Subaru XV: taki trafi do salonów
*Impreza to już niemalże ikona motoryzacji ze sportowym pazurem. Chyba z myślą o miłośnikach tego modelu, którzy, na przykład, ze względu na posiadanie rodziny potrzebują czegoś innego powstał model XV – crossover, który czerpie ze sprawdzonej tradycji napędu na cztery koła firmy Subaru. *
Crossover to klasa niewielkich samochodów z nieco podwyższonym zawieszeniem. Nowym graczem - i to nie bez szans – jest w niej Subaru XV. Samochód, który z wyglądu przywodzi na myśl Imprezę, nie nadaje się jednak do bicia rekordów na zakrętach. Prześwit samochodu wskazuje jednak na to, że można nim z czystym sumieniem zjechać z asfaltu lub poradzić sobie ze świeżym śniegiem o ile jego warstwa nie przekracza pewnych granic.
Samochód, którego rywalem będzie Nissan Quashqai, co prawda został już zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Szanghaju, ale tym razem mamy do czynienia z wersją produkcyjną przeznaczoną na europejskie rynki. Auto o długości blisko 4,5 m, szerokości prawie 1,8 m i wysokości 1,6 m na Starym Kontynencie pojawi się z liczącą trzy jednostki gamą silników – wszystkie w układzie bokser. Nabywcy będą mogli wybrać pomiędzy benzynowymi silnikami o pojemności 1.6 lub 2.0 l, a dieslowską doładowaną jednostką 2.0 l.
Najmniejszy z silników rozwija moc 114 KM i moment obrotowy 150 Nm, a wyposażone w niego Subaru XV osiąga „setkę” w 13,1 s i maksymalną prędkość 179 km/h. Nie przynoszące chluby osiągi ma wynagrodzić niskie spalanie - średnio 6,5 l/100 km. Większy, dwulitrowy „benzyniak” oferuje 150 KM mocy i moment obrotowy wynoszący 196 Nm. XV z tą jednostką otrzyma sześciobiegową przekładnię manualną lub opcjonalną CVT i będzie rozpędzał się do 100 km/h w 10,2 s. Będzie nim można też nieco szybciej pojechać – do 187 km/h, a spalanie ma być niewiele większe, średnio 6,9 l/100 km.
Dla tych, którzy wolą płacić mniej przy dystrybutorach, przygotowano wersję z silnikiem Diesla. Dostarczana przez tę jednostkę moc 147 KM i moment obrotowy 350 Nm mają zapewnić rozpędzenie się do 100 km/h w 9,3 s i maksymalną prędkość 198 km/h. Spalanie Subaru XV w tej wersji ma się natomiast ograniczyć do 5,6 l/100 km w cyklu mieszanym.
Jeśli ceny Subaru XV nie będą zbyt wysokie, wspomniany wcześniej Nissan Quashqai i Mitsubishi ASX zyskają mocnego konkurenta.
tb/