszemu zużyciu korozyjnemu podlega rura przednia, gdyż przepływające przez nią spaliny mają wysoką temperaturę dochodzącą do 800 stopni C. Spaliny schładzają się w reakcji w katalizatorze oraz przepływając przez tłumiki i rury prowadzące, a przy wylocie z układu osiągają temperaturę 200 - 300 stopni. Sprawia to, że najwięcej kondensatu z pary wodnej zbiera
się w tylnym tłumiku. Ten kondensat niszczy od wewnątrz blachę, z której wykonano tłumik nawet wtedy, gdy samochód stoi w garażu.

Na częstotliwość wymiany tłumików mają wpływ następujące czynniki: ilość przejeżdżanych kilometrów, jakość paliwa, jakość nawierzchni dróg, częstość używania samochodu zimą oraz jakość stosowanych części zamiennych. Tłumiki na rynek części zamiennych dostarczane są przez mniejszych producentów, w ASO oferowane są części oryginalne z logo producenta auta.

Brak pieniędzy i chęć dokonywania tanich napraw powoduje, że właściciele kupują elementy, które oferowane są za najniższe ceny. Taka tendencja występuje w Polsce od czasu, gdy na rynku pojawiły się relatywnie tanie używane samochody importowane. Zakup i montaż najtańszego wyrobu nie zawsze jest optymalny, bowiem jednorazowy mniejszy wydatek, może skutkować krótszym czasem użytkowania tłumika. Źle wykonana kopia często jest niewłaściwie dopasowana do pozostałych części co zmusza do ingerencji w oryginalne mocowania, przedłuża czas montażu i wpływa na wzrost kosztów.

Profesjonalni wytwórcy krajowi dysponują właściwą technologią i używają importowanych materiałów (blachy i rury obustronnie aluminiowane, wypełniacze z włókien szklanych), dzięki czemu ich produkty cechują się trwałością, odpornością na czynniki powodujące korozję i są dobrze dopasowane do geometrii podwozia. Ceny tych wyrobów są niższe od cen produktów importowanych. Do największych producentów należą Polmo Ostrów, Asmet, Izawit, Polmo Brodnica. Wśród dostawców zagranicznych należy wymienić trzy firmy: Bosal, Walker i Tesh. Aby konkurować cenami z polskimi zakładami niektórzy zagraniczni producenci dzięki standaryzacji produkcji i zaprzestaniu tłoczeń firmowego logo na blachach wprowadzili specjalne linie tańszych tłumików. Produkty z polskich fabryk i nieco droższe wyroby importowane można w sposób odpowiedzialny polecić do zakupu. Natomiast tłumiki spawane palnikiem wykonane z blachy stalowej nie mającej pokrycia antykorozyjnego nie będą miały zadowalającej trwałości i są do zaakceptowania tylko w
przypadku nietypowych układów wydechowych, do których nie można zdobyć części wykonanych w sposób profesjonalny.

Polmo Ostrów Polmo Brodnica Bosal
Skoda Octavia 2,0
Tylny 200 250 340
Przedni 160 200 480
Ford Escort 1,6
Tylny 220 260 460
Przedni 200 240 410

Autor: Grzegorz Wojtyrowski

dx6ja5q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dx6ja5q
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj