Szlagierowy wirujący tłok Mazdy
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7957/renesis-award-01.jpg',352,527) ) |
| --- | Producenci aut zawsze mieli do wyboru dwie drogi: można było doskonalić klasyczne rozwiązania bądź pracować od podstaw nad zupełnie nowymi koncepcjami, które choć często wyglądają na znacznie sprawniejsze, nie znajdują zastosowania na masową skalę. Mazda postawiła na rozwiązanie niemal zapomniane i osiągnęła sukces. Po raz drugi z rzędu silnik Renesis o konstrukcji Wankla (z wirującym tokiem) zdobył światową nagrodę „Engine of The Year”.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7957/renesis-01.jpg',600,599) ) |
| --- | Jury złożone z 50 dziennikarzy pochodzących z 22 krajów rokrocznie nagradza najlepsze jednostki napędowe. Silniki przyporządkowane są do 8 grup w zależności od pojemności skokowej. Jury wybiera najlepszy silnik w każdej z grup a następnie głosuje nad zwycięzcą w kategorii generalnej – „International Engine of The Year”. Dodatkowo przyznawane są wyróżnienia: „debiut roku”, „najlepsze osiągi” oraz „ekonomiczne zużycie paliwa”. W zeszłym roku RENESIS zdobył główną nagrodą i wyróżnienie za debiut roku. W tym roku, wygrał rywalizacje w swej kategorii: od 2, 5 do 3 litrów pojemności skokowej. Nagrodę odebrał Jeff Guyton, wiceprezes Mazda Motor Europe podczas uroczystości towarzyszącej wystawie Engine Expo 2004 w Stuttgarcie.
Najlepsze silniki w kategorii od 2,5 do 3 litrów pojemności skokowej:
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/793/mazda-rx8-01.jpg',349,237) ) |
| --- | Konstrukcja Wankla (z wirującym tokiem) ma na pozór same zalety: ma dziecinnie prostą konstrukcję a co za tym idzie niewielkie rozmiary i wagę, ponadto silnik z tłokiem wirującym pracuje niezwykle równo – poziom hałasu i wibracji jest nieporównywalnie niższy niż w przypadku jednostek konwencjonalnych. Wadą eksploatacyjną jest nieco wyższe zużycie paliwa, jednak największe problemy sprawiała trwałość silnika, a mianowicie niewielka żywotność uszczelnień obrotowego tłoka. Dzisiaj jedynym samochodem korzystającym z wynalazku niemieckiego inżyniera jest Mazda RX8 – bardzo drogi sportowy samochód o znakomitych osiągach i wyraźnej paliwożerności. Ale czy kierowcy Porsche zwracają uwagę na taki parametr jak zużycie paliwa? W takim modelu z pewnością silnik Wankla wykazuje więcej zalet niż wad.