Test opon zimowych ADAC 2013/2014
Jesień zdążyła już zadomowić się na dobre. To najlepszy czas, by pomyśleć o zimowym ogumieniu. Jeśli wysokość ich bieżnika spadła już do 3,5 mm, warto pomyśleć o nowym komplecie. Powstaje jednak pytanie: jaki model kupić? Odpowiedzi może nam udzielić test przeprowadzony przez niemiecki automobilklub ADAC. Nasi sąsiedzi tym razem sprawdzili również polskie opony, chętnie kupowane przez naszych rodaków.
Począwszy od 1 listopada 2012 roku sprzedawcy opon i ich producenci mają obowiązek udostępniania etykiet prezentujących ich podstawowe własności. Jest to rozwiązanie podobne do tego, jakie od lat funkcjonuje w świecie sprzętu AGD. Czego dowiemy się z naklejek na oponach? Są tam dane na temat poziomu przyczepności na mokrej nawierzchni, wartości wytwarzanego podczas jazdy hałasu oraz oporów toczenia. Pierwszą i ostatnią z tych informacji przedstawia się w postaci litery, zawierającej się w skali od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" - najlepszy. Taka podpowiedź z pewnością pomoże w dokonaniu właściwego wyboru opon kierowcom, którzy dotąd nie podchodzili do tej kwestii zupełnie świadomie. Trzeba jednak pamiętać, że tych nalepek nie można traktować jak wyroczni. Jest tak przede wszystkim dlatego, że nie znajdziemy na nich informacji o przyczepności na suchej nawierzchni oraz na śniegu i lodzie w przypadku ogumienia zimowego. By wybrać najlepsze opony, trzeba więc sięgnąć do testów
ogumienia, a jedne z najważniejszych w Europie przeprowadza niemiecki automobilklub ADAC.
Rozmiar 185/60 R 15 T
Opony w tym formacie najczęściej trafiają do samochodów kompaktowych. Spośród siedemnastu modeli przetestowanych przez Niemców siedem zasłużyło na ocenę „dobrą”. Oto one w kolejności od najlepszej.
Continental ContiWinterContact TS850 - opona otrzymała najwyższe spośród testowanego ogumienia oceny za jazdę na mokrej nawierzchni, śniegu i lodzie; wynik na suchym asfalcie należy uznać za średni. Opona Continentala okazała się również najcichsza spośród testowanych w tym rozmiarze i uzyskała jeden z najlepszych rezultatów pod względem ekonomii jazdy. Cena - ok. 270 zł
Dunlop Winterresponse 2 - opona tylko nieznacznie ustępuje propozycji Continentala w jeździe po lodzie, generowanego hałasu, a nieco wyprzedza ją pod względem ekonomii jazdy. Cena - ok. 250 zł
Firestone Winterhawk 3 - trzecie miejsce w zestawieniu zajęła opona z nieco niższej półki cenowej; amerykańsko-japońska propozycja na suchej i mokrej nawierzchni radzi sobie lepiej niż Dunlop i Continental, ale ustępuje im nieco na śniegu i lodzie. Cena - ok. 200 zł
Michelin Alpin A4 - zajęła czwarte miejsce w teście dzięki zrównoważonym, choć nie wybitnym, rezultatom na każdej nawierzchni oraz doskonałym wynikom w dziedzinie ekonomii jazy i nośności. Cena - ok. 270 zł
*Nokian WR D3 *- skandynawska opona w cenie nieco przekraczającej poziom Firestona oferuje najlepszy w zestawieniu wynik na suchej nawierzchni i dobre, zrównoważone parametry w pozostałych przypadkach. Cena - ok. 210 zł
Goodyear UltraGrip 8 - lepiej radzi sobie na śniegu niż na pozostałych nawierzchniach, ale wciąż są to dobre wyniki. Cena - ok. 270 zł
Semperit Speed-Grip 2 - opony wyróżniają się niskimi oporami toczenia; również w pozostałych kategoriach notują niezłe wyniki. Cena - ok. 220 zł
Wśród ogumienia, które zdaniem testerów ADAC zasłużyło na miano zadowalających znalazły się: Vredestein Snowtrac 3, Barum Polaris 3, Pirelli Winter 190 Snowcontrol 3, GT Radial Champiro WinterPro, Hankook Winter i*cept RS (W442), Falken HS-449 Eurowinter, a także Kleber Krisapl HP2.
Niemcy odradzają natomiast zakup opon Nexen Eurowin 600, Kormoran Snowpro b2 oraz Marangoni 4 Winter E+. Polskie Kormorany uzyskały najgorszy w testowanej stawce wynik na suchej nawierzchni i jeden z najgorszych na mokrej oraz pod względem generowanego hałasu. ma jednak niskie opory toczenia i nieźle zachowuje się na śniegu i lodzie.
225/45 R 17 H
Jakie opony na zimę warto założyć do samochodu segmentu D lub większego? Niemiecki automobilklub ADAC przetestował również ogumienie pasujące na siedemnastocalowe felgi. Na ocenę „dobrą” zasłużyły już jednak tylko cztery opony. Oto wyniki testów od najlepszej do najgorszej - zdaniem testerów - propozycji.
Continental ContiWinterContact TS850 - zwycięzca, który wygrał również w mniejszym rozmiarze, oferuje doskonałe parametry na suchej nawierzchni, na śniegu oraz w kwestii nośności; podczas jazdy na mokrym asfalcie oraz lodzie, pod względem generowanego hałasu i oporów toczenia również jest bardzo dobrze. Ta opona nie ma słabych punktów. Cena - ok. 630 zł.
Bridgestone Blizzak LM-32 S - niskie opory toczenia i świetne zachowanie na suchej oraz mokrej nawierzchni, a także dobre na śniegu i lodzie - to główne cechy tej opony; pasażerom i kierowcy nie powinien również doskwierać hałas. Cena - ok. 530 zł.
Michelin Alpin A4 - na suchym asfalcie i lodzie nie ustępuje wyżej sklasyfikowanym propozycjom; nieco gorzej spisuje się na mokrej nawierzchni i śniegu, a także generuje większy hałas i nie ograniczy zużycia paliwa. Cena - ok. 640 zł.
Uniroyal MS plus 77 - świetnie radzi sobie na śniegu i jest ekonomiczna (w obydwu kategoriach drugie miejsce w teście), ma natomiast średnie własności na suchym i mokrym asfalcie oraz lodzie; należy do grupy nieco głośniejszych opon. Cena - ok. 490 zł.
Testerzy ADAC aż dziewięć modeli ogumienia określili jako zadowalające. Wśród nich znalazły się: Goodyear UltraGrip 8 Performance, Nokian WR D3, Dunlop SP Wintersport4D, Fulda Kristall Control HP, Semperit Speed-Grip 2, ESA-TECAR Supergrip 7+ HP210, Pirelli Winter Sottozero 3, Hankook Winter i*cept RS (W442) oraz Toyo Snowprox S953.
Niemieckiego testu nie zdały opony Interstate Winter IWT-2 oraz Sailun Ice Blazer WS-2.
Źródło: ADAC
tb/sj/tb, moto.wp.pl