Trwa ładowanie...
29-06-2016 11:30

Szlagierowy wirujący tłok Mazdy

Szlagierowy wirujący tłok Mazdy
d1wuq1e
d1wuq1e

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7957/renesis-award-01.jpg',352,527) ) |
| --- | Producenci aut zawsze mieli do wyboru dwie drogi: można było doskonalić klasyczne rozwiązania bądź pracować od podstaw nad zupełnie nowymi koncepcjami, które choć często wyglądają na znacznie sprawniejsze, nie znajdują zastosowania na masową skalę. Mazda postawiła na rozwiązanie niemal zapomniane i osiągnęła sukces. Po raz drugi z rzędu silnik Renesis o konstrukcji Wankla (z wirującym tokiem) zdobył światową nagrodę „Engine of The Year”.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7957/renesis-01.jpg',600,599) ) |
| --- | Jury złożone z 50 dziennikarzy pochodzących z 22 krajów rokrocznie nagradza najlepsze jednostki napędowe. Silniki przyporządkowane są do 8 grup w zależności od pojemności skokowej. Jury wybiera najlepszy silnik w każdej z grup a następnie głosuje nad zwycięzcą w kategorii generalnej – „International Engine of The Year”. Dodatkowo przyznawane są wyróżnienia: „debiut roku”, „najlepsze osiągi” oraz „ekonomiczne zużycie paliwa”. W zeszłym roku RENESIS zdobył główną nagrodą i wyróżnienie za debiut roku. W tym roku, wygrał rywalizacje w swej kategorii: od 2, 5 do 3 litrów pojemności skokowej. Nagrodę odebrał Jeff Guyton, wiceprezes Mazda Motor Europe podczas uroczystości towarzyszącej wystawie Engine Expo 2004 w Stuttgarcie.

Najlepsze silniki w kategorii od 2,5 do 3 litrów pojemności skokowej:

  1. Mazda RENESIS 2.6 (RX-8) 252 pkt.
  2. BMW Diesel 3.0 (330d, X3, 530d, X5, 730d) 242 252 pkt.
  3. BMW 6-cylindrowy, benzynowy 3.0 (Z4, 330i, X3, 530i, X5, 730i) 189 252 pkt.
  4. Subaru 3.o (Legacy, Outback) 133 252 pkt.
  5. Audi Diesel 3.0 V6 (A6, A8) 70252 pkt.
  6. Mercedes-AMG Diesel 3.0 (C-Class) 68252 pkt.
d1wuq1e

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/793/mazda-rx8-01.jpg',349,237) ) |
| --- | Konstrukcja Wankla (z wirującym tokiem) ma na pozór same zalety: ma dziecinnie prostą konstrukcję a co za tym idzie niewielkie rozmiary i wagę, ponadto silnik z tłokiem wirującym pracuje niezwykle równo – poziom hałasu i wibracji jest nieporównywalnie niższy niż w przypadku jednostek konwencjonalnych. Wadą eksploatacyjną jest nieco wyższe zużycie paliwa, jednak największe problemy sprawiała trwałość silnika, a mianowicie niewielka żywotność uszczelnień obrotowego tłoka. Dzisiaj jedynym samochodem korzystającym z wynalazku niemieckiego inżyniera jest Mazda RX8 – bardzo drogi sportowy samochód o znakomitych osiągach i wyraźnej paliwożerności. Ale czy kierowcy Porsche zwracają uwagę na taki parametr jak zużycie paliwa? W takim modelu z pewnością silnik Wankla wykazuje więcej zalet niż wad.

d1wuq1e
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1wuq1e
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj