Trwa ładowanie...
d4gm014
1 września 2014, 13:54

Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Premium Plus: na podbój miasta

42
Share
d4gm014
d4gm014

Po siedmiu latach Suzuki prezentuje zupełnie nowe oblicze modelu SX4. Teraz to nie tylko samochód sprawny na śliskich nawierzchniach, ale również, a może raczej - przede wszystkim - uniwersalny i praktyczny. Zapewnia dobre warunki podróżowania czterem osobom i odpowiednią ilość miejsca dla ich bagażu. Nowe Suzuki SX4 S-Cross to najnowsza broń japońskiej marki w walce o klienta w niełatwym segmencie crossoverów. Dla Suzuki ten samochód to coś więcej, niż tylko kwestia bycia w tym segmencie. Na naszym rynku konkuruje z najchętniej kupowanym samochodem w tej klasie, Nissanem Quashquaiem. Mieliśmy okazję sprawdzenia bogato wyposażonej wersji Premium Plus z benzynowym silnikiem 1.6 i bezstopniową skrzynią CVT.

Suzuki SX4 S-Cross jest większy od poprzednika (modelu SX4). S-Cross to pełnowartościowy, kompaktowy crossover. Poprzednik dobrze sobie radził poza asfaltem, ale oferował ograniczoną ilość miejsca dla pasażerów tylnej kanapy oraz niewielki bagażnik o pojemności 270 l. Nowy model praktycznie nie ma z nim nic wspólnego, poza „SX4” w nazwie i dostępnością w wersji z napędem na cztery koła. Nowy S-Cross jest o całe 15 cm dłuższy, 1 cm szerszy i 3 cm niższy. Ma też mniejszy prześwit: 16,5 cm.

Pomimo większych wymiarów zewnętrznych, karoseria S-Crossa jest o 60 kg lżejsza od nadwozia mniejszego przecież modelu SX4, a cały samochód waży ok. 1250 kg. Znacznie lepsza jest również aerodynamika samochodu, co przekłada się na niższe zużycie paliwa.

Większe nadwozie to więcej miejsca dla pasażerów, zarówno na przednich siedzeniach, jak i na tylnej kanapie gdzie przybyło dużo przestrzeni przed kolanami. Jeszcze większą różnicę widać za tylną kanapą. Teraz możemy już mówić, że Suzuki SX4 S-Cross ma całkiem duży bagażnik. Jego pojemność to 430 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy: 875l. Do dyspozycji mamy też przestrzeń pod podłogą, a boczne, umieszczone za nadkolami schowki można demontować, zwiększając szerokość przedziału bagażowego. Próg załadunku znajduje się nisko nad ziemią, ułatwiając umieszczenie bagażu.

Nadwozie S-Crossa prezentuje się atrakcyjniej i nowocześniej, niż bryła poprzedniego modelu SX4, który produkowano we współpracy z Fiatem, który również oferował to auto pod nazwą Sedici.

Charakterystyczny przedni pas i boczne przetłoczenia dodają S-Crossowi charakteru. Wygląd może poprawić również, rozjaśniając przy okazji wnętrze, elektrycznie otwierany, panoramiczny dwuczęściowy dach o długości 1 m, który jako jedyny w tym segmencie oferuje możliwość otwarcia obu szklanych paneli. Po takiej operacji we wnętrzu S-Crossa poczujemy się prawie jak w kabriolecie. Niestety, testowana przez nas wersja tego udogodnienia w wyposażeniu nie miała.

d4gm014
(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Żeby właściwie ocenić ten samochód, w pamięci przez cały czas należy mieć poprzednika. Dawny SX4 był samochodem, który radził sobie z kiepskimi drogami, ale - w porównaniu z S-Crossem - miał nie za wiele do zaoferowania od strony praktycznej. W najnowszym Suzuki wyraźnie poprawiono też jakość materiałów zastosowanych do wykończenia wnętrza i stylistykę.

Jazda tym samochodem też jest zupełnie inna. To typowy crossover, który znakomicie czuje się w mieście. Mieliśmy okazję sprawdzić go właśnie w takich warunkach. Oczywiście, pozostała możliwość poruszania się w trudniejszym niż asfalt terenie i to całkiem sprawnie, gdy na pokładzie mamy nowy układ Allgrip 4WD z elektronicznie dołączanym napędem tylnej osi. Z pomocą pokrętła z przyciskiem, umieszczonego w środkowym tunelu możemy sterować jego pracą, wybierając jeden z czterech dostępnych trybów pracy: Auto, Sport, Snow i Lock. W trybie Auto priorytetem jest oszczędność paliwa. Napęd na tylną oś jest dołączany w nim tylko wtedy, gdy dochodzi do poślizgu kół.

d4gm014

Z kolei w trybie Sport wykorzystywana jest pełnia możliwości systemu 4WD oraz możliwości silnika. To ustawienie świetnie sprawdza się na stromych, krętych drogach, a także podczas dynamicznej jazdy. Siła napędowa w 20 proc. trafia do tylnej osi, później interweniuje ESP. Tryb Snow należy wybrać, gdy poruszamy się po śliskich lub ośnieżonych nawierzchniach. Tryb Lock działa do prędkości 60 km/h, zapewniając podział siły napędowej między osiami w proporcji 50:50, pozwalając wyciągnąć auto z piasku, błota lub głębokiego śniegu.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Dlatego S-Crossem możemy śmiało zjeżdżać z asfaltu. Wiadomo jednak powszechnie, że dla większości nabywców SUVów i crossoverów najbardziej liczy się bezpieczeństwo, dobra widoczność, wygląd, podwyższone zawieszenie i umieszczony wysoko nad drogą fotel, a nie możliwości w terenie. W tej kategorii potrzeb nowe Suzuki SX4 S-Cross odnajduje się idealnie.

d4gm014
(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Dłuższy SX4 S-Cross prowadzi się pewniej od poprzednika, lepiej radzi sobie w zakrętach, unikając nadmiernych przechyłów nadwozia. Ma większy o 10 cm rozstaw osi. Podwyższone zawieszenie gwarantuje brak problemów podczas parkowania na wysokich krawężnikach, dzięki kamerze cofania i czujnikom oraz dobrej widoczności we wszystkich kierunkach, parkowanie jest prostym manewrem. Na plus można zapisać także zwrotność S-Crossa.

d4gm014

Zawieszenie to rozsądny kompromis między komfortem, zdolnością pokonywania nierówności w terenie i bezpieczeństwem podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. W połączeniu ze sporym prześwitem sprawia, że możemy pewnie poruszać się po nieutwardzonych drogach, wyboistym terenie i – dla wielu, przede wszystkim – śmiało pokonywać dziurawe drogi, progi zwalniające i wspomniane już krawężniki w mieście.

Największym zaskoczeniem jest jednak silnik. Pod maską tego modelu możemy spotkać jedną z dwóch zmodernizowanych jednostek. Każda o takiej samej pojemności: 1.6 litra i mocy 120 KM. Różnią się jednak paliwem i maksymalnym momentem obrotowym. Diesel dysponuje 320 Nm, a jednostka benzynowa ma ich 156. Pod maską testowanego egzemplarza zamontowano benzynowy silnik 1.6 VVT, połączony z nową, bezstopniową skrzynią CVT.

Oba silniki znamy z poprzedniego wcielenia modelu SX4. Poddano je kuracji odmładzającej, której głównym celem było zmniejszenie zużycia paliwa. I rzeczywiście. Ekonomiczność silnika benzynowego potrafi zaskoczyć. Oczywiście, trzeba sobie jasno powiedzieć, że tylko tych którzy rozsądnie ochdozą się z gazem i nie stosują techniki jazdy typu „cegła”. Tej ostatniej nie jest się w stanie oprzeć żadna, najnowocześniejsza nawet konstrukcja. Jeżeli jednak zachowamy umiar i przez cały czas będziemy o nim pamiętać, wyniki na poziomie 4,5 l/100 km poza miastem i do ok. 6,4 l/100 km w mieście staną się normą. Producent nie rzuca obietnic na wiatr, podając katalogowe średnie spalanie na poziomie 5,5 l/100 km. To realny wynik.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Z całą pewnością możemy też liczyć na wysoką trwałość silnika benzynowego. Nie jest wysilony i nie ma turbosprężarki. To sprawdzona konstrukcja. Co ciekawe, jeżeli chcemy jeździć S-Crossem ekonomicznie, a korzystamy z niego głównie w mieście na stosunkowo krótkich dystansach, może się okazać że odpowiednik z turbodoładowaną jednostką wysokoprężną będzie zużywać więcej paliwa, o czym mogliśmy się przekonać podczas pierwszych jazd tym modelem w Barcelonie. W połączeniu z niższymi kosztami zakupu i eksploatacji decyzja wydaje się być prosta.

d4gm014
(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Jeszcze kilka słów o nowej skrzyni CVT. Skrzynie bezstopniowe nie cieszą się dobrą opinią, bo wymagają „kręcenia” silnika na wysokich obrotach, pogarszają osiągi i zwiększają zużycie paliwa. W tym przypadku postarano się by było inaczej. Wyjściem z sytuacji było opracowanie nowego sterownika, który sprawia, że teraz przyspieszanie nie wymaga wędrówki obrotomierza na czerwone pole. To zaskakujące jak łatwo poprawić skrzynię bezstopniową tak, by była przyjemna w użytkowaniu. I ekonomiczna, o czym mogą świadczyć wyniki zużycia paliwa.

d4gm014

Samochód przyspiesza płynnie, bez wibracji i nadmiernego hałasu. Dynamika jest przyzwoita, a przede wszystkim – jeździmy oszczędnie. Oczywiście tak nowa skrzynia zachowuje się w warunkach miejskich, gdy samochodem jeździmy na „trzy czwarte” możliwości. Podczas wyprzedzania poza miastem potrzebna jest często pełna moc, ale tu z pomocą przychodzi odpowiedni program pracy układu Allgrip: tryb sportowy. Wówczas wyczuwamy zdecydowaną - choć „wirtualną” - zmianę biegów, a samochód rozpędza się tak szybko, jak to technicznie możliwe.

Podstawowa wersja Suzuki SX4 S-Cross Comfort z napędem na jedną oś, silnikiem benzynowym i 5-biegową skrzynią kosztuje 72 900 zł. W standardzie znajdziemy wszystko, co potrzebne do wygodnej i bezpiecznej jazdy: klimatyzację i sterowane przyciskami w kierownicy radio z odtwarzaczem CD/MP3 oraz gniazdem USB, tempomat, elektryczne sterowanie bocznymi szybami i centralny zamek oraz 7 poduszek powietrznych. Podstawowa wersja z jednostką diesla to wydatek 90 900 zł.

Natomiast testowany przez nas model 16.6 VVT Premium Plus kosztuje 99 890 zł. Za te pieniądze otrzymujemy ponadstandardowo wyposażony samochód, który ma praktycznie wszystko, prócz szklanego dachu. Na liście wyposażenia znalazła się m. in.: strefowa klimatyzacja, bezkluczykowy system otwierania auta i uruchamiana silnika, lampy przeciwmgielne, relingi dachowe, przyciemniane szyby, podgrzewane fotele, skórzana kierownica, rozbudowany system audio Kenwood z zestawem głośnomówiącym i kamerą cofania, aluminiowe felgi, wspomaganie ruszania na wzniesieniach oraz ksenonowe reflektory ze światłami LED do jazdy dziennej, a także przednie i tylne czujniki cofania.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Nowe Suzuki S-Cross to - w porównaniu ze starym SX4 - auto o klasę wyższe. Także pod względem jakości i funkcjonalności wnętrza. Kiedy pod maską jest wolnossący silnik benzynowy, SX4 S-Cross staje się wyborem ekonomicznym, zarówno w zakupie, jak i eksploatacji. Osoby, które planują częste podróże w trudniejszych warunkach drogowych, powinny zdecydować się na wersję z dieslem i napędem 4WD Allgrip. A, i nie musimy się już bać bezstopniowej skrzyni CVT. W swoim najnowszym wydaniu stała się narzędziem przyjaznym miejskiemu kierowcy. I wygodnym, bo brak konieczności sięgania do lewarka zmiany biegów – zwłaszcza w korkach – należy uznać za luksus wart grzechu.

jb/mw/sj, moto.wp.pl

"Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Premium Plus" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, benzynowy"
Pojemność silnika cm3 "1586"
Moc KM / przy obr./min "120 / 6000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "156 / 4400"
Skrzynia biegów null
Prędkość maksymalna km/h "170"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "12,4"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "6,8 / 4,7 / 5,5"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "6,4 / 4,5 / 5,3"
Pojemność bagażnika min./max. / l "430 / 875 (VDA) - max. 1269"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4300 / 1765 / 1575"
Cena wersji podstawowej w zł "72 900"
Cena testowanego modelu w zł "99 890"
Plusy null
Minusy null
d4gm014
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze (42)

Dzieci widzą i słyszą. #StopMowieNienawiści.
21 lipiec 2014,
Bracia GrimNIE WIERZE ZE BENZYNA SPALA 6,5 L W MIESCIE ! AUTO WAZY KOLO 1500kg ! BAJKA !
21 lipiec 2014,
SpecNa jedna awarie Suzuki przypadaja 34 awarie powazne silnika w Audi. Taka roznica pomiedzy japonska doskonaloscia, a niemieckim gownem.
22 lipiec 2014,
krisod kad przesiadlem sie z vieswagena do lancera minelo ladnych kilka lat ptem mazda 6 i teraz s-cross(przejechane 10000km)nie zamierzam juz wracac do auta ...Czytaj całość
Rozwiń komentarze (42)
d4gm014
d4gm014
d4gm014
d4gm014
d4gm014
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.