Testujemy Peugeota 207 1.6 THP 150
Nie wszyscy planujący kupno małego samochodu chcą auta taniego, zużywającego niewiele paliwa. Niektórym marzy się pojazd o sportowym charakterze. Z myślą o takich klientach Peugeot przygotował 150-konną „207”.
Cechy szczególne
3-drzwiowy Peugeot 207 dostępny jest na naszym rynku z trzema silnikami benzynowymi: 1,4 l/75 KM; 1,4 l/90 KM i 1,6 l/120 KM. Można go też kupić z dieslami: 1,4 l/70 KM; 1,6 l/90 KM i 1,6 l/110 KM. Tym, dla których osiągi wymienionych jednostek wydają się niewystarczające, generalny importer oferuje na specjalne zamówienie 207 1.6 THP 150 KM.
W porównaniu do pozostałych wersji samochód ten ma oczywiście mocniejszą jednostkę napędową, ale na tym różnice się nie kończą. Układ zawieszenia samochodu został zmodyfikowany w celu zapewnia sportowych wrażeń z jazdy. Zmiany polegały m.in. na zwiększeniu sztywności tylnej belki skrętnej o 12,5 proc. oraz nadaniu nowej charakterystyki pracy hydraulicznym amortyzatorom.
W układzie hamulcowym zastosowano z przodu wentylowane tarcze o średnicy 283 mm i grubości 26 mm a z tyłu pełne tarcze 249 x 9 mm. Standardowo samochód wyposażany jest panoramiczny szklany dach i światła doświetlające zakręty.
Stylizacyjnie 150-konna „207” wyróżnia się większą ilością spojlerów, 17-calowymi obręczami kół wykonanymi z lekkich stopów i chromowaną końcówką układu wydechowego. Nie zapomniano też o aluminiowych elementach wykończeniowych wnętrza (pedały, końcówka dźwigni zmiany biegów), białych tarczach zegarów i głębiej wyprofilowanych fotelach przednich.
Silnik
Jednostka napędowa 1,6 l rozwijająca moc 150 KM powstała we współpracy koncernu PSA Peugeot Citroen z Grupą BMW. Ten czterocylindrowiec z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem zmiennych faz rozrządu rozwija moc maksymalną 150 KM przy 5 800 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 240 Nm dostępny jest już przy 1400 obr./min.
Takie parametry udało się uzyskać m.in. dzięki zastosowaniu turbosprężarki typu Twin-Scroll. Mówiąc najprościej charakteryzuje się ona tym, że spaliny z poszczególnych cylindrów rozdzielone są aż do momentu wejścia turbiny, co pozwala lepiej wykorzystać ich dynamikę. Dzięki temu wzrost ciśnienia rozpoczyna się już przy 1000 obr./min.
Na plus zasługuje bardzo dobre wyciszenie wnętrza i jednostki napędowej. Dźwięk silnika zaczyna przeszkadzać dopiero przy ok. 3900 obr./min. Testowe zużycie paliwa w trasie (włączona klimatyzacja, spokojna jazda prędkości do 110 km/h) wyniosło 6,3 – 6,4 l/100 km. W mieście 150-konny Peugeot 207 na przejechanie 100 km potrzebował 9,7 l/100 km. To nieco więcej niż podaje producent, ale zapotrzebowanie na benzynę można uznać za adekwatne do osiągów. *Wrażenia z jazdy *
Ci, którzy oczekują od 150-konnego Peugeota 207 sportowego zacięcia, nie powinni czuć się zawiedzeni. Samochód sprawnie przyspiesza, nawet przy niskich obrotach silnika. Utwardzone zawieszenie pozwala na szybsze pokonywanie zakrętów i pewniejszą jazdę przy wyższych prędkościach. Jego parametry dobrano przy tym tak, aby nie ucierpiał zbytnio komfort podróżowania.
Pokryta skórą kierownica dobrze leży w dłoniach, a cały układ kierowniczy pracuje precyzyjnie. Fotele przednie dobrze podtrzymują ciało w łukach. Nie są przy tym wąskie, jak ma to miejsce np. w Suzuki Swifcie. Na tylnej kanapie brakuje nieco miejsca na nogi.
Zegary są czytelne, a komputer pokładowy, którego kolorowy wyświetlacz znajduje się na panelu centralnym, jest łatwy w obsłudze. Minus należy się projektantom za zbyt gęste rozmieszczenie przycisków sterowania radiem, co utrudnia nieco korzystanie z niego, a na dodatek nie wygląda zbyt estetycznie.
Podsumowanie
Peugeot 207 1.6 THP 150 to propozycja dla tych, którzy nie potrzebują stricte sportowego samochodu, a jednocześnie nie satysfakcjonuje ich zwykłe przemieszczanie się z miejsca na miejsce. Mały Peugeot zapewnia dobre osiągi, a przy tym. Jego „wadą” może okazać się cena. Mimo bogatego wyposażenia i mocnego silnika kwota ok. 60 tys. zł za niewielkie w przecież auto jest dość wysoka.
Typ silnika | Benzynowy |
---|---|
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 150/5800 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 240/1400 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 8,7 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 210 |
Pojemność bagażnika (l): | 270/923 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 5,6/9,3 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 403,0 x 172,0 x 147,2 |
Rozstaw osi (cm): | 254,0 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 2/12 |
Cena (zł): | na specjalne zamówienie, ok. 60 000 |
Poduszki powietrzne | 6 |
---|---|
Układ ABS | S |
Układ stabilizacji toru jazdy | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie | S |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S |
Klimatyzacja automatyczna | S |
Komputer pokładowy | S |
Radioodtwarzacz CD/MP3 ze sterowaniem w kierownicy | S |
Regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach | S |
S - wyposażenie seryjne
Przestronność wnętrza | * | Dość dużo miejsca z przodu. Pasażerom siedzącym z tyłu może brakować przestrzeni na nogi. |
---|---|---|
Silnik | 150-konna jednostka zapewnia dobre osiągi. Dużym plusem jest osiąganie wysokich wartości momentu przy niskich obrotach. | |
Poziom hałasu | * | Bardzo dobrze wyciszony silnik i kabina sprawiają, że wewnątrz nie jest głośno. |
Zużycie paliwa | Odbiega nieco od podawanego przez producenta, ale biorąc pod uwagę osiągi jest do zaakceptowania. | |
Wyposażenie | Bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego oraz komfortu podróżowania. |
Autor: Maciej Pobocha