Trwa ładowanie...
29-10-2015 11:42

Tego nie wiedzieliście – 10 ciekawostek o koncernie Shell

Tego nie wiedzieliście – 10 ciekawostek o koncernie ShellŹródło: Shutterstock
d6y8xdh
d6y8xdh

Środki smarne Shell to jakość sama w sobie. Decydują o tym niezwykli ludzie, zawrotne sumy przeznaczane na badania i niesamowite technologie. Doskonała skuteczność i bogaty asortyment sprawiają, że oleje Shell od lat cieszą się uznaniem konsumentów. To jednak nie wszystko. Na pewno nie wiedziałeś , że…

  1. Wszystko zaczęło się w Londynie. To tam niecałe 200 lat temu żył Marcus Samuel, kupiec trudniący się handlem antykami i importem muszli z Dalekiego Wschodu. Jego przedsięwzięcie wraz z upływem lat przekształciło się w intratną firmę importowo-eksportową, którą rozwinęli jego synowie, Marcus Junior i Sam. Przełomowy dla zapotrzebowania na paliwo transportowe był rok 1886, w którym powstał pierwszy silnik spalinowy. Przedsiębiorczy bracia, wykorzystując swoje doświadczenie przewozowe, zaczęli wówczas trudnić się masowym przewozem ropy naftowej. Dzięki temu już przed końcem lat 20. Shell osiągnął pozycję lidera wśród firm olejowych.
  2. Logo Shell ma równie wiekową historię. Jego pierwsza wersja powstała w 1901 roku i przedstawiała małżę. W 1904 roku zastąpiono ją wizerunkiem muszli Pecten, czyli przegrzebki, który po kilku modyfikacjach na przestrzeni lat przekształcił się w obecnie znane logo.
  3. Dlaczego muszla Shell jest żółto-czerwona? Barwy te wywodzą się od logo zastosowanego na stacjach usług Shell w Kalifornii. Spółka, otwierając tam swoje pierwsze stacje w 1915 roku, chciała odróżnić się od konkurencji. Dlatego postawiła na dwa żywe kolory. Wybrano je również z uwagi na fakt, że stan ten był silnie powiązany z Hiszpanią.
  4. Brytyjsko-holenderski koncern od lat współpracuje z wieloma markami samochodów, w tym z gwiazdą torów wyścigowych – Ferrari. Wystarczy tylko wspomnieć, że pierwszy w historii samochód włoskiego giganta wyjechał z fabryki w Maranello z silnikiem zalanym i chronionym olejami Shell. Współpraca tych dwóch firm trwa już ponad siedemdziesiąt lat!
  5. Shell zatrudnia około 92 tys. pracowników w ponad 70 krajach i terytoriach. Jego sprzedaż wynosi ok. 20,2 mln ton LNG rocznie, zaś produkcja 3,3 mln baryłek gazu i ropy naftowej dziennie. W samym 2013 roku firma przeznaczyła ok. 1,3 mln USD na badania i rozwój. To ogromne liczby.
  6. Koncern opracował i opatentował Technologię Shell PurePlus, będącą podstawą wytwarzania krystalicznie czystej bazy olejowej z gazu ziemnego, wykorzystywanej w olejach Shell Helix Ultra. W połączeniu z Technologią Aktywnego Oczyszczania pozwala ona utrzymać czystość silnika w stopniu bardzo zbliżonym do fabrycznej.
  7. Oleje silnikowe z linii Shell Helix Ultra nie tylko pozwalają zachować najlepsze paramenty eksploatacyjne silnika, lecz również – z racji niskiego parowania – gwarantują mniejszą liczbę dolewek. Dzięki bardzo dobrej pompowalności zapewniają łatwiejszy rozruch w niskich temperaturach. Cechy te sprawiają, że jednostka napędowa zalana olejem Shell Helix Ultra zużywa mniej paliwa*.
  8. Koncern Shell wraz z Qatar Petroleum jest właścicielem największej na świecie rafinerii Pearl GTL przetwarzającej gaz ziemny na paliwa płynne. Może ona produkować 30 000 baryłek olejów bazowych dziennie. Shell zatrudnia w niej ponad 80 naukowców, których zadaniem jest udoskonalanie procesu przemiany gazu w ciecz (gas-to-liquid, GTL). Stal wykorzystana do budowy zakładu GTL wystarczyłaby na skonstruowanie 10 wież Eiffla. Jeden reaktor GTL ma wagę zbliżoną do ciężaru 7 Boeingów 747!
  9. Firma prowadzi szeroko zakrojone działania mające na celu ochronę środowiska. Niezwykle istotną rolę odgrywają tutaj badania naukowe i, będące ich efektem, nowe technologie. To im zawdzięczamy fakt, że zakład produkcyjny Pearl GTL zaprojektowano w sposób pozwalający na pracę niewymagającą pobierania czystej wody z otaczającego go suchego terenu.
  10. Shell był pierwszą firmą, która zaproponowała stałym klientom w Polsce program lojalnościowy – SMART. Miało to miejsce w 1999 r. Obecnie koncern prowadzi w naszym kraju program lojalnościowy Shell ClubSmart.

*W oparciu o wyniki badań zużycia paliwa ACEA M 111 w porównaniu z olejem referencyjnym dla branży.

d6y8xdh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d6y8xdh
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj