Trwa ładowanie...

Test: BMW 118d EfficientDynamics

Test: BMW 118d EfficientDynamics
de7wiag
de7wiag

Jak zwykłe BMW serii 1 może stać się nieprzeciętnym narzędziem do oszczędzania? Dzięki pakietom EfficientDynamics "jedynka" jest dowodem na to, że hasło reklamowe może przekładać się na praktykę.

(fot. Mikołaj Urbański)
Źródło: (fot. Mikołaj Urbański)

Kluczyk odbierałem z nastawieniem, czy aby za kierownicą 118d nie przyjdzie mi przysypiać. Nie będę Was przekonywał, że "jedynka" jest szybka. Bo zbyt żwawa nie jest. Ale nie o adrenalinę i przeciążenia tu jednak chodzi. Ma natomiast mały apetyt na paliwo. Rzecz ujmując najprościej, zapotrzebowanie BMW 118d na niezbędną samochodom ciecz jest co najmniej niskie, żeby nie powiedzieć skandalicznie małe.

de7wiag

Auto potrafi przecież "zrobić" ponad 1000 kilometrów na jednym baku bez pchania i zjeżdżania z górki na wyłączonym silniku! Podczas testu unikałem pomysłów rodem ze scenariusza "o kropelce". Z Warszawy do Katowic nie jechałem więc za tirem trzy dni ze złożonymi lusterkami. Po Polsce przemieszczałem się w miarę normalnym tempem, przestrzegając przepisów i zasad zdrowego rozsądku. Efekt? Według mojej oceny, nadspodziewanie dobry. Średnio na każde przejechane 100 kilometrów testowane auto "pochłonęło" tylko 4,6 litra paliwa.

(fot. Mikołaj Urbański)
Źródło: (fot. Mikołaj Urbański)

Czterocylindrowa jednostka wysokoprężna potrafi więc w sposób mocno kontrolowany opróżniać zbiornik paliwa. Tyle już wiemy. Na tym jednak nie koniec niespodzianek. Pod prawą nogą nadal do dyspozycji mamy 143 KM oraz 300 Nm. Jak już wspomniałem, "jedynka" z takim silnikiem bardzo szybka z pewnością nie jest. Za to na pewno jest skutecznym i pewnym środkiem lokomocji. A to już całkiem dużo.

de7wiag

Pomimo że to najmniejsze auto z monachijskiej rodziny, konstruktorzy nie zrezygnowali z typowych dla BMW zalet. Skrzynia biegów pracuje więc z lekko wyczuwalnym, acz dodającym precyzji oporem, zawieszenie gotowe jest także sprostać szybszym i krętym odcinkom drogi, a wspomaganie działa poprawnie. Jazda z maksymalną prędkością ponad 200 km/h, chociaż kosztuje więcej spalonych litrów paliwa, pozostaje jednak w zasięgu 118d.

Kto pyta, nie błądzi, ja więc spytam: czy macie świadomość, jak daleko sprawy zabrnęły? To już nie jest tylko kwestia poruszana przez "zielonych". Ekologia uważana jest przez wielu za złoty interes XXI wieku. Hybryda tu, elektryczny pojazd tam - kup pan "zielone" auto. W ten czy inny sposób producenci samochodów na całym świecie łapią coraz to nowych wrażliwych na ekologię klientów.

(fot. Mikołaj Urbański)
Źródło: (fot. Mikołaj Urbański)

Wprowadzana do wszystkich modeli BMW technologia EfficientDynamics odnotowała pierwszy duży sukces. Już w sierpniu, dodam, że ponad dwa lata temu, czyli w 2008 roku, milionowy egzemplarz seryjnego auta wyposażonego właśnie w technologię zmniejszającą emisję CO2 trafił w ręce szczęśliwego nabywcy. Niemieckiego, rzecz jasna, zresztą prawnika z zawodu. Wszystko może byłoby i dobrym tematem na okładki tabloidów, na przykład pod tytułem "Monachium zbija kasę na ekologii", gdyby nie jeden fakt.

de7wiag

Otóż elementy odpowiedzialne za odzyskiwanie energii podczas hamowania, funkcję automatycznego włączania i wyłączania silnika oraz wskaźnik zmiany biegów w BMW dostaniemy bez nadwyżkowych opłat. Znajdują się one na liście dodatkowego bezpłatnego wyposażenia! A zatem jeżeli chcecie truć mniej niż zwierzęta na pastwiskach, możecie wyposażyć nowo nabyte BMW w EfficientDynamics. Za darmo, przynajmniej tyle wynika z oficjalnych cenników.

(fot. Mikołaj Urbański)
Źródło: (fot. Mikołaj Urbański)

Do czego najtrudniej przyzwyczaić się za kółkiem prezentowanego samochodu? Chyba do systemu Auto Start Stop. Cisza w oczekiwaniu na zielone światło we wnętrzu auta z dieslem pod maską brzmi nieco złowrogo. Poza tym wymowne spojrzenia innych kierowców. Chmurki do tego komiksu dopiszcie sobie sami. Przyznacie, że facet w "jedynce" gaszący silnik po każdym zatrzymaniu auta może budzić różne, w tym śmieszne, skojarzenia. Wyobrażacie sobie taką scenę? Może być dziwna i zabawna.

de7wiag

Wnętrze naszej "jedynki" jest standardowo czarne z popielatymi wstawkami. Dobre materiały są więc na miejscu i odpowiednio spasowane. Jedynie mało jest elementów rozjaśniających nieco ponurą atmosferę tego wnętrza. Kilka ozdobnych listew i już. Można chyba rozwinąć ten temat i wprowadzić więcej życia do starzejącego się kokpitu serii 1.

Nie zmieniłbym z pewnością kierownicy testowanej wersji oraz przednich foteli. Ich dobre podparcie oraz wielofunkcyjność kółka mają spore znaczenie. W polskim pakiecie za nieco ponad 10 tysięcy złotych dostaniemy także dodatkowe schowki, biksenonowe reflektory i halogeny oraz automatyczną klimatyzację. Jeżeli już miałbym się czepiać, duży ekran nawigacji mógłby wyrastać nieco mniej dramatycznie nad środkowymi dyszami nawiewów.

* TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ TEGO BMW * Za podstawową wersję serii 1 wyposażoną w pięcioro drzwi oraz opisaną jednostkę napędową przyjdzie nam zapłacić nie mniej niż 116 200 złotych. Sporo, nawet biorąc pod uwagę listę darmowych gadżetów EfficientDynamics.

Mikołaj Urbański

de7wiag
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
de7wiag
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj