Spalone sprzęgło w motocyklu – objawy
Choć w motocyklu sprzęgło pełni taką samą rolę jak w samochodzie, to ma zupełnie inną konstrukcję. Już od dziesięcioleci standardem jest wielopłytkowe sprzęgło w kąpieli olejowej. Choć jest ono odporne na trudne warunki pracy, to i tak nieuniknione jest jego zużycie.
Rolą sprzęgła w jednośladach jest przekazywanie momentu obrotowego silnika w układzie przeniesienia napędu, więc taka jak w samochodzie. Jednak ma ono inną konstrukcję. Zestaw tarcz ciernych, sprężyn oraz specjalne przekładki w kąpieli olejowej (w przypadku sprzęgieł mokrych) zamknięte są w stalowym koszu i umożliwiają płynne włączanie i wyłączanie napędu przenosząc przy tym znaczne siły, co wpływa na żywotność całego układu. Ta zależy z kolei od stylu jazdy motocyklisty oraz mocy silnika.
Objawy zużycia sprzęgła
Pierwsze symptomy zużycia sprzęgła to przeważnie poślizg. Obroty silnika w trakcie przyspieszania gwałtownie rosną, ale motocykl rozpędza się ospale. Inne oznaki zużycia, to trudności ze zmianą przełożeń czy "pełzanie" motocykla pomimo rozłączonego sprzęgła.
Awaria sprzęgła i demontaż
Poza naturalnym zużyciem przyczyną kłopotów może być również awaria. W przypadku układów sterowanych za pomocą linki to od niej należy zacząć inspekcję serwisową w poszukiwaniu potencjalnego luzu. Jeśli to nie linka jest winowajcą, to źródło problemu tkwi w sprzęgle, które należy zdemontować w celu kontroli poszczególnych elementów.
Po demontażu obudowy i wyjęciu pakietu tarcz ciernych, przekładek oraz sprężyn (bądź pojedynczej sprężyny), należy przystąpić do ich kontroli przy pomocy szczelinomierza i suwmiarki. Warto przy tym pamiętać, aby przed rozmontowaniem całości zapamiętać kolejność montażu i właściwe usytuowanie poszczególnych części.
Ocenę stanu elementów skrzyni biegów należy zacząć od zmierzenia za pomocą suwmiarki wysokości sprężyn i grubości tarcz ciernych. Dobrze jest zweryfikować także stan kosza pod kątem potencjalnych uszkodzeń. Inspekcję przekładek można ograniczyć do wzrokowej diagnozy pod kątem uszkodzeń termicznych na skutek przegrzania (powierzchnia tarczki powinna mieć jednolity kolor – jeśli ma przebarwienia, nadaje się do wymiany) oraz potencjalnych odkształceń, które sprawdza się szczelinomierzem, kładąc przekładkę na równej powierzchni.
Proces wymiany powinien objąć również stare sprężyny oraz nową uszczelkę pokrywy, jeśli wymaga tego budowa skrzyni. Bezwzględnej wymianie podlega także olej wraz z filtrem, jeśli sprzęgło uległo przypaleniu.
Ile kosztuje naprawa sprzęgła?
Koszt wymiany tarcz sprzęgłowych do popularnych modeli motocykli (dla wersji z mokrym sprzęgłem) powinien zamknąć się w kwocie od 150 do 450 zł wraz z robocizną. Za uniwersalny zestaw tarcz do jednośladów japońskich producentów trzeba zapłacić od ok. 100 zł do 180 zł. Sto złotych więcej będzie kosztował fabrycznie nowy komplet tarcz ciernych wraz ze stalowymi przekładkami oraz sprężynami na internetowych platformach sprzedażowych.