Trwa ładowanie...

Tłumaczymy, którą częścią pasa należy jeździć. Warto znać kilka zasad

Motocykl jest dużo węższy od samochodu, zatem w teorii jego kierowca ma sporą dowolność, czy jechać prawą, czy lewą stroną pasa ruchu. A może środkiem? Trzeba pamiętać, że przepisy jasno to definiują, ale jeszcze ważniejsze są zasady praktyczne.

Motocyklista powinien trzymać się możliwie blisko prawej stronyMotocyklista powinien trzymać się możliwie blisko prawej stronyŹródło: Getty Images, fot: Piotr Jaczewski
d2joget
d2joget

Zgodnie z przepisami "kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni". Temat można by na tym zakończyć, ale z jednej strony nawet prawo pozwala na więcej, a z drugiej warto pamiętać o kilku zasadach bezpieczeństwa, które wiążą się z jazdą motocyklem.

Już Prawo o ruchu drogowym wymienia dwa odstępstwa od obowiązku jazdy z prawej strony pasa ruchu:

  1. "Na skrzyżowaniu i bezpośrednio przed nim kierujący rowerem, motorowerem lub motocyklem może poruszać się środkiem pasa ruchu, jeśli pas ten umożliwia opuszczenie skrzyżowania w więcej niż jednym kierunku".
  2. "Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi – jeżeli zamierza skręcić w lewo".

Każdy motocyklista wie, że praktyka nieco różni się od teorii i bezpieczne pokonanie zakrętu, dziury, inne nierówności czy zanieczyszczenia na drodze powodują, że "możliwie blisko prawej krawędzi" niekoniecznie oznacza "z prawej strony pasa". Nie brakuje też osób, które jazdę środkiem pasa tłumaczą bezpieczeństwem – chęcią zachowania bezpiecznej odległości z obu stron czy lepszym zaznaczeniem swojej obecności w ruchu.

d2joget

Trzeba jednak pamiętać o jeszcze jednej zasadzie związanej z bezpieczeństwem. Większość pojazdów na drogach to samochody, a to oznacza, że właśnie na środku pasa zbiera się najwięcej zanieczyszczeń. Z jednej strony jest to wszelkiego rodzaju kurz i piach odgarniany przez opony, a z drugiej smar i olej. Szczególnie dużo tych ostatnich może zbierać się przy skrzyżowaniach i należy o tym pamiętać mocniej hamując – jeśli tylko nawierzchnia jest równa na całej szerokości, to środek pasa zapewni gorszą przyczepność.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d2joget
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2joget
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj