Zima, choć niechętnie, w końcu do nas przyszła. Ujemne temperatury, na drogach poranna gołoledź, lód i od czasu do czasu, także śnieg oraz błoto pośniegowe. W takich warunkach, jak mówi, trochę niezdarna, choć bardzo zgrabna, pogodynka z telewizyjnej reklamy Suzuki: „Bezpieczniej będzie na czterech”. I nie sposób się z nią nie zgodzić. W taką pogodę najlepiej radzą sobie samochody z napędem 4x4. Takie jak Grand Vitara z prawie 170-konnym silnikiem, którego moc przez cały czas trafia do wszystkich kół.
Suzuki Grand Vitara kontynuuje tradycję samochodów terenowych japońskiej marki. Pierwsza generacja Grand Vitary, jeszcze pod nazwą Vitara została przedstawiona po raz pierwszy w 1988 roku. Obecna, trzecia generacja modelu, która przeszła zmiany modernizacyjne pod koniec roku 2008 to już samochód typu SUV, ale z podwoziem wyposażonym w szczątkową ramę pomocniczą i sprawdzonym, stałym, 4-zakresowym układem przeniesienia napędu na 4 koła. Mają go wszystkie wersje Grand Vitary, z wyjątkiem 3-drzwiowej 1.6 VVT.
Napęd 4x4 to jednak coś, czym może pochwalić się niemal każdy samochód typu SUV. W przypadku Grand Vitary jego największą zaletą jest duża sprawność w terenie. Ta cecha pozostaje poza zasięgiem porównywalnych samochodów tej klasy. Układ napędowy Vitary, wyposażony w międzyosiowy mechanizm różnicowy, który stale przekazuje moc na cztery koła samochodu, zapewnia bardzo dobre własności jezdne bez względu na rodzaj nawierzchni. Może działać w trzech zakresach. Umieszczony w środkowej konsoli przełącznik pozwala kierowcy na dokonanie szybkiego wyboru pomiędzy czterema zakresami pracy.
Tryb 4H jest idealny dla większości warunków drogowych. Moment obrotowy jest przekazywany na oś przednią i tylną w stosunku 47:53. Zapewnia płynną i cichą jazdę po szosie i sprawność na drogach nieutwardzonych, a przede wszystkim - znakomite parametry trakcyjne, pewniejsze i bezpieczniejsze prowadzenie w zimowych warunkach. Dzięki niemu z łatwością unikniemy poślizgu, a jeśli do niego dojdzie, auto o wiele łatwiej kontrolować, niż w przypadku auta z jednoosiowym napędem.
Tyle zyskujemy na szosie i w lekkim terenie, ale co jeśli na gruntowej drodze, którą jedziemy warunki się pogorszą, a przed nami pojawią się głębokie zaspy, albo poryte błotem, strome wzniesienia? Wówczas wystarczy włączyć tryb 4H Lock, uruchamiając w ten sposób blokadę międzyosiowego mechanizmu różnicowego, aby wyeliminować różnice prędkości między przednimi i tylnymi kołami. Siła napędowa będzie równo rozdzielana na obie osie (w proporcji 50:50), stabilizując auto, optymalizując przeniesienie momentu obrotowego do wszystkich kół i gwarantując bezpieczne pokonywanie nawet głębokiego śniegu lub błota.
Na tym kończą się możliwości większości samochodów klasy SUV. Suzuki Grand Vitara ma jeszcze asa w rękawie. Rozwiązanie dobrze znane z klasycznych samochodów terenowych: reduktor. Wybierając tryb 4L Lock sprawimy, że moment obrotowy do obracających się z tą samą prędkością kół będzie przekazywany przez przełożenie redukcyjne. Niemal dwukrotnie mniejsze, niż w trybie podstawowym. Tryb 4L Lock jest niezastąpiony podczas jazdy w trudnym terenie i sprawia, że Grand Vitara jest zdolna do pokonywania dużych wzniesień.
Całość uzupełniono odpowiednio skalibrowanym systemem ESP, współpracującym z układem przeniesienia napędu 4x4 w zakresie odpowiedniego rozdziału momentu napędowego na poszczególne osie w razie poślizgu którejkolwiek z nich. Działanie tego systemu może jednak utrudniać jazdę w trudnym terenie. Dlatego wyłączenie ESP jest możliwe w trybach 4H Lock i 4L Lock, pod warunkiem, że nie będziemy przekraczać prędkości 30 km/h.
Sprawność poruszania się poza utwardzonymi drogami zapewnia również wysokie zawieszenie o dużym skoku. Z przodu zastosowano tradycyjne rozwiązanie: kolumny MacPherson. Tylne zawieszenie, również niezależne, jest wielowahaczowe. Zapewnia precyzyjne prowadzenie i stabilne pokonywanie zakrętów bez względu na warunki drogowe i terenowe. Dzieje się tak między innymi za sprawą zwiększających sztywność, ale nie zwiększających masy, przytwierdzonych do samonośnego nadwozia ram pomocniczych, do których zamocowano oś przednią i tylną. Do jazdy w terenie Grand Vitarę predysponuje również całkiem spory, 20-centymetrowy prześwit, 29-stopniowy kąt natarcia, 27-stopniowy kąt zejścia i 19-stopniowy kąt rampowy.
Podczas naszego testu pokonywaliśmy Grand Vitarą pokryte śniegiem i błotem pośniegowym, asfaltowe i gruntowe drogi. Prowadzenie uterenowionego Suzuki po asfalcie jest płynne i neutralne. Na pokrytej warstwą śniegu, krętej drodze nie zaskoczy kierowcy nagłą nad- lub podsterownością. Do tego jeszcze świetne własności terenowe. To naprawdę jeden z nielicznych przedstawicieli klasy SUV o tak dużych możliwościach offroadowych. Ten model czerpie z najlepszych tradycji w produkcji samochodów z napędem 4x4. Choć Suzuki Grand Vitara jest SUV-em, pod względem możliwości na nieutwardzonych drogach przewyższa wielu swoich rywali w tej klasie.
Grand Vitara to już właściwie klasyk gatunku. Sprawdzony od lat na drogach całego świata. Nie rozpieszcza komfortowym wystrojem wnętrza. Jest samochodem dość prostym i bardzo funkcjonalnym. Sprawdza się w codziennym użytkowaniu w trudnych warunkach i przede wszystkim z myślą o takiek eksploatacji stworzono to auto. Inżynierowie Suzuki nie chcieli zbudować typowej bulwarówki, lecz samochód na wskroś funkcjonalny, sprawny w trudnym terenie oraz ekstremalnych warunkach pogodowych. I to się udało. Temu autu znacznie bliżej do prawdziwych terenówek, niż SUV-ów z napędem 4x4. Podobnie jak rasowe samochody terenowe, świetnie spisuje się na nieutwardzonych drogach.
Pod maską testowanej wersji pracuje wolnossący, benzynowy silnik o pojemności 2.4 litra i mocy 169 KM. Swój maksymalny moment obrotowy 227 Nm, jednostka rozwija przy 3 800 obr./min. Brak turbiny sprawia, że można liczyć na jego długą, bezawaryjną eksploatację. Średnie spalanie nieznacznie przekracza próg 10 l/100 km. W mieście trzeba się liczyć ze spalaniem około 12 l/100 km. Przy dynamicznej jeździe spali jeszcze więcej, ale na trasie możliwe jest zejście do okolic 8 l/100 km. Suzuki Grand Vitara przyspiesza do setki w 11,7 s., a jej maksymalna prędkość to 185 km/h.
Wnętrze jest bardzo przestronne. Za kierownicą siedzi się wysoko, a widoczność we wszystkich kierunkach jest znakomita. To oczywiście zasługa prostej, pudełkowatej karoserii i dużych bocznych lusterek. Kierownicę można regulować tylko w pionie, ale da się to skompensować, korzystając z dość szerokiego zakresu regulacji fotela. Nie ma co liczyć na stylistyczne fajerwerki. Suzuki Grand Vitara jest wewnątrz samochodem skromnym, prostym i maksymalnie funkcjonalnym. Przeszkadzać może jedynie przeciętna jakość twardych materiałów wykończeniowych.
Kierowca i pasażer w pierwszym rzędzie mają mnóstwo miejsca. Powodów do narzekań nie mają również pasażerowie tylnej kanapy. Tylne drzwi otwierają się nietypowo, bo zamiast do góry - na prawą stronę. Przyczyną są japońskie korzenie Suzuki. W kraju o ruchu lewostronnym w ten sposób łatwiej jest dostać się do bagażnika auta, zaparkowanego przy krawężniku. Niestety, w Europie to problem, jeżeli zaparkujemy auto wzdłuż ulicy i będziemy chcieli rozładować 398-litrowy bagażnik. Drzwi będą nam trochę przeszkadzać. Po złożeniu tylnej kanapy pojemność przestrzeni ładunkowej wzrasta do 1386 litrów.
Wybierając wersję Premium z manualną skrzynią biegów i benzynowym silnikiem 2.4 za 102 900 zł otrzymujemy automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane wszystkie szyby i lusterka z podgrzewaniem, bezkluczykowy centralny zamek, komputer pokładowy, radio CD MP3, aluminiowe felgi, ksenonowe reflektory, światła przeciwmgielne i tempomat. Do tego baterię poduszek powietrznych oraz komplet elektronicznych systemów bezpieczeństwa i kontroli trakcji.
Obecnie Grand Vitarę z tym wyposażeniem i silnikiem można mieć już za 91 000 zł. Trwa bowiem wyprzedaż rocznika 2011, a 11 000 zł można zaoszczędzić, wybierając pakiet ubezpieczeniowy z rabatem na zakup auta. Druga możliwość to roczny kredyt 50/50 z ratami „zero procent”, pełnym pakietem ubezpieczeń i rabatem w wysokości 5 000 zł. Trzecią opcją jest kredyt 3x33, również połączony z ubezpieczeniem i rabatem.
Suzuki Grand Vitara to świetna propozycja dla kierowców, oczekujących od auta przede wszystkim walorów praktycznych. Przestronne wnętrze, dobra widoczność, bezpieczne prowadzenie w deszczu, na śniegu, a także w błocie i na bezdrożach. Ten samochód jest w stanie przetransportować ludzi i bagaż w niemal każde trudno dostępne miejsce. Wystarczy, że będzie tam prowadzić dowolnej jakości droga. Atutem jest również stosunkowo prosta konstrukcja i łatwy w obsłudze, sterowany pokrętłem w desce rozdzielczej układ przeniesienia napędu. Tym SUV-em bez obaw można zjechać z szosy, bo bliżej mu do prawdziwych terenówek, niż przedstawicieli swojej klasy.
WP: mw/mw
"Suzuki Grand Vitara 2.4 Premium" - DANE TECHNICZNE
Typ silnika | "R4, benzynowy VVT" |
Pojemność silnika cm3 | "2393" |
Moc KM / przy obr./min | "169 / 6000" |
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. | "227 / 3800" |
Skrzynia biegów | "5-biegowa, manualna" |
Prędkość maksymalna km/h | "185" |
Przyspieszenie (0-100 km/h) s | "11,7" |
Zużycie paliwa: | |
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) | "11,4 / 7,6 / 9,0" |
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) | "12,3 / 8,2 / 10,2" |
Pojemność bagażnika min./max. / l | "398 / 1386" |
Wymiary (dł./szer./wys.) mm | "4300 / 1810 / 1695" |
Cena wersji podstawowej w zł | "91 000 (promocja)" |
Cena testowanego modelu w zł | "102 900" |
Plusy | null |
Minusy | null |