Trwa ładowanie...

TEST: Suzuki Alto 1.0 Comfort - Niedrogo do miasta

TEST: Suzuki Alto 1.0 Comfort - Niedrogo do miastaŹródło: Marek Wieliński
dx6ja5q
dx6ja5q

Jeżeli od samochodu do miasta oczekujesz komfortu, dużej przestrzeni we wnętrzu, przepastnego bagażnika, a przy tym rozsądnej ceny i niskiego spalania, musisz pogodzić się z myślą, że takie auto nie istnieje. Najmniejsze samochody to na ogół kompromis. Niska cena wynika z tego, że zrezygnowano z wielu dodatków, które mogłyby nadmiernie ją zwiększyć. Zalet trzeba szukać gdzie indziej. To przede wszystkim łatwość manewrowania oraz niski koszt zakupu i eksploatacji. Takim właśnie autem jest <a href="https://autokult.pl/t/51007,suzuki-alto">Suzuki Alto</a>.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Tanie podróżowanie z punktu A do punktu B. Z całą pewnością w tym samochodzie możecie na to liczyć. Alto powstaje w zakładach Maruti w Indiach. Już wcześniej produkowano tam inne modele Suzuki. Wykorzystanie jednej z najtańszych na świecie fabryk nie odbiło się negatywnie na jakości montażu. Rękę oszczędnych księgowych widać jednak we wnętrzu. Zwłaszcza, jeśli chodzi o jakość zastosowanych w dwukolorowym wnętrzu materiałów.

Model Alto jest w ofercie firmy Suzuki już od 30 lat. Doczekał się pięciu generacji. Obecna debiutowała wiosną 2009 roku, niespełna rok później pojawiła się w sprzedaży w Polsce. Co ciekawe, Alto stanowi wewnętrzną konkurencję dla pozycjonowanego w tym samym segmencie modelu Splash. Oba auta mają nawet taki sam rozstaw osi: 2,35 m. Tyle, że Alto jest oczywiście krótsze. Jego całkowita długość to 3,5 m.

* TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA TESTOWANEGO SUZUKI ALTO 1.0 COMFORT * Ponieważ osie znajdują się dokładnie na samym początku i samym końcu auta, a karoseria ma prosty, regularny kształt, manewrowanie jest niezwykle łatwe. Mamy znakomitą widoczność we wszystkich kierunkach. Najmniejsze Suzuki z łatwością można wpasować w najciaśniejsze miejsca postojowe.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Z przodu zwracają uwagę charakterystyczne, duże reflektory i szeroki pas blachy, pod którym umieszczono osłonę wlotu powietrza do chłodnicy. Samochód kończy się opadającą niemal pionowo pokrywą bagażnika. Z tyłu wyróżniają go ciekawie ukształtowane lampy i duża powierzchnia zderzaka. Boczną linię auta poprowadzono łagodnie, tylko z przodu i z tyłu zdecydowano się na odrobinę ekstrawagancji. Projektantom zależało na tym, żeby samochód spodobał się przede wszystkim kobietom.

dx6ja5q

Wnętrze, jak na tą klasę auta, z całą pewnością można nazwać przestronnym. To zasługa osi rozmieszczonych na krańcach samochodu. Podróż przez miasto, nawet dla czterech osób nie będzie uciążliwa. Zarówno na przednich siedzeniach, jak i tylnej kanapie. To zresztą maksymalna liczba osób, wpisana w dowodzie rejestracyjnym. Dla pięciu nie starczyłoby miejsca.

Siedząc z przodu możemy zapomnieć o regulacji zagłówków, ponieważ zostały zintegrowane z oparciami foteli. Siadając za kierownicą z pewnością nie pogubimy się w gąszczu przycisków, bo... jest ich zaledwie kilka. Kierownica ma tylko pionową regulację, ale nawet wysoki kierowca jest w stanie znaleźć dla siebie optymalną pozycję.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Niestety, przy tak niewielkich wymiarach zewnętrznych i mocno ściętym nadwoziu gdzieś musiało zabraknąć miejsca. Ucierpiała pojemność przestrzeni bagażowej, która wynosi zaledwie 129 litrów. Niewiele pomoże złożenie tylnej kanapy. Gdy to zrobimy, zwiększymy pojemność bagażnika do 367 litrów.

dx6ja5q

Nie ulega wątpliwości, że mamy do czynienia z autem budżetowym. Plastikowe zderzaki stanowią większą część powierzchni przodu i tyłu auta, a szyby w tylnych drzwiach można jedynie uchylać, podobnie jak w konkurencyjnych "trojaczkach z Kolina" - Toyocie Aygo, Peugeocie 107 i Citroenie C1.

<a href="http://moto.wp.pl/suzuki-alto-1-0-comfort-6062062873719937g">TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA TESTOWANEGO SUZUKI ALTO 1.0 COMFORT</a>

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Kolejna oszczędność to brak po stronie kierowcy przycisku sterowania elektrycznie podnoszoną szybą pasażera. Zrezygnowano z niego zakładając, że przy tak nieznacznej szerokości nadwozia kierowca bez problemu dosięgnie do znajdującego się po drugiej stronie przycisku. To samo będzie musiał zrobić chcąc wyregulować lusterka. Podsufitkę i osłonę przestrzeni bagażowej, pozbawioną podnoszących ją linek, wykonano z najtańszych materiałów.

dx6ja5q

Pod maską zamontowano trzycylindrowy, niespełna litrowej pojemności silnik benzynowy o mocy 68 KM, osiąganej przy 6000 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym zaledwie 90 Nm, dostępnym przy 3400 obr./min. Wyboru nie ma. To jedyna jednostka oferowana w tym aucie, ale wystarczy, biorąc pod uwagę masę Alto, wynoszącą 885 kg. To niezbędne minimum, bo osiągi autka nie są porywające. 14 sekund do setki wystarczy by spokojnie jechać przez miasto, ale staje się problemem, gdy trzeba szybko wyprzedzić wolniejszy pojazd poza miastem. Kiepskie osiągi rekompensuje niskie zużycie paliwa, średnio około 5-6 l/100km. Na trasie około 4,5 l/100 km. Prędkość maksymalna to według producenta 155 km/h.

Zawieszenie jest kompromisem pomiędzy bezpieczeństwem jazdy a względnym komfortem podróżowania. Niestety, małe auto mocno podskakuje na poprzecznych nierównościach nawierzchni. Elektrycznie wspomagany układ kierowniczy dokładnie informuje o tym co dzieje się z przednimi kołami, ale 5-biegowa skrzynia działa niezbyt precyzyjnie. Trzycylindrowy silnik, zwłaszcza podczas pracy na jałowym biegu i w dolnym zakresie obrotów jest źródłem dość silnych wibracji, a przy wyższych obrotach, także sporego hałasu.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Suzuki Alto jest za to całkiem bogato wyposażone pod względem bezpieczeństwa. Niezależnie od wersji w standardzie otrzymujemy przednie i boczne poduszki powietrzne, a także ABS z systemem wspomagania nagłego hamowania. Do tego pasy bezpieczeństwa - z przodu z regulacją wysokości i ogranicznikami napięcia, a także belki wzmacniające w drzwiach bocznych. Jest również system ISOFIX do szybkiego i bezpiecznego montażu dziecięcych fotelików.

dx6ja5q

Nie mogło zabraknąć podnoszącego komfort podróżowania wyposażenia, takiego jak automatyczna klimatyzacja, radio CD z MP3, elektryczna regulacja przednich szyb oraz centralny zamek.

<a href="http://moto.wp.pl/suzuki-alto-1-0-comfort-6062062873719937g">TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA TESTOWANEGO SUZUKI ALTO 1.0 COMFORT</a>

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Główne zalety tego małego japońskiego samochodu z Indii to przestronne jak na klasę A wnętrze, łatwość manewrowania w ciasnych uliczkach, niskie zużycie paliwa i rozsądna cena. 31 900 zł za wersję podstawową. Testowany model kosztuje 5000 zł więcej. Trzeba jednak pamiętać, że Suzuki proponuje spore rabaty. W zależności od wersji od 3 do 5 tys. zł.

dx6ja5q

Suzuki Alto to dobry samochód dla żyjących w mieście singli i młodych małżeństw, które potrzebują niewielkiego, ekonomicznego, niedrogiego w eksploatacji samochodu o niskim poziomie awaryjności. Jeśli odrzucimy uprzedzenia i będziemy kierować się wyłącznie stroną praktyczną, okaże się, że to całkiem ciekawa propozycja. Pod warunkiem, że od małego samochodu do miasta nie będziemy oczekiwać zbyt wiele. Jak na "dolną półkę" klasy A w przypadku Alto i tak otrzymujemy całkiem sporo.

WP: Marek Wieliński

"TEST: Suzuki Alto 1.0 Comfort - Dane Techniczne" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R3, benzynowy, 12-zaworowy"
Pojemność silnika cm3 "996"
Moc KM / przy obr./min "68 / 6000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "90 / 3400"
Skrzynia biegów "5-biegowa, manualna"
Prędkość maksymalna km/h "155"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "14,0"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "5,5 / 3,8 / 4,4"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "6,0 / 4,5 / 5,0"
Pojemność bagażnika min./max. / l "129 / 367"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "3500 / 1600 / 1470"
Cena wersji podstawowej w zł "31 900"
Cena testowanego modelu w zł "36 900"
Plusy null
Minusy null
dx6ja5q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dx6ja5q
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj